Klin Monbl Augenheilkd 2006; 223(5): 447-449
DOI: 10.1055/s-2006-926579
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bilateral Giant Retinal Tear and Retinal Detachment in a Young Emmetropic Man after Jarish-Herxheimer Reaction in Ocular Syphilis

Bilateraler Netzhaut-Riesenrisse und ablatio bei einem Patienten nach Jarich-Herxheimer Reaktion bei syphilitischer UveitisJ.-A C. Pournaras1 , E. Laffitte2 , Y. Guex-Crosier1
  • 1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne, Lausanne, Switzerland
  • 2Department of Dermatology, CHUV, Lausanne, Switzerland
Further Information

Publication History

received: 5.10.2005

accepted: 20.1.2006

Publication Date:
16 May 2006 (online)

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Zusammenfassung

Hintergrund: Netzhaut-Riesenrisse bei vorliegender Panuveitis sind bereits beschrieben worden. Wir zeigen den Fall eines Patienten mit okulärer Syphilis und beidseitigen Riesenrisse. Patient und Methode: Ein 45-jähriger Patient litt seit 5 Tagen unter plötzlichem Visusverlust, zwei Wochen nach einer Penicillin-Therapie für eine Syphilis Stadium II. Beste Sehschärfe war 0,5 OD und Lichtperzeption OS. Im Augenstatus wurden eine schwere Vitritis sowie beidseitige Riesenrisse mit Netzhautablösung beobachtet. TPHA und VDRL waren beide positiv. Mittels Lumbalpunktion wurde eine intrathekale IgM-Synthese und Lymphoplasmozytose nachgewiesen. Ergebnisse: Eine lokale Steroidtherapie und 14 Tage intravenöse Penicillinbehandlung wurden verabreicht. Es folgte eine pars plana-Vitrektomie mit Silikonöl-Tamponade sowie Endolaser rechts und Kryokoagulation links. PCR-Analyse des Glaskörpers war negativ. Der Verlauf war günstig mit anliegender Netzhaut. Schlussfolgerungen: Unser Fallbeispiel ist die erste Beschreibung bilateraler Netzhaut-Riesenrisse mit Ablatio bei einem Patienten mit posteriorer syphilitischer Uveitis.

Abstract

Background: Giant retinal tears were previously described in patients affected by panuveitis. We report the case of a patient presenting giant retinal tears in both eyes affected by ocular syphilis. Patient and Method: A 45-year-old patient presented a 5 days history of sudden bilateral drop of vision, two weeks after penicillin therapy for secondary syphilis. The best visual acuity was 0.5 RE and light perception LE. Biomicroscopy showed an intense vitritis associated with bilateral giant tear and retinal detachment. Both TPHA and VDRL were positive. Lumbar puncture showed lymphoplasmocytosis with intrathecal synthesis of IgM. Results: Topical steroids treatment was applied and intravenous penicillin was given during 14 days. Pars plana vitrectomy with silicon oil tamponade was performed in association with endophotocoagulation in the left eye and cryocoagulation in the right eye. Vitreous PCR was negative. Evolution was successful with an attached retina. Conclusions: This represents the first reported case of giant retinal tear with retinal detachment in a patient presenting a syphilitic panuveitis.