ZFA (Stuttgart) 2004; 80(11): 460-462
DOI: 10.1055/s-2004-832359
Versorgung

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Frau Doktor, soll ich mich auf Darmkrebs untersuchen lassen? Eine evidenzbasierte Entscheidungshilfe

“Doctor, Should I Take Part in this Bowel Cancer Screening? - An Evidence Based Decision Support”N. Donner-Banzhoff1 , A. Sönnichsen1 , E. Baum1
  • 1Abteilung für Allgemeinmedizin, Rehabilitative und Präventive Medizin, Universität Marburg
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
23. November 2004 (online)

Zusammenfassung

Der größte Teil der Bevölkerung ist berechtigt, Früherkennungs-Untersuchungen für Kolorektale Karzinome durchführen zu lassen. Um die Entscheidung für oder gegen eine bestimmte Maßnahme (Stuhltest, Koloskopie) zu erleichtern, wird eine Entscheidungshilfe präsentiert, die auf randomisierten kontrollierten Interventions- sowie epidemiologischen Studien beruht.

Abstract

Faecal-occult-blood testing (FOB) and colonoscopy are now universally available as screening examinations for colorectal carcinoma in Germany. A simple decision-aid is presented showing the effectiveness of either strategy. It can be used in primary care practice to help patients select the course of action most appropriate for them. The decision aid is based on randomised controlled screening trials of FOB and epidemiological studies.

Literatur

  • 1 Kronborg O, Fenger C, Olsen J, Jorgensen O D, Sondergaard O. Randomised study of screening for colorectal cancer with faecal-occult-blood test.  Lancet. 1996;  348 1467-1471
  • 2 Towler B, Irwig L, Glasziou P, Kewenter J, Weller D, Silagy C. A systematic review of the effects of screening for colorectal cancer using the faecal occult blood test, hemoccult.  BMJ. 1998;  317 559-565
  • 3 Mandel J S, Bond J H, Church T R, Snover D C, Bradley G M, Schuman L M. et al . Reducing mortality from colorectal cancer by screening for fecal occult blood. Minnesota Colon Cancer Control Study.  N Engl J Med. 1993;  328 1365-1371
  • 4 Lang C A, Ransohoff D F. Fecal occult blood screening for colorectal cancer. Is mortality reduced by chance selection for screening colonoscopy?.  JAMA. 1994;  271 1011-1013
  • 5 Misra T, Lalor E, Fedorak R N. Endoscopic perforation rates at a Canadian university teaching hospital.  Can J Gastroenterol. 2004;  18 221-226
  • 6 Froehlich F, Gonvers J J, Vader J P, Dubois R W, Burnand B. Appropriateness of gastrointestinal endoscopy: risk of complications.  Endoscopy. 1999;  31 684-686
  • 7 Black W C, Haggstrom D A, Welch H G. All-cause mortality in randomized trials of cancer screening.  J Natl Cancer Inst. 2002;  94 167-173

Prof. Dr. med. Norbert Donner-BanzhoffMHSc 

Abteilung für Allgemeinmedizin, Rehabilitative und Präventive Medizin · Universität Marburg

35033 Marburg

Telefon: 0 64 21/28-6 51 20

Fax: 0 64 21/28-6 51 21

eMail: norbert@med.uni-marburg.de