Zusammenfassung
Die Prognose und das Überleben der Patienten beim Nebenschilddrüsenkarzinom hängt
vollständig von der richtigen operativen Therapie ab. Deshalb kommt der präoperativen
Diagnostik dieses sehr seltenen Karzinoms eine immanent wichtige Rolle zu. Anhand
einer kasuistischen Beobachtung wird gezeigt, dass die präoperative hochauflösende
B-mode-Sonographie in Kombination mit der Doppler- und/oder Power-Doppler-Sonographie
in der Lage ist, die morphologischen Kriterien des Karzinoms, die korrekte Topographie
des Tumors und die tumorversorgenden Gefäße darzustellen und somit die Organzugehörigkeit
des Tumors zu einer der Nebenschilddrüsen zu bestimmen. Die Tatsache, dass die A.
thyreoidea inferior als kräftiges Gefäß vom Tumor verlagert wird, aber nicht als unmittelbar
tumorversorgendes Gefäß in Erscheinung tritt, wird als zusätzlicher Hinweis gewertet,
dass es sich hier um ein Nebenschilddrüsenkarzinom und nicht um ein Schilddrüsenkarzinom
handelt.
Abstract
Prognosis and survival of patients suffering from parathyroid carcinoma are completely
dependent on correct surgical therapy in form of an en-bloc resection of the tumour.
A correct preoperative diagnosis of this rare carcinoma is therefore absolutely mandatory
in order to perform a curative operation. We demonstrate a case of parathyroid carcinoma
in which scintigraphy and CT diagnostics did not produce the right diagnosis. Preoperative
high-resolution ultrasound (8 MHz) in combination with power-Doppler-sonography, however,
led to the right diagnosis by demonstrating the correct topography, signs of malignancy
and the feeding vessels of the tumour. As it could be demonstrated that the inferior
thyroid artery was displaced by the tumour and was not a tumour feeding artery, the
inferior thyroid artery was an important additional landmark for making the decision
between thyroid or parathyroid carcinoma. The use of power-Doppler-sonography for
identification of feeding arteries associated with parathyroid carcinoma in addition
to high-resolution small parts sonography is of great value for the distinction between
thyroid or parathyroid tumour.
Key words
high-resolution ultrasound - B-mode-ultrasound - colour-Doppler sonography - preoperative
localisation of parathyroid carcinoma - parathyreoid gland
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Prof. Dr. med. Dietmar Koischwitz
Radiologisches Institut, Klinikum & Herzzentrum Siegburg Rhein-Sieg GmbH
Ringstraße 49
53721 Siegburg
Phone: ++49/22 41/18 22 16
Fax: ++49/22 41/18 24 54
Email: D.Koischwitz@Klinikum-Siegburg.de