Eur J Pediatr Surg 2005; 15(4): 262-267
DOI: 10.1055/s-2005-865765
Original Article

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart, New York · Masson Editeur Paris

Invertography Versus Ultrasonography and Distal Colostography for the Determination of Bowel-Skin Distance in Children with Anorectal Malformations

J. K. Niedzielski1
  • 1Department of Pediatric Surgery and Oncology, Chidren's Hospital of Medical University in Łodz, Łodz, Poland
Further Information

Publication History

Received: May 26, 2004

Accepted after Revision: July 19, 2004

Publication Date:
14 September 2005 (online)

Abstract

Purpose: To evaluate the usefulness, reliability and sensitivity of invertography, perineal ultrasonography (US) and augmented-pressure distal colostography (APDC) in the diagnostic assessment of children with anorectal malformations (ARM). Material and Methods: Author retrospectively analysed the results of bowel-skin distance measured by means of three different imaging techniques in 39 children with ARM. The obtained results were verified by intraoperative measurements. Results: Sensitivity of invertography performed in 22 patients was 27 % with a mean error of measurement of 0.84 cm, and the difference between measurements and real distance was statistically significant. Sensitivity of perineal US (22 children) was 86 % (mean error 0.12 cm) and of APDC (26 patients) was 100 % (0.05 cm) with no significant difference between measurements and intraoperative findings (p > 0.001). Conclusions: The study revealed a limited usefulness of invertography in the diagnostic evaluation of ARM. Perineal US was extremely useful in the newborn period and provided reliable information on which to base a decision for either preliminary colostomy or definitive operation. With a colostomy in place APDC, the most sensitive of the three methods, allowed for later precise definition of the defect and visualization of fistulas between bowel and urogenital tract.

Résumé

But: Evaluer l'utilité, la répétitivité et la sensibilité de l'invertographie, de l'échographie périnéale (US) et la colographie distale (APDC) dans le diagnostic des enfants présentant une malformation anorectale (ARM). Matériel et Méthodes: Les auteurs analysent rétrospectivement les résultats de la distance peau-cul de sac rectal mesurée au moyen de trois différents techniques d'imagerie chez 39 enfants avec ARM. Les résultats obtenus sont comparés à la mesure per-opératoire. Résultats: La sensibilité de l'invertogramme réalisé chez 22 patients était de 27 % avec une erreur moyenne de mesure de 0,84 cm et la différence entre la mesure et la distance réelle était significative. La sensibilité de l'échographie périnéale (22 enfants) était de 86 % (avec une erreur moyenne de 0,12 cm) et APDC (26 %) était de 100 % (0,05 cm) avec aucune différence significative entre la mesure et la découverte per-opératoire (p > 0,001). Conclusion: Cette étude démontre une utilité limitée de l'invertogramme dans le diagnostic et l'évaluation de la malformation anorectale. L'échographie périnéale est très utile dans la période néonatale et procure une information tout à fait sensible sur laquelle peut être décidée soit une colostomie primaire, soit une opération définitive. Lorsqu'une colostomie est en place, APDC est la plus sensible des trois méthodes permettant une définition plus précise du défect et la visualisation d'éventuelles fistules entre l'intestin et le tractus urinaire.

Resumen

Objetivo: Evaluar la utilidad, la fiabilidad y la sensibilidad de la invertografía, de la ultrosonografía perineal (US) y del colostograma distal a presión (APDC) usados en el diagnóstico de niños con malformaciones ano-rectales (ARM). Material y métodos: El autor analizó retrospectivamente los resultados de la medida de la distancia colo-anal mediante 3 técnicas de imagen distintas en 39 niños con ARMs. Se verificaron los resultados obtenidos con mediciones intraoperatorias. Resultados: La sensibilidad de la invertografía realizada en 22 pacientes fue del 27 % con un error medio de medidas de 0,84 cm. y la diferencia entre las medidas y la distancia real fue estadísticamente significativa. La sensibilidad del la US perineal (22 niños) fue 86 % (error medio 0,12) y de la APDC (26 pacientes) fue 100 % (0,05 cm) sin diferencias significativas entre las medidas y los hallazgos intraoperatorios (p > 0,01). Conclusión: El estudio revela la utilidad limitada de la invertografía en la evaluación diagnóstica de las malformaciones ano-rectales. La ultrasonografía perineal fue extremadamente útil en el periodo neonatal y proporcionó información fiable sobre la que basar la decisión de una colostomía preliminar o del tratamiento definitivo. La APDC a través de la colostomía es el más sensible de los tres métodos y permitió una definición de la visualización del defecto y de las fístulas entre el intestino y el tracto urogenital.

Zusammenfassung

Zielsetzung: Ziel der Arbeit war es, die Nützlichkeit, Effektivität und Sensitivität der Invertographie im Vergleich zur perinealen Ultraschalluntersuchung sowie dem unter Druck durchgeführten, distalen Kolostogramm bei Kindern mit anorektalen Fehlbildungen zu untersuchen. Material und Methodik: Die Autoren analysierten retrospektiv die Entfernung zwischen Perinalgrübchen und Rektumblindsack mit den genannten drei Techniken bei 39 Kindern mit anorektalen Fehlbildungen. Die Ergebnisse wurden mit intraoperativen Messungen verglichen. Ergebnisse: Die Sensitivität der Invertographie lag bei 22 Kindern bei 27 % mit einer Fehlerbreite von 0,84 cm. Die Differenz der Messungen zwischen der tatsächlichen Distanz und der gemessenen war statistisch signifikant. Die Sensitivität des perinealen Ultraschalls hingegen, ebenfalls bei 22 Kindern, lag bei 86 % (durchschnittliche Fehlerbreite 0,12 cm), wohingegen die Messung des distalen Lupogramms bei 26 Patienten eine Sicherheit von 100 % ergab. Ein Unterschied zwischen dieser Längenmessung und den intraoperativen Befunden konnte nicht gefunden werden (p < 0,001). Schlussfolgerung: Die Studie zeigt die starke Begrenztheit des Invertogrammes in der Diagnostik anorektaler Fehlbildungen. Der perineale Ultraschall ist sicherlich sehr nützlich in der Neugeborenenperiode und kann im Hinblick auf die Entscheidung eine vorläufige Kolostomie anzulegen oder eine definitive Operation durchzuführen, genutzt werden. Nach einer Kolostomie sollte jedoch in jedem Falle ein Lupogramm vorgenommen werden, da dies die sensitivste aller drei Methoden ist, die den Defekt genau lokalisieren kann. Darüber hinaus kann das Lupogramm die Fistelmündung deutlich aufzeigen, ebenso wie die Verhältnisse zum Urogenitaltrakt.

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M.D., Ph.D. Jerzy K. Niedzielski

Department of Pediatric Surgery and Oncology
Children's Hospital of Medical University in Łodz

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91-738 Łodz

Poland

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