psychoneuro 2005; 31(5): 276-281
DOI: 10.1055/s-2005-871318
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Prophylaxe zerebrovaskulärer Erkrankungen

Prophylaxis of cerebrovascular diseasesWiebke Jansen1 , Hans-Christian Koennecke1
  • 1Gefäßzentrum Berlin / Abteilung für Neurologie, Ev. Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 June 2005 (online)

Zusammenfassung

Angesichts der erwarteten Zunahme von Schlaganfällen aufgrund des künftig höheren Anteils älterer Menschen kommt der Prävention, auch unter gesundheitsökonomischen Aspekten, eine große Bedeutung zu. Die effektivste Form der Primärprävention besteht in der Behandlung von Risikofaktoren, insbesondere der arteriellen Hypertonie. Für die Sekundärprävention sind, neben der Behandlung von Risikofaktoren, vor allem antithrombotisch wirksame Medikamente relevant, wobei deren Indikation sich im Wesentlichen nach dem Pathomechanismus des stattgehabten Schlaganfalls richtet. Darüber hinaus lassen sich Rezidivereignisse durch revaskularisierende Maßnahmen an den hirnversorgenden Arterien vermeiden, vorausgesetzt die Indikation berücksichtigt die auf großen Studien basierende Evidenz.

Summary

Given the rising proportion of elderly in future decades stroke incidence is likely to increase. Due to the enormous socioeconomic impact of stroke, its prevention is a matter of major significance. Primary prevention is primarily focused on and mostly effective through treatment of risk factors, among which hypertension is the most important. Besides risk factor treatment, several antithrombotic regimens are available for secondary prevention and need to be applied according to the underlying pathomechanism of cerebral ischemia. In addition, revascularization of stenosed carotid arteries may prevent further events, provided that they have been indicated appropriately according to the results of large trials.

Literatur

  • 1 CAPRIE Steering Committee . A randomised, blinded, trial of clopidogrel versus aspirin in patients at risk of ischaemic events.  Lancet. 1996;  348 1329-39
  • 2 Diener HC. Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Neurologie. Primäre und sekundäre Prävention der zerebralen Ischämie.  www.dgn.org/127.0.html 2003
  • 3 Diener HC, Bogousslavsky J, Brass LM. et al. . on behalf of the MATCH Investigators: Aspirin and clopidogrel compared with clopidogrel alone after recent ischaemic stroke or transient ischaemic attack in high-risk patients (MATCH): randomised, double-blind, placebo-controlled trial.  Lancet. 2004;  364 331-337
  • 4 Goldstein LB, Adams A, Becker K. et al. . Primary prevention of ischemic stroke. A statement for healthcare professionals from the stroke council of the American Heart Association.  Circulation. 2001;  103 163-182
  • 5 Hankey GJ, Eikelboom JW. Homocystein and stroke (comment).  Lancet. 2005;  365 194-196
  • 6 Heart Protection Study Collaborative Group . Effects of cholesterol-lowering with simvastatin on stroke and other major vascular events in 20536 people with cerebrovascular disease or other high-risk conditions: a randomised placebo-controlled trial.  Lancet. 2004;  363 757-767
  • 7 Hug A, Aschoff A, Schwab S. Spontane intrazerebrale Blutungen.  Nervenarzt. 2004;  75 953-961
  • 8 Koennecke H-C. Secondary prevention of stroke. A practical guide to drug treatment.  CNS Drugs. 2004;  18 221-241
  • 9 Külkens S, Ringleb PA, Hacke W. Empfehlungen der European Stroke Initiative (EUSI) zur Behandlung des ischämischen Schlaganfalls - Aktualisierung 2003. Teil 2: Prävention und Rehabilitation.  Nervenarzt. 2004;  75 380-388
  • 10 Lawes CMM, Bennett DA, Feigin VL, Rodgers A. Blood pressure and stroke. An overview of published trials.  Stroke. 2004;  35 1024-1033
  • 11 MRC Asymptomatic Carotid Surgery Trial (ACST) Collaborative Group . Prevention of disabling and fatal strokes by successful carotid endarterectomy in patients without recent neurological symptoms: randomised controlled trial.  Lancet. 2004;  363 1491-1502
  • 12 Ridker PM, Cook NR, Lee IM. et al. . A randomized trial of low-dose aspirin in the primary prevention of cardiovascular disease in women.  N Engl J Med. 2005;  352 1293-1304
  • 13 Rothwell PM, Eliasziw M, Gutnikow SA. et al. . Sex difference in the effect of time from symptoms to surgery on benefit from carotid endarterectomy for transient ischemic attack and non-disabling stroke.  Stroke. 2004;  35 2855-2861
  • 14 Rothwell PM, Goldstein LB. Carotid endarterectomy for asymptomatic carotid stenosis. Asymptomatic carotid surgery trial.  Stroke. 2004;  35 2425-2427
  • 15 Rothwell PM, Eliasziw M, Gutnikow SA. et al. . Endartectomy for symptomatic carotid stenosis in relation to clinical subgroups and timing of surgery.  Lancet. 2004;  363 915-924
  • 16 Yadav JS, Wholey MH, Kuntz RE. Stenting and Angioplasty with Protection in Patients at High Risk for Endarterectomy Investigators . Protected carotid-artery stenting versus endarterectomy in high-risk patients.  N Engl J Med. 2004;  351 1493-1501

Korrespondenzadresse

PD Dr. H.-C. Koennecke

Gefäßzentrum Berlin

Abteilung für Neurologie

Ev. Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge

Herzbergstr. 79

10365 Berlin