Zusammenfassung
Die intravenöse Leiomyomatose und die Leiomyomatosis peritonealis disseminata gehören
zu den sehr selten auftretenden Erkrankungen. Histopathologisch werden sie als benigne
eingestuft. Folgend berichten wir über eine 40-jährige Patientin, die sich aufgrund
einer Hyper- und Dysmenorrhö in unserer Klinik vorstellte. Unter der Verdachtsdiagnose
Uterus myomatosus und Endometriose wurde die abdominale Hysterektomie cum Adnexe durchgeführt.
Die histologischen Untersuchungen ergaben das oben genannte Krankheitsbild. Pathologie
und Klinik sowie Prognose und Therapie dieser Entität werden diskutiert.
Abstract
Intravenous leiomyomatosis and leiomyomatosis peritonealis disseminata are extremely
rare conditions. Histopathologically they are classed as benign. We report here the
case of a 40-year-old woman who presented at our Clinic with hypermenorrhea and dysmenorrhea.
As the presenting symptoms were suspicious for myomatous uterus, an abdominal hysterectomy
with removal of the adnexa was performed. Histological examination led to the final
diagnosis of leiomyomatosis peritonealis disseminata and intravenous leiomyomatosis.
The pathology, clinical course, prognosis and therapy are discussed.
Literatur
1 Birsch-Hirschfeld F V. Lehrbuch der anatomischen Pathologie. Leipzig; Vogel 1896
2
Sitzenfrey A.
Über Venenmyome des Uterus mit intravaskulärem Wachstum.
Z Geburtshilfe Gynäkol.
1911;
68
1-25
3
Nogales F F, Navarro N, Martinez de Victoria J M, Contreras F, Redondo C, Herraiz M A,
Sero M A, Velasco A.
Uterine intravascular leiomyomatosis: an update and report of seven cases.
Int J Gynecol Pathol.
1987;
6
331-339
4
Clement P B, Young R H, Scully R E.
Intravenous leiomyomatosis of the uterus. A clinico-pathological analysis of 16 cases
with unusual histologic features.
Am J Surg Pathol.
1988;
12
932-945
5 Hendrickson M R, Kempson R L.
The uterine corpus. Sternberg SS, Mills SE Surgical Pathology of the Female Reproductive System. New
York; Raven 1991: 105-168
6 Löning T.
Funktionelle Morphologie und Pathologie des Myometriums. Löning T, Riethdorf L Pathologie der weiblichen Genitalorgane III. Berlin, Heidelberg,
New York; Springer 2001: 682-686
7
Norris H J, Parmley T.
Mesenchymal tumors of the uterus. V. Intravenous leiomyomatosis. A clinical and pathologic
study of 14 cases.
Cancer.
1975;
36
2164-2178
8
Grove A, Jörgensen A.
Intravascular leiomyomatosis of the uterus.
Pathol Res Pract.
1995;
192
949-956
9 Zaloudek C, Norris H J.
Mesenchymal tumors of the uterus. Kurman RJ Blaustein's Pathology of the Female Genital Tract. Berlin, Heidelberg,
New York; Springer 1995: 487-528
10
Fedoseev S E, Borets O V.
A case of intravenous leiomyomatosis of the uterus in pregnancy.
Arkh Patol.
1991;
53
58-61
11
Quade B J, McLachlin C M, Soto-Wright V, Zuckermann J, Mutter G L, Morten C C.
Disseminated peritoneal leiomyomatosis. Clonality analysis by X chromosome inactivation
and cytogenetics of a clinically benign smooth muscle proliferation.
Am J Pathol.
1997;
150
2153-2166
12
Suginami H, Kaura R, Ochi H, Matsuura S.
Intravenous leiomyomatosis with cardiac extension: successful surgical management
and histopathologic study.
Obstet Gynecol.
1990;
76
527-529
13
Tasdelen A, Mercan A S, Sezgin A, Karapinar K, Yaveri A, Aslamaci S.
Two discrete masses of leiomyomatosis in a patient, one extending to the right atrium.
Thorac Cardiov Surg.
2000;
48
161-163
Dr. med. Detlef Arndt
Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe Klinikum der Ernst-Moritz-Arndt-Universität
Wollweberstraße 1 - 3
17487 Greifswald
Email: arndtd@uni-greifswald.de