Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2005-858197
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Clinical Experience with a Commercially Available Negative Oral Contrast Medium in PET/CT
Klinische Erfahrungen mit einem kommerziell erhältlichen negativen oralen Kontrastmittel für PET/CTPublication History
Publication Date:
04 May 2005 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Es soll untersucht werden, ob das am Markt erhältlich Präparat Mukofalk als orales, negatives Kontrastmittel bei PET/CT-Untersuchungen zum Einsatz kommen kann. Material und Methoden: In einer prospektiven Serie von 49 Patienten wurde Mukoflak als negatives orales Kontrastmittel über einen Zeitraum von 1,5 Stunden vor einer Ganzkörper-PET/CT-Untersuchung verabreicht. In der Datenanalyse wurden die Qualität der Dünndarmdistension und die F-18-FDG-Aufnahme über dem Intestinum beurteilt. Ergebnisse: Die Dünndarmdistension war bei 8 Patienten wenig zufrieden stellend (15 %), bei den anderen 85 % sehr gut oder gut. Bei 2 Patienten (4 %) wurde eine mäßige, bei 5 Patienten (10,2 %) eine geringe FDG-Speicheraktivität im Dünndarmbereich ohne begleitende Pathologie beobachtet. In keinem Fall wurde die diagnostische Aussagekraft der Untersuchung dadurch beeinträchtigt. Schlussfolgerung: Das am Markt erhältliche Präparat Mukofalk kann als negatives orales Kontrastmittel für PET/CT verwendet werden.
Abstract
Purpose: To evaluate a commercially available negative oral contrast material for PET/CT. Material and Methods: In a prospective series of 49 patients, Mukofalk®, which is a vegetarian-based substance, was used as a negative oral contrast medium in whole body PET/CT studies. Mukofalk was administered during a time period of 1.5 hours before the examination. Quality of small bowl distension and eventual pathological tracer uptake in the intestine were evaluated. Results: Distension of the small bowel was excellent or good in 41 (85 %) and poor in 8 (15 %) patients. Mild tracer uptake in the small bowel was observed in 5 patients (10.2 %) and moderate uptake in another 2 patients (4 %). In none of these patients did the F-18 FDG uptake interfere with image interpretation. Conclusion: Mukofalk ® can be used as a negative oral contrast medium in PET/CT studies.
Key words
Dual modality PET/CT - oral contrast medium - negative contrast medium
References
- 1 Cohade C, Wahl R L. Applications of positron emission tomography/computed tomography image fusion in clinical positron emission tomography-clinical use, interpretation methods, diagnostic improvements. Semin Nucl Med. 2003; 332 28-37
- 2 Bar-Shalom R, Yefremov N, Guralink L. et al . Clinical performance of PET/CT in evaluation of cancer: Additional value for diagnostic imaging and patient management. J Nucl Med. 2003; 44 1200-1209
- 3 Schoder H, Larson S M, Yeung H W. PET/CT in oncology: Intergration into clinical management of lymphoma, melanoma and gsrointestinal malignancies. J Nucl Med. 2004; 45 72S-81S
- 4 Goerres G W, von Schulthess G K, Steinert H C. Why most PET of lung and head-and-neck cancer will be PET/CT. J Nucl Med. 2004; 45 66S-71S
- 5 Antoch G, Freudenberg S, Beyer T. et al . To enhance or not to enhance? 18F-FDG and CT contrast agent in dual-modality 18F-FDG PET/CT. J Nucl Med. 2004; 45 56S-65S
- 6 Dizendorf E, Hany T F, Buck A lfred. et al . Cause and Magnitude of the Error Induced by Oral CT Contrast Agent in CT-Based Attenuation Correction of PET Emission Studies. J Nucl Med. 2003; 44 732-738
- 7 Dizendorf E V, Treyer V, von Schulthess G K. et al . Application of Oral Contrast Media in Coregistered Positron Emission Tomography-CT. Am J Roentgenology. 2002; 179 477-481
- 8 Antoch G, Freudenberger L S, Egelhof T. et al . Focal Tracer Uptake: A Potential Artifact in Contrast Enhanced Dual-Modality PET/CT Scans. J Nucl Med. 2002; 43 1339-1342
- 9 Cohade C, Osman M, Nakamoto Y. et al . Initial Experience with Oral Contrast in PET/CT: Phantom and Clinical Studies. J Nucl Med. 2003; 44 412-416
- 10 Antoch G, Kuehl H, Kanja J. et al . Dual-Modality PET/CT Scanning with Negative Oral Contrast Agent to Avoid Artifacts: Introduction and Evaluation. Radiology. 2004; 230 879-885
- 11 Doerfler O C, Ruppert-Kohlmayr A J, Reittner P. et al . Helical CT of the small bowel with an alternative oral contrast material in patients with Crohn’s disease. Abdom Imaging. 2003; 28 313-318
- 12 Kinahan P E, Townsend D W, Bayer T. et al . Attenuation correction for a combined 3D PET/CT scanner. Med Phys. 1998; 25 2046-2053
- 13 von Schulthess G K. Cost considerations regarding an integrated CT-PET system. Eur Radiol. 2000; 10 (suppl 3) 377-380
- 14 Nakamoto Y, Chin B B, Kraitchman D L. et al . Effects of Nonionic Intravenous Contrast Agents at PET/CT Imaging: Phantom and Canine Studies. Radiology. 2003; 227 817-824
- 15 Pastors J G, Blaisdell P W, Balm T K. et al . Psyllium fiber reduces rise in postprandial glucose and insulin concentrations in patients with non-insulin-dependent diabetes. Am J Clin Nutr. 1991; 53 1431-1435
Prof. Dr. Prim. K. A. Hausegger
Röntgendiagnostisches Zentralinstitut/LKH-Klagenfurt
St.-Veiter-Str. 47
9020 Klagenfurt
Österreich
Phone: ++ 43/4 63/5 38-2 47 03
Fax: ++ 43/4 63/5 38-2 31 85
Email: klaus.hausegger@kabeg.at