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DOI: 10.1055/s-2004-830355
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart, New York · Masson Editeur Paris
Acute Epididymitis in Children: A 4-Year Retrospective Study
Publication History
Received: December 7, 2003
Accepted after Revision: January 14, 2004
Publication Date:
06 July 2005 (online)
Abstract
Objective: To evaluate the incidence of acute epididymitis (AE) compared to testicular torsion (TT) as a form of acute scrotum in children, to describe clinical aspects and to assess the value of laboratory tests and radiological investigations in AE. Methods: Retrospective review of the medical records of 49 patients presenting with clinical aspects of AE over a 4-year period; evaluation of clinical features, laboratory tests (blood, urine), radiological examinations (duplex and real-time ultrasound, renal sonography, voiding cysturethrography [VCUG]) and urodynamics. Results: 49 patients with an overall mean age of 9.8 years (range 0.2 - 15.3 years) presented with AE. In the same period, 31 subjects required surgery for TT. Local pain on palpation of the epididymis and spontaneous pain in the testis and/or epididymis were the most common clinical signs. In 2 patients, urine cultures revealed significant bacteriuria. Duplex and real-time ultrasound showed no false negative result. 41 % of the patients revealed concomitant urological diseases, but only in 1 patient was treatment influenced by the uropathy. 16/21 older boys (76 %) demonstrated normal uroflow patterns. Conclusion: AE seems to be more common than acute TT. Urinalysis and urine culture should be performed for all children with AE. High resolution ultrasound with an experienced investigator is able to exclude TT reliably so that routine surgical exploration is seldom necessary.
Résumé
But: Evaluer l'incidence de l'épididymite aiguë (AE) en comparaison avec la torsion testiculaire (TT); décrire les aspects cliniques et évaluer la valeur des examens de laboratoire tels que les investigations radiologiques. Méthodes: Etude rétrospective de 49 patients se présentant avec un tableau clinique de AE pendant une période de 4 ans; évaluation de la clinique, des testicules de laboratoire (sang et urines), des examens radiologiques (échographies, urétrocystographies [VCUG] et urodynamique). Résultats: 49 patients d'un âge moyen de 9.8 ans (extrêmes 0,2 - 15,3 ans) qui se présentaient avec un AE. Pendant la même période, 31 sujets nécessitaient un geste chirurgical à cause de TT. La douleur locale à la palpation de l'épididyme et la douleur spontanée du testicule et/ou de l'épididyme étaient les signes cliniques les plus habituels. Chez deux patients, l'uroculture mettait en évidence une bactériurie significative. L'échographie ne montrait aucun faux négatif. 41 % des patients présentaient un problème urologique, mais seulement un patient avait un traitement influencé par l'uropathie. 16/21 des garçons les plus âgés (76 %) avaient un débit urinaire normal. Conclusion: AE semble être plus commun que la torsion de testicule aiguë. Une analyse urinaire et une culture doivent être réalisées chez tous les enfants avec AE. L'échographie par un radiologue expérimenté est capable d'exclure TT tant et si bien qu'une exploration chirurgicale est rarement nécessaire.
Resumen
Objetivo: Evaluar la incidencia de epididimitis aguda (AE) en comparación con torsión testicular (TT) como parte del síndrome de escroto agudo en niños. Describir sus aspectos clínicos y examinar el valor de las pruebas diagnósticas y de las investigaciones de imagen. Métodos: Estudio retrospectivo de 49 pacientes con AE vistos en un periodo de 4 años. Evaluación de los síntomas clínicos, pruebas de laboratorio (sangre y orina), estudios de imagen (ecografía simple y doppler y CUMS) y urodinamia. Resultados: La edad media era de 9,8 años (rango 0,2 - 15,3). En el mismo periodo de tiempo fueron operados 31 niños con TT. El dolor espontáneo en el testículo y/o epidídimo y el dolor local a la palpación del epidídimo fueron los síntomas más importantes. En dos casos los urocultivos revelaron bacteriuria significativa. No hubo falsos negativos de la ecografía. 41 % de los casos tenían patología urológica asociada pero en solamente uno de ellos se modificó el tratamiento por esta causa. 16/21 chicos (76 %) tenían patrones flujométricos normales. Conclusión: La AE parece ser más frecuente que la TT. En todos los niños con AE se debe realizar un examen de orina y un urocultivo. La ecografía de alta resolución en manos expertas permite excluir fiablemente el diagnóstico de TT reduciendo la necesidad de cirugía innecesaria.
Zusammenfassung
Ziel der vorliegenden Arbeit war es, die Inzidenz der akuten Epididymitis im Vergleich zur Hodentorsion beim akuten Skrotum im Kindesalter darzustellen. Klinische Aspekte werden beschrieben. Insbesondere wird jedoch die Validität von Laboruntersuchungen (Blut, Urin) und Röntgenuntersuchungen analysiert. Methodik: Retrospektiv werden die Daten von 49 Patienten, die sich mit den klinischen Zeichen einer akuten Epididymitis in einem Zeitraum von 4 Jahren vorstellten, untersucht. Klinische Symptome, Ergebnisse von Laboruntersuchungen (Blut, Urin) und Röntgenuntersuchungen (Doppler-/Weichteilsonographie der Hodengebilde, Sonographie der Nieren, MCU), sowie Resultate urodynamischer Untersuchungen werden evaluiert. Ergebnisse: 49 Patienten im Durchschnittsalter von 9,8 Jahren (0,2 - 15,3 Jahre) konnten untersucht werden. Im selben Zeitraum musste bei 31 Jungen ein chirurgischer Eingriff aufgrund einer Hodentorsion durchgeführt werden. Häufigste klinische Symptome waren ein lokaler Druckschmerz am Nebenhoden sowie Spontanschmerz im Hoden und/oder Nebenhoden. Bei 2 Patienten ließ sich in der Urinkultur ein signifikantes Keimwachstum nachweisen. Die Duplex- und Realtime-Sonographie der Hodengebilde ergab keine falsch negativen Ergebnisse. 41 % der Kinder wiesen urologische Begleiterkrankungen auf, wobei nur bei einem Knaben die Therapie durch die Uropathie beeinflusst wurde. 16 von 21 älteren Kindern (76 %) wiesen einen normalen Uroflow auf. Schlussfolgerungen: Die akute Epididymitis scheint häufiger zu sein als die Hodentorsion. Bei allen Patienten mit akuter Epididymitis sollten eine Urinanalyse und eine Urinkultur durchgeführt werden. Die Sonographie in der Hand eines erfahrenen Untersuchers ist in der Lage, eine Hodentorsion zuverlässig auszuschließen. Im Zweifelsfall sollte jedoch eine chirurgische Freilegung erfolgen.
Key words
Acute scrotum - epididymitis - clinical signs - diagnostic approach - urodynamics
Mots-clés
Scrotum aigu - épididymite - signes cliniques - approche clinique - urodynamiques
Palabras clave
Escroto agudo - epididimitis - sígnos clínicos - diagnóstico - urodinamia
Schlüsselwörter
Akutes Skrotum - Epididymitis - klinische Symptome - Labordaten - diagnostisches Vorgehen - Urodynamik
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M.D. Frank-Martin Haecker
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