Eur J Pediatr Surg 2005; 15(5): 307-313
DOI: 10.1055/s-2005-865805
Review Article

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart, New York · Masson Editeur Paris

Minimally Invasive Urologic Surgery in Children: An Overview of What Can Be Done

H. Steyaert1 , J. S. Valla1
  • 1Department of Paediatric Surgery, Fondation Lenval, Nice, France
Further Information

Publication History

Received: December 31, 2004

Accepted after Revision: April 25, 2005

Publication Date:
28 October 2005 (online)

Abstract

Purpose: Laparoscopy has emerged as a feasible and effective alternative for abdominal pathologies in children. Urological minimally invasive surgery is now commonly used for basic operations in most centres and is just beginning to expand its use in more complex operations in several selected centres around the world. We present the current state of the art of minimally invasive surgery in children. Material and Methods: We first reviewed all the urological pathologies treated with minimally invasive surgery in our institution. Secondly we reviewed the literature in order to highlight and discuss certain relevant articles and compare them with our own experience. Results: Since beginning to use minimally invasive surgery at our institution we have operated more than 550 cases with urological pathologies. We used three approaches: the transperitoneal, the retroperitoneal and the transvesical approach. Our preferred indications for each approach are discussed. Discussion: Non palpable testis, varicocele surgery, nephrectomy and adrenalectomy are, in our opinion, established minimally invasive procedures. Hemi-nephrectomy, pyeloplasty and Cohen antireflux surgery are probably excellent indications when minimally invasive surgery is carried out by expert hands. Stone management should not be forgotten in cases of contraindication or failure of ESWL. Even the most complex urological operations may be safely carried out using a minimally invasive approach, although most of the cases described are case reports. Conclusion: More papers are published on ablative or reconstructive urological minimally invasive surgery. Transperitoneal and retroperitoneal approaches are used with the same results. Transvesicoscopic surgery should rapidly grow to become a standard approach for Cohen reimplantation. It is anticipated that technical progress will provide the opportunity for more paediatric urologists to develop a minimally invasive approach.

Résumé

But: La laparoscopie est une alternative faisable et efficace pour le traitement des pathologies abdominales de l'enfant. Une chirurgie mini invasive en Urologie est maintenant utilisée pour des opérations de base dans la plupart des centres et parfois pour des opérations plus complexes dans certains centres pilotes dans le monde. Nous présentons l'état de l'art de la chirurgie mini invasive chez l'enfant. Matériel et Méthodes: Nous avons revu toutes les pathologies urinaires traitées par chirurgie mini invasive dans notre institution. Nous avons secondairement revu la littérature pour discuter en comparaison avec notre propre expérience. Résultats: Nous avons, depuis que nous avons commencé la chirurgie mini invasive, traité plus de 550 cas de pathologies urologiques. Nous utilisons trois approches: transpéritonéale, rétropéritonéale et transvésicale. Nos indications préférées pour chaque approche sont discutées. Discussion: Le testicule non palpable, la chirurgie de la varicocèle, la néphrectomie et la surrénalectomie sont, dans notre opinion, des indications de chirurgie mini invasive bien établies. L'hémi néphrectomie, la pyéloplastie et la chirurgie anti-reflux selon Cohen sont probablement d'excellentes indications dans des mains expertes. La prise en charge de la lithiase ne doit pas être oubliée en cas de contre-indication ou de défaut de ESWL. Même des opérations plus complexes en Urologie peuvent être réalisées de manière mini invasive quoique la majorité des cas décrits soient des cas isolés. Conclusion: La majorité des papiers publiés concerne l'ablation mais aussi la reconstruction en chirurgie mini invasive. L'approche transpéritonéale et rétropéritonéale sont utilisées de manière égale avec les mêmes résultats. La chirurgie transvésicale augmente rapidement pour devenir un standard de la réimplantation selon Cohen. Il est certain que le progrès technique donnera l'opportunité aux urologues pédiatres de développer une approche mini invasive.

Resumen

Objetivo: La laparoscopia es una alternativa factible y eficaz para condiciones patológicas abdominales en niños. La cirugía urológica mínimamente invasiva también se usa para operaciones básicas en la mayoría de los centros y para operaciones más complejas en algunos de ellos. Presentamos el estado actual de la cirugía mínimamente invasiva en niños. Material y Métodos: Revisamos todos los procedimientos urológicos operados por esta vía en nuestra Institución. Revisamos secundariamente la literatura para destacar algunos artículos relevantes y discutirlos en comparación con nuestra propia experiencia. Resultados: Desde que iniciamos la cirugía mínimamente invasiva hemos operado más de 550 casos de enfermedades urológicas. Usamos tres abordajes: Transperitoneal, retroperitoneal y tranvesicoscópico. Nuestras indicaciones preferidas para cada uno son discutidas en este artículo. Discusión: El testículo no palpable así como el varicocele, la nefrectomía y la adrenalectomía son en nuestra opinión procedimientos establecidos para la cirugía mínimamente invasiva. La heminefrectomía, la pieloplastia y la plastia antirreflujo de Cohen son probablemente indicaciones excelentes en manos expertas. Las litiasis no deben de ser olvidadas en casos de contraindicación o fallo de la ESWL. Incluso las operaciones más complejas de la urología pueden ser realizadas con seguridad por vía mínimamente invasiva aunque la mayoría de los casos descritos son casos clínicos únicos. Conclusion: Se publican cada vez más artículos sobre cirugía mínimamente invasiva urológica ablativa y reconstructiva. Los abordajes transperitoneales y retroperitoneal se usan con los mismo resultados. La cirugía transvesicoscópica crecerá rápidamente para llegar a ser preferente en la reimplantación de Cohen. Anticipamos que el progreso técnico ayudará a dar la oportunidad a numerosos urólogos pediatras para desarrollar un abordaje mínimamente invasivo.

Zusammenfassung

Zielsetzung: Die Laparoskopie ist eine gut durchführbare und effektive Alternative für abdominelle Eingriffe im Kindesalter. Auch die urologische, minimal-invasive Chirurgie ist inzwischen zu einer Basisoperation an verschiedenen Zentren geworden und wird in zunehmendem Maße selbst bei komplexen Eingriffen durchgeführt. Die vorliegende Arbeit ist eine State-of-the-Art-Darstellung bei minimal-invasiver Chirurgie im urologisch kinderchirurgischen Bereich. Material und Methodik: Es werden alle minimal-invasiv durchgeführten Eingriffe im urologischen Bereich der Kinderchirurgischen Klinik von Nizza vorgestellt. Drei Zugänge wurden verwandt, der transperitoneale, der retroperitoneale und der transvesikale. Die Indikationen für laparoskopisch urologische Eingriffe werden diskutiert. Als solche gelten kryptorche Hoden, Varikozelen, Nephrektomie, Nebennierenresektionen. Diese Eingriffe sind bereits fest etabliert. Aber auch Heminephrektomien, Pyeloplastiken und die Antirefluxplastik nach Cohen sind möglicherweise ausgezeichnete Indikationen für ein minimal-invasives Vorgehen in erfahrenen Händen. Auch die Behandlung des Steinleidens sollte in Fällen, bei denen die Stoßwellentherapie versagt, nicht vergessen werden. Schließlich können auch komplexe urologische Operationen sicher minimal-invasiv angegangen werden, wenn auch hier nur Einzelberichte vorliegen. Schlussfolgerung: Die meisten Arbeiten, welche sich mit der minimal-invasiven urologischen Chirurgie beschäftigen, haben rekonstruktive Verfahren oder Organentfernungen zum Thema. Der transperitoneale und der retroperitoneale Zugang werden mit den selben, guten Ergebnissen verwandt. Aber auch die transvesikale Chirurgie wird in der Zukunft an Bedeutung gewinnen, insbesondere für die Reimplantation nach Cohen. Es ist bereits jetzt vorauszusehen, dass der technische Fortschritt die meisten pädiatrischen Urologen dazu veranlassen wird, urologische Krankheiten im Kindesalter minimal-invasiv zu behandeln.

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M.D. Henri Steyaert

Department of Paediatric Surgery
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