Die Enthospitalisierung psychiatrischer Langzeitpatienten in Oberösterreich - soziodemografische und klinische Daten
Deinstitutionalization of Long-Stay Psychiatric Patients in Upper Austria - Living Situation, Social and Clinical Characteristics More than One Year after DischargeEgon Michael Haberfellner1
, Alfred Grausgruber2
, Rosemarie Grausgruber-Berner2
, Margarethe Ortmair1
, Werner Schöny3
1Rehabilitationszentrum für psychosoziale Gesundheit, Pro Mente Oberösterreich
2Universität Linz, Institut für Soziologie
3Landesnervenklinik Wagner Jauregg, Pro Mente Oberösterreich
Anliegen: 116 ehemalige Langzeitpatienten wurden durchschnittlich 42,9 Monate nach der Entlassung untersucht. Patienten: Die Patienten hatten durchschnittlich 19,3 Jahre im psychiatrischen Krankenhaus verbracht. Die häufigsten ICD-10-Diagnosen waren Schizophrenie (n = 56; 48,3 %) und Intelligenzminderung (n = 33; 28,4 %). Ergebnisse: 47 Patienten (40,5 %) lebten in Pflegeheimen, 16 Patienten (13,8 %) in Altersheimen und 32 Patienten (27,6 %) in anderen vollversorgenden Institutionen, nur 15 Patienten (12,9 %) in Wohngemeinschaften und 6 Patienten (5,2 %) bei Familien. Das Ausmaß der funktionellen Behinderungen war hoch. Schlussfolgerungen: Fast alle Langzeitpatienten waren außerhalb des psychiatrischen Krankenhauses lebensfähig.
Abstract
Objective: In Upper Austria, a total of 409 long-stay patients were discharged to various residential facilities between 1995 and 2000. This paper describes psychopathology and sociodemographic characteristics. Methods: A random sample of 116 former long-stay patients were followed for an average 42.9 months after discharge. Results: Patients had spent an average 19.3 years in psychiatric wards. 47 patients (40.5 %) were placed in nursing homes, 16 patients (13.8 %) in old-age homes, 32 patients (27.6 %) in other institutions and only 15 patients (12.9 %) in group homes, and 6 patients (5.2 %) with families. ICD-10 diagnosis was schizophrenia in 56 patients (48.3 %) and mental retardation in 33 patients (28.4 %). Level of social and functional disabilities was high. Conclusions: Most long-stay patients were able to live outside psychiatric hospitals, but institutional care still plays an essential role.
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