Eur J Pediatr Surg 2004; 14(6): 427-428
DOI: 10.1055/s-2004-821083
Case Report

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart, New York · Masson Editeur Paris

A Rare Left-Sided Abdominal Wall Defect

E. A. Ameh1 , P. M. Mshelbwala1 , L. Sabiu1
  • 1Paediatric Surgery Unit, Department of Surgery, Ahmadu Bello University Teaching Hospital, Zaria, Nigeria
Further Information

Publication History

Received: August 17, 2003

Accepted after Revision: January 17, 2004

Publication Date:
03 January 2005 (online)

Abstract

A 4-hour-old boy is presented here, who was born with a large abdominal wall defect situated in the left flank. Silo closure was necessary due to the large size of the defect. A Medline search up to December 2002 revealed only 2 other left-sided abdominal wall defects distant from the umbilicus. The possible embryology of this anomaly is discussed.

Résumé

Un garçon de 4 heures d'âge est né avec un large defect abdominal situé dans le flanc gauche. Une fermeture par silo a été nécessaire en raison de la large taille de defect. Une recherche sur le Medline jusqu'à Décembre 2002, révélait seulement 2 autres cas de defect abdominaux latéralisés sur la gauche, à distance de l'ombilic. L'embryologie de cette anomalie est discutée.

Resumen

Hemos tratado un niño de 4 horas que nació con un amplio defecto del flanco izquierdo de la pared abdominal. Fue necesario utilizar un silo debido al gran tamaño del defecto. Una búsqueda Medline hasta diciembre del 2002 reveló solamente otros dos defectos abdominales izquierdos lejanos al ombligo. Se discute la posible embriología de esta anomalía.

Zusammenfassung

Ein 4 Stunden alter Knabe wird vorgestellt, der mit einem Thoraxwanddefekt im Bereich der linken Flanke geboren wurde. Der Defekt konnte nur mit einem Silo entsprechend der Schustertechnik verschlossen werden. Defektbildungen der lateralen Bauchwand, die also nicht direkt in den Komplex der Omphalozelen und Gastroschisen gehören, sind außergewöhnlich selten. In der bisherigen Literatur wurden nur zwei Fälle bekannt. Bei allen Patienten sind der Nabelbereich und das mittlere Abdomen unauffällig. Die mögliche Pathoembryologie wird diskutiert.

References

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Dr. Emmanuel A. Ameh

Department of Surgery
Paediatric Surgery Unit
Ahmadu Bello University Teaching Hospital

P. O. Box 76

Zaria, 810001

Nigeria

Email: ssrs.njsr@skannet.com