Abstract
A 4-hour-old boy is presented here, who was born with a large abdominal wall defect situated in the left flank. Silo closure was necessary due to the large size of the defect. A Medline search up to December 2002 revealed only 2 other left-sided abdominal wall defects distant from the umbilicus. The possible embryology of this anomaly is discussed.
Résumé
Un garçon de 4 heures d'âge est né avec un large defect abdominal situé dans le flanc gauche. Une fermeture par silo a été nécessaire en raison de la large taille de defect. Une recherche sur le Medline jusqu'à Décembre 2002, révélait seulement 2 autres cas de defect abdominaux latéralisés sur la gauche, à distance de l'ombilic. L'embryologie de cette anomalie est discutée.
Resumen
Hemos tratado un niño de 4 horas que nació con un amplio defecto del flanco izquierdo de la pared abdominal. Fue necesario utilizar un silo debido al gran tamaño del defecto. Una búsqueda Medline hasta diciembre del 2002 reveló solamente otros dos defectos abdominales izquierdos lejanos al ombligo. Se discute la posible embriología de esta anomalía.
Zusammenfassung
Ein 4 Stunden alter Knabe wird vorgestellt, der mit einem Thoraxwanddefekt im Bereich der linken Flanke geboren wurde. Der Defekt konnte nur mit einem Silo entsprechend der Schustertechnik verschlossen werden. Defektbildungen der lateralen Bauchwand, die also nicht direkt in den Komplex der Omphalozelen und Gastroschisen gehören, sind außergewöhnlich selten. In der bisherigen Literatur wurden nur zwei Fälle bekannt. Bei allen Patienten sind der Nabelbereich und das mittlere Abdomen unauffällig. Die mögliche Pathoembryologie wird diskutiert.
Key words
Abdominal wall defect - left-sided - rare - embryology
Mots-clés
Défect pariétal abdominal - gauche - rare - embryologie
Palabras clave
Defecto de la pared abdominal - lado izquierdo - raro - embriología
Schlüsselwörter
Laterale Bauchwanddefekte
References
-
1
Ashburn D A, Pranikoff T, Turner C S.
Unusual presentations of gastroschisis.
Am Surg.
2002;
68
724-727
-
2
Donnai D, Winter R M.
Disorganisation: model for “early amnion rupture”?.
J Med Genet.
1989;
26
421-425
-
3
Fraser N, Crabbe D CG.
An unusual left-sided abdominal wall defect.
Pediatr Surg Int.
2002;
18
66-68
-
4
Melikoglu M, Karaguzel G, Ogus M, Aslan A, Imam M A.
Gastroschisis-like abdominal wall defect in the left hypochondrium: case report and literature review.
Eur J Pediatr Surg.
1998;
8
52-54
-
5
Miller M E, Graham Jr J M, Higginbottom M C, Smith S W.
Compression-related defects from early amnion rupture: evidence for mechanical teratogenesis.
J Pediatr.
1981;
98
292-297
-
6
Stanek J, de Courten-Myers G, Spandling A G, Strub W, Hopkin R J.
Case of complex craniofacial anomalies, bilateral nasal proboscides, palatal pituitary, upper limb reduction, and amnion rupture sequence: disorganisation phenotype?.
Pediatr Dev Pathol.
2001;
4
192-202
-
7
Thepcharoennirund S.
Left-sided gastroschisis: two case reports in Ratchaburi Hospital.
J Med Assoc Thai (abstract).
2000;
83
804-808
-
8
Toth P P, Kimura K.
Left-sided gastroschisis.
J Pediatr Surg.
1993;
28
1543-1544
Dr. Emmanuel A. Ameh
Department of Surgery
Paediatric Surgery Unit
Ahmadu Bello University Teaching Hospital
P. O. Box 76
Zaria, 810001
Nigeria
Email: ssrs.njsr@skannet.com