Zusammenfassung
Die Frühgeborenen-Retinopathie (ROP) stellt eine Erkrankung der unreifen Netzhaut in der Folge einer nicht regelrechten Vaskularisation bei Frühgeborenen dar. In dem vorliegenden Artikel werden die Ausgangssituation (Gestationsalter, Geburtsgewicht, Dauer der Beatmung, Stadium der ROP) sowie die anatomische und funktionelle Situation nach Dioden-Laserbehandlung an 61 Säuglingen, die in einem Zeitraum von 5œ Jahren behandelt wurden, dargestellt. Das mittlere Gestationsalter betrug 24,9 (± 1,59) Wochen, das Geburtsgewicht lag bei 683 (± 174) Gramm. Die Dioden-Laserkoagulation erfolgte in einem durchschnittlichen Alter von 36,14 (± 2,04) Wochen. 95,5 % der kleinen Patienten zeigten zum Zeitpunkt der Behandlung ein Stadium 3 in Zone II mit „Plus-Symptomatk”. Im Gegensatz zu Kindern, die am Termin geboren wurden oder Frühgeborenen ohne ROP zeigte sich bei den mit Dioden-Laser behandelten Kindern eine deutlich erhöhte Inzidenz für eine Myopie (59 %). Bei Betrachtung der anatomischen Situation wiesen 9,8 % der behandelten und nachkontrollierten Augen einen „unfavorable outcome” auf.
Abstract
Retinopathy of prematurity (ROP) represents a disease of the immature retina of preterm infants due to irregular vascularisation. The present article gives information about different parameters of the newborns (gestational age, birth weight, need of oxygen, stage of ROP) and shows the results concerning anatomical and functional aspects following diode laser treatment in 61 prematurely born babies, diagnosed and treated in a period of 5œ years in the Hospital of the Ludwig Maximilians University. The mean ± SD gestational age was 24.9 (± 1.59) weeks, the mean ± SD birth weight was 683 (± 174) grams. Diode laser treatment was performed at a mean ± SD age of 36.14 (± 2.04) weeks. Stage 3 retinopathy with “plus disease” was diagnosed in 95.5 % of the infants. In comparison to term born babies or preterm infants without ROP, the diode laser-treated newborns showed a higher incidence of myopia (59 %). An unfavourable outcome in term of the anatomic situation was seen in 9.8 % of these babies.
Schlüsselwörter
Frühgeborenen-Retinopathie - ROP - Dioden-Laser-Behandlung
Key words
Retinopathy of prematurity - ROP - diode laser treatment
Literatur
1
Clemens S, Eckardt C, Gerding H. et al .
Ophthalmological screening studies in newborn infants. German Ophthalmological Society.
Ophthalmologe.
1999;
96
257-263
2
Connolly B P, Ng E Y, McNamara J A. et al .
A comparison of laser photocoagulation with cryotherapy for threshold retinopathy of prematurity at 10 years: part 2. Refractive outcome.
Ophthalmology.
2002;
109
936-941
3
Cryotherapy for Retinopathy of Prematurity Cooperative Group .
Multicenter trial of cryotherapy for retinpathy of pematurity. Preliminary results.
Arch Ophhalmol.
1988;
106
471-479
4
Cryotherapy for Retinopathy of Prematurity Cooperative Group .
The natural ocular outcome of premature birth and retinopathy. Status at 1 year.
Arch Ophthalmol.
1994;
112
903-912
5
Early treatment for retinopathy of prematurity cooperative group .
Revised indications for the treatment of retinopathy of prematurity: results of the early treatment for retinopathy of prematurity randomized trial.
Arch Ophthalmol.
2003;
121
1684-1694
6
Fielder A R.
Preliminary results of treatment of eyes with high-risk prethreshold retinopathy of prematurity in the early treatment for retinopathy of prematurity randomized trial.
Arch Ophthalmol.
2003;
121
1769-1771
7
Gerding H.
Neue Indikationen zur Koagulationstherapie der akuten Frühgeborenen-Retinopathie.
Der Augenarzt.
2004;
38
129
8
Multicenter Trial of Cryotherapy for Retinopathy of Prematurity: ophthalmological outcomes at 10 years.
Arch Ophthalmol.
2001;
119
1110-1118
9
Jandeck C, Kellner U, Foerster H M.
Okuläre Veränderungen bei Frühgeborenen.
Ophthalmologe.
2000;
97
799-818
10
Jandeck C, Kellner U, Foerster H M.
Die Frühgeborenenretinopathie.
Klin Mbl Augenheilkd.
2004;
221
147-159
11
Jandeck C, Kellner U, Heimann H. et al .
Koagulationstherapie bei Frühgeborenenretinopathie - Vergleich der anatomischen und funktionellen Ergebnisse nach Laser- und Kryokoagulation [Comparison of the anatomical and functional outcome after laser or cryotherapy for retinopathy of prematurity (ROP)].
Ophthalmologe.
2005;
102
33-38
12
Krumpaszky H G, Klauss V.
Cause of blindness in Bavaria. Evaluation of a representative sample from blindness compensation records of Upper Bavaria.
Klin Mbl Augenheilkd.
1992;
200
142-146
13
Ng E Y, Connoly B P, McNamara J A. et al .
A comparison of laser photo coagulation with cryotherapy for threshold retinopathy of prematurity at 10 years: part 1. Visual function and structural outcome.
Ophthalmology.
2002;
109
928-934
14
Pearce I A, Pennie F C, Gannon L M. et al .
Three year visual outcome for treated stage 3 retinopathy of prematurity: cryotherapy versus laser.
Br J Ophthalmol.
1998;
82
1254-1259
15
Pennefather P M, Tin W, Strong N P. et al .
Refractive errors in children born before 32 weeks gestation.
Eye.
1997;
11 (Pt)
736-743
16
Rettwitz-Volk W.
Mortality and morbidity of preterm infants - a synopsis of the german neonatal census 2001.
Z Geburtshilfe Neonatol.
2003;
131
143-147
17
Riise R.
Nordic registers of visually impaired children.
Scand J Soc Med.
1993;
21
66-68
18
Revised indications for the treatment of retinopathy of prematurity.
Arch Ophthalmol.
2003;
121
1684-1696
19
Seiberth V, Linderkamp O, Vardarli I. et al .
Diode laser photocoagulation for stage 3 + retinopathy of prematurity.
Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol.
1995;
233
489-493
20
The STOP-ROP Multicenter Study Goup .
Supplemental therapeutic oxygen for prethreshold retinopathy of prematurity (STOP-ROP), a randomized, controlled trial. I: primary outcomes.
Peadiatrics.
2000;
105
295-310
21
Terry T L.
Extreme prematurity and fibroplastic overgrowth of persistent vascular sheat behind each crystalline lens.
Am J Ophthalmol.
1942;
25
203-208
22
Wheatley C M, Dickinson J L, Mackey D A. et al .
Retinopathy of prematurity: recent advances in our understanding.
Br J Ophthalmol.
2002;
86
696-700
23
Yamashita Y.
Studies on retinopathy of prematurity. III. Cryocautery for retinopathy of prematurity.
Rinsho Ganka.
1972;
26
385-393
PD Dr. Günther Rudolph
Augenklinik der Ludwig-Maximilians-Universität, Kinderophthalmologie, Strabismologie und Ophthalmogenetik
Mathildenstraße 8
80336 München
Telefon: ++ 49/89/51 60 38 00
Fax: ++ 49/89/51 60 51 60
eMail: Guenther.Rudolph@med.uni-muenchen.de