Zusammenfassung
Hintergrund: Bislang fehlt im deutschen Sprachraum eine Studie zur Effektivität akutpsychiatrischer tagesklinischer Behandlung, die hohen forschungsmethodischen Ansprüchen genügt. Methodik: In einem randomisierten kontrollierten Studiendesign wurden an der Psychiatrischen Universitätsklinik Dresden 99 Patienten vollstationär und 92 tagesklinisch akutpsychiatrisch behandelt. Während dieser Indexbehandlung wurden die Patienten zu bis zu vier Zeitpunkten mit der Brief Psychiatric Rating Scale (24-Item-Version) und dem Patientenbogen zur Behandlungszufriedenheit untersucht. Das Manchester Assessment of Quality of Life wurde von den Patienten zum Aufnahme- und Entlassungszeitpunkt ausgefüllt. Unter Verwendung der mittleren Skalenwerte dieser Instrumente wurden als Effektivitätsparameter der zeitliche Mittelwert während der Behandlungsperiode sowie der Wert zum Entlassungszeitpunkt definiert. In einer Intention-to-treat-Analyse wurden zum Test auf Unterschiede zwischen den Settings für jede Zielvariable fünf verschiedene lineare (ko-)varianzanalytische Modelle benutzt. In diesen war auch eine Adjustierung auf die jeweiligen Ausgangswerte sowie auf die individuelle Behandlungsdauer vorgenommen worden. Ergebnisse: Beide Gruppen unterschieden sich zu Behandlungsbeginn in den wesentlichen soziodemografischen und krankheitsbezogenen Merkmalen nicht. Die tagesklinische Behandlung (87,7 Tage) dauerte länger als die vollstationäre Behandlung (67,8 Tage). Bezüglich des Entlassungsstatus psychopathologischer Symptomatik wurde lediglich im unadjustierten als auch in einem auf die individuelle Behandlungsdauer adjustierten kovarianzanalytischen Modell eine signifikante Überlegenheit des tagesklinischen Behandlungsangebotes gefunden. Hingegen wurden in allen statistischen Modellen für die Bereiche subjektive Lebensqualität und Behandlungszufriedenheit keine systematischen Effektivitätsunterschiede zwischen den beiden Settings nachgewiesen. Schlussfolgerung: Die Studie belegt erstmals für den deutschen Sprachraum die Effektivität der tagesklinischen Akutbehandlung im Vergleich mit der vollstationären Regelbehandlung. Werden die hier definierten patientenbezogenen Auswahlkriterien verwendet, so kommt dieses teilstationäre Behandlungsangebot für zirka 30 % der allgemeinpsychiatrischen Klientel einer psychiatrischen Klinik in Betracht.
Abstract
Objective: Currently, there is still a severe lack of methodologically sound empirical studies on acute psychiatric day hospital treatment in German-speaking countries that analyse the effectiveness of this increasingly important mode of service provision. Methods: Within a randomised controlled study design implemented at the Department of Psychiatry and Psychotherapy, Dresden University of Technology, 99 general psychiatric patients received conventional inpatient treatment and 92 patients received acute day hospital treatment. At up to four time-points during the index-treatment episode patients were assessed at different levels of outcome: Psychopathology was rated by researchers using the Brief Psychiatric Rating Scale (24-Item-Version), and patients evaluated their satisfaction with treatment (Patientenbogen zur Behandlungszufriedenheit); at admission and discharge patients also assessed their subjective quality of life (Manchester Assessment of Quality of Life). Mean scale scores of these instruments are used for the intention-to-treat-analysis. Discharge status on these scales as well as mean ratings on these scales within the index-treatment episode serve as measures of effectiveness. For statistically identifying differences between the two settings five linear (co-)variance-analytical models were calculated for each target variable. Four models were adjusted to baseline-rating or to the individual period spent in treatment. Results: Initially, both groups did not differ in their relevant socio-demographic and illness-related features. Day hospital treatment (87,7 days) lasted significantly longer than inpatient treatment (67,8 days). Only results from an unadjusted statistical model as well as from a model adjusted to the individual period of index-hospitalisation demonstrated superior effectiveness of day hospital treatment on the discharge status of psychopathological symptomatology. However, in all statistical models there were no systematic differences of treatment-effectiveness related to satisfaction with treatment and subjective quality of life. Conclusion: For the first time in German-speaking countries, this study provides evidence for the effectiveness of acute day hospital treatment as compared to conventional inpatient treatment. If detailed eligibility criteria for patients are used as defined here, approximately 30 % of the general psychiatric patients in need of acute hospital-based treatment may be cared for in this special mode of day hospital service provision.
Literatur
1
Marshall M, Crowther R, Almaraz-Serrano A, Creed F, Sledge W, Kluiter H, Roberts C, Hill E, Wiersma D, Bond G R, Huxley P, Tyrer P.
Systematic reviews of effectiveness of day care for people with severe mental disorders. (1) Acute day hospital versus admission; (2) Vocational rehabilitation; (3) Day hospital versus outpatient care.
Health Technol Assess.
2001;
5 (21)
1-75
2 Schene A H. Partial hospitalization. In: Thornicroft G, Szmukler G (eds) Textbook of community psychiatry. Oxford; Oxford University Press 2001: 283-289
3
Brenner H D, Junghan U, Pfammatter M.
Gemeindeintegrierte Akutversorgung. Grenzen und Möglichkeiten.
Nervenarzt.
2000;
71
691-699
4
Horvitz-Lennon M, Normand S LT, Gaccione P, Frank R G.
Partial versus full hospitalization for adults in psychiatric distress: A systematic review of the published literature.
Am J Psychiatry.
2001;
158
676-685
5
Kallert T W, Schützwohl M.
Klientel, Bewertung und Effektivität tagesklinischer psychiatrischer Behandlung: Konsequenzen aus vorliegenden Forschungsergebnissen.
Schwz Arch Neurol Psychiatr.
2002;
153
144-152
6 Marshall M, Crowther R, Almaraz-Serrano A, Creed F, Sledge W, Kluiter H, Roberts C, Hill E, Wiersma D. Day hospital versus admission for acute psychiatric disorders (Cochrane Review). Oxford; The Cochrane Library, Issue 3, Update Software 2003
7
Zwerling J, Wilder J F.
An evaluation of the applicability of the day hospital in the treatment of acutely disturbed patients.
Isr Ann Psychiatry Related Disciplines.
1964;
2
162-185
8
Kris E B.
Day hospitals.
Curr Ther Res.
1965;
7
320-323
9
Herz M I, Endicott J, Spitzer R L, Mesnikoff A.
Day versus in-patient hospitalization: a controlled study.
Am J Psychiatry.
1971;
10
1371-1382
10
Dick P, Cameron L, Cohen D, Barlow M, Ince A.
Day and full time psychiatric treatment: A controlled comparison.
Br J Psychiatry.
1985;
147
246-250
11
Creed F, Black D, Anthony P, Osborn M, Thomas P, Tomenson B.
Randomised controlled trial of day patient versus in-patient psychiatric treatment.
BMJ.
1990;
300
1033-1037
12
Kluiter H, Giel R, Nienhuis F J, Rüphan M, Wiersma D.
Predicting feasibility of day treatment for unselected patients referred for inpatient psychiatric treatment: Results from a randomized trial.
Am J Psychiatry.
1992;
149
1199-1205
13
Schene A H, Wijngaarden B van, Poelijoe N W, Gersons B PR.
The Utrecht comparative study on psychiatric day treatment and in-patient treatment.
Acta Psychiatr Scand.
1993;
87
427-436
14
Nienhuis F J, Giel R, Kluiter H, Rüphan M, Wiersma D.
Efficacy of psychiatric day treatment. Course and outcome of psychiatric disorders in a randomised trial.
Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci.
1994;
244
73-80
15
Wiersma D, Kluiter H, Nienhuis F J, Ruphan M, Giel R.
Costs and benefits of hospital and day treatment with community care of affective and schizophrenic disorders.
Br J Psychiatry.
1995;
166 (Suppl)
52-59
16
Sledge W H, Tebes J, Rakfeldt J, Davidson L, Lyons L, Druss B.
Day hospital/crisis respite care versus inpatient care, Part I: Clinical outcomes.
Am J Psychiatry.
1996;
153
1065-1073
17
Sledge W H, Tebes J, Wolff N, Helminiak T W.
Day hospital/crisis respite care versus inpatient care, Part II: Service utilization and costs.
Am J Psychiatry.
1996;
153
1074-1083
18
Creed F, Mbaya P, Lancashire S, Tomenson B, Williams B, Holme S.
Cost effectiveness of day and inpatient psychiatric treatment: results of a randomised controlled trial.
BMJ.
1997;
314
1381-1385
19 Kallert T W, Schützwohl M. Randomisierte kontrollierte Studien zur Effektivität tagesklinischer psychiatrischer Behandlung: Eine Ergebnisübersicht. In: Eikelmann B, Reker T (Hrsg) Psychiatrie und Psychotherapie in der Tagesklinik. Stuttgart; Kohlhammer im Druck
20 Schützwohl M, Kallert T W. Zur Methodik evaluativer Untersuchungen zur Wirksamkeit tagesklinischer psychiatrischer Behandlung. In: Eikelmann B, Reker T (Hrsg) Psychiatrie und Psychotherapie in der Tagesklinik. Stuttgart; Kohlhammer im Druck
21 Kallert T W, Schützwohl M, Glöckner M, Priebe S, Briscoe J, Rymaszewska J, Adamowski T, Nawka T, Reguliova T, Raboch J, Howardova A. A comparison of psychiatric day hospitals in five European countries: implications of their diversity for day hospital research. Soc Psychiatry Psychiat Epidemiol 2004 in press
22
Kallert T W, Schützwohl M, Matthes C.
Aktuelle Struktur- und Leistungsmerkmale allgemeinpsychiatrischer Tageskliniken in der Bundesrepublik Deutschland.
Psychiat Prax.
2003;
30
72-82
23
Kallert T W, Schützwohl M, Kiejna A, Nawka P, Priebe S, Raboch J.
Efficacy of psychiatric day hospital treatment: Review of research findings and design of a European multi-centre study.
Archives of Psychiatry and Psychotherapy.
2002;
2
55-71
24 Kallert T W, Priebe S, Schützwohl M, Glöckner M, Briscoe J. and the EDEN Study Group .The role of acute day hospital treatment for mental health care: Research context and practical problems of carrying out the international multi-centre EDEN-study. In: Kirch W (ed) Public Health in Europe. Berlin; Springer 2004: 153-171
25
Kallert T W, Schützwohl M.
Randomisierte kontrollierte Studien in der psychiatrischen Versorgungsforschung: Probleme der Durchführungspraxis.
Fortschr Neurol Psychiat.
2002;
70
647-656
26 American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, American Psychiatric Association .Criteria for short-term treatment of acute psychiatric illness. American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 1996
27
Altman D G, Schulz K F, Moher D, Egger M, Davidoff F, Elbourna D, Gøtzsche P C, Lang T.
The revised CONSORT statement for reporting randomized trials: Explanation and elaboration.
Ann Intern Med.
2001;
134
663-694
28
Schützwohl M, Jarosz-Nowak J, Briscoe J, Szajowski K, Kallert T W. and the EDEN Study Group .
Interraterreliability of the Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS 4.0) and the Groningen Social Disabilities Schedule (GSDS-II) in a European multi-site randomised controlled trial on the effectiveness of psychiatric day hospitals.
Int J Methods Psychiatr Res.
2003;
12
197-207
29 Eikelmann B. Die psychiatrische Tagesklinik - Klinische Erfahrungen und wissenschaftliche Evaluation. In: Rudolf GAE, Leygraf N, Windgassen K (Hrsg) Psychiatrie heute: Aspekte und Perspektiven. München; Urban & Schwarzenberg 1994: 31-46
30
Ficker F.
25 Jahre Tagesklinikbetreuung an der Medizinischen Akademie Dresden.
Fortschr Neurol Psychiat.
1992;
60, Sonderheft 2
224
31
Kallert T W.
Suizidalität: Kontraindikation für eine tagesklinische psychiatrische Behandlung?.
Krankenhauspsychiatrie.
1997;
8
29-34
32 Kunze H, Kaltenbach L. Psychiatrie-Personalverordnung. 3. erweiterte Auflage. Stuttgart, Berlin, Köln; Kohlhammer 1996
33
Kallert T W, Schützwohl M, Matthes C.
Struktur- und Prozessqualitätsmerkmale psychiatrischer Tageskliniken im Freistaat Sachsen.
Krankenhauspsychiatrie.
2002;
13
92-98
34 Kallert T W, Schützwohl M, Matthes C. and the Eden Study Group .The Client Socio-Demographic and Clinical History Inventory. Dresden; Medizinische Fakultät, TU Dresden 2000
35
Ventura J, Green M F, Shaner A, Liberman R P.
Training and quality assurance with the Brief Psychiatric Rating Scale: „The Drift Busters”.
Int J Methods Psychiatr Res.
1993;
3
221-244
36
Priebe S, Gruyters T, Heinze M, Hoffmann C.
Subjektive Evaluationskriterien in der psychiatrischen Versorgung - Erhebungsmethoden für Forschung und Praxis.
Psychiat Prax.
1995;
22
140-144
37 Priebe S, Gruyters T. Klientenbogen zur Behandlungsbewertung KliBb. Berlin; Freie Universität Berlin, Department of Social Psychiatry 1995
38
Priebe S, Huxley P, Knight S, Evans S.
Application and results of the Manchester Short Assessment of Quality of Life (MANSA).
Int J Soc Psychiatry.
1999;
45
7-12
39 Oliver J PJ, Huxley P, Bridges K, Mohamad H. Quality of life and mental health services. London, New York; Routledge 1996
40
Kaiser W, Priebe S, Barr W, Hoffmann K, Isermann M, Röder-Wanner U U, Huxley P.
Profiles of subjective quality of life in schizophrenic in- and out-patient samples.
Psychiat Res.
1997;
66
153-166
41
Gibbons R D, Hedeker D, Elkin I, Waternaux C, Kraemer H C, Greenhouse J B, Shea M T, Imber S D, Sotsky S M, Watkins J T.
Some conceptual and statistical issues in analysis of longitudinal psychiatric data.
Arch Gen Psychiatry.
1993;
50
739-750
42
Assmann S F, Pocock S J, Enos L E, Kasten L E.
Subgroup analysis and other (mis)uses of baseline data in clinical trials.
Lancet.
2000;
355
1064-1069
43 SAS/STAT .User's Guide, Version 8. Cary, NC; SAS Institute Inc 1999
44
Begg C, Cho M, Eastwood S, Horton R, Moher D, Olkin I, Pitkin R, Rennie D, Schulz K F, Simel D, Stroup D F.
Improving the quality of reporting of randomized controlled trials.
JAMA.
1996;
276
637-639
45
Moher D, Schulz K F, Altman D G. for the CONSORT Group .
The CONSORT statement: Revised recommendations for improving the quality of reports of parallel-group randomized trials.
Lancet.
2001;
357
1191-1194
46
Moher D, Jones A, Lepage L.
Use of the CONSORT statement and quality of reports of randomized trials.
JAMA.
2001;
285
1992-1995
47 Jadad A R. Randomised Controlled Trials. BMJ Books 1998
48
Platt S D, Knights A C, Hirsch S R.
Caution and conservatism in the use of a psychiatric day hospital: Evidence from a research project that failed.
Psychiat Res.
1980;
32
123-132
49 Bundesministerium für Gesundheit (Hrsg) .Leitfaden zur Qualitätsbeurteilung in psychiatrischen Kliniken. Projekt 1994 - 1996. Schriftenreihe des Bundesministeriums für Gesundheit, Band 74. Baden-Baden; Nomos Verlagsgesellschaft 1996
50 Kallert T W. Versorgungsbedarf und subjektive Sichtweisen schizophrener Patienten in gemeindepsychiatrischer Betreuung - Evaluationsstudie im Jahr nach Klinikentlassung in der Versorgungsregion Dresden - (Monographien aus dem Gesamtgebiete der Psychiatrie, Band 101). Darmstadt; Steinkopff 2000
51
Creed F, Black D, Anthony P.
Day-hospital and community treatment for acute psychiatric illness. A critical appraisal.
Br J Psychiatry.
1989;
154
300-310
52
Holloway F.
Psychiatric day care: the users' perspective.
Int J Soc Psychiatry.
1989;
35
252-264
53
Levitt A J, Hogan T P, Bucosky C M.
Quality of life in chronically mentally ill patients.
Psychol Med.
1990;
20
703-710
54
Marks J.
Innovations in mental health care delivery.
Br J Psychiatry.
1992;
160
589-597
55
Priebe S, Gruyters T.
Patients' and caregivers' initial assessments of day-hospital treatment and course of symptoms.
Compr Psychiat.
1994;
35
234-238
56
Kallert T W, Schützwohl M.
Wirkfaktoren der Behandlung in psychiatrischen Tageskliniken aus Patientensicht. Überlegungen zu daraus abzuleitenden Behandlungsmodalitäten.
Krankenhauspsychiatrie.
2002;
13
46-53
57 Cronbach L J. Designing evaluations of educational and social programs. San Francisco; Josey-Bass 1983
58 Wittmann W. Evaluationsforschung. Aufgaben, Probleme und Anwendungen. Berlin; Springer 1985
59
Berner M M, Rüther A, Stieglitz R D, Berger M.
Das Konzept der „Evidence-based Medicine” in der Psychiatrie. Ein Weg zu einer rationaleren Psychiatrie?.
Nervenarzt.
2000;
71
173-180
60 Nützenadel T, Schützwohl M, Glöckner M, Matthes C, Kallert T W. Patientenbewertungen tagesklinischer und vollstationärer psychiatrischer Behandlung im Rahmen einer randomisierten kontrollierten Untersuchung. Zur Publikation eingereicht
1 Diese Studie ist Teil eines multizentrischen parallelisierten Designs [23 ], der European Day Hospital Evaluation (EDEN-Studie). Mit dieser multizentrischen Studiendurchführung wird eine im Cochrane-Review zu tagesklinischen Behandlungen [1 ]
[6 ] erhobene Forderung an künftige Forschung realisiert, nämlich die Effektivität akutpsychiatrischer tagesklinischer Behandlung in einer multizentrischen randomisierten kontrollierten Studie zu untersuchen, wobei sich die Studienorte durch Einbindung in verschiedenen kulturellen Kontext und in unterschiedlich strukturierte Gesundheitssysteme auszeichnen.
PD Dr. med. habil. Thomas W. Kallert
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie · Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der Technischen Universität Dresden
Fetscherstraße 74
01307 Dresden
Email: thomas.kallert@mailbox.tu-dresden.de