Zusammenfassung
Ziel: Mithilfe einer Umfrage sollte eine Standortbestimmung zur Durchführung und postoperativen Betreuung der mechanischen Hornhautchirurgie erfolgen. Methode: Ein Fragebogen wurde an 60 Augenkliniken in Deutschland, der Schweiz und Österreich geschickt, um das peri- und intraoperative Vorgehen zu erfragen. Ergebnisse: Von den an der Befragung teilnehmenden Kliniken (n = 48) wurden innerhalb eines Jahres insgesamt 3171 perforierende und 166 lamelläre Keratoplastiken, 224 Limbusstammzell- und 817 Amnionmembrantransplantationen durchgeführt. Bei Risikokeratoplastiken benutzen 33 % der Kliniken untypisierte Transplantate. Es wurden überwiegend Vakuumtrepane (GTS, Hessburg-Barron) verwendet. 96 % der Kliniken benutzten Nylonfäden der Stärke 10.0, wobei 64 % der Kliniken bei Normalrisikokeratoplastiken eine doppelt fortlaufende Sternnaht verwendeten. Bei tektonischer Indikation und bei Risikokeratoplastiken wurden hauptsächlich Einzelknopfnahttechniken verwendet (70 % und 56 %). Die Fadenentfernung erfolgt sehr variabel ab einem Zeitpunkt von einem Monat (1. Fadentour) bis zu 36 Monaten (2. Fadentour) postoperativ. Schlussfolgerungen: Selbst Standardverfahren in der Hornhautchirurgie, wie die perforierende Keratoplastik, werden mit deutlichen technischen Variationen durchgeführt. Deren Einfluss auf das langfristige postoperative Ergebnis ist bislang ungeklärt.
Abstract
Aim: The aim of this study was to obtain an overview on the surgical and the perioperative management strategies involved in mechanical corneal surgery in Germany, Switzerland and Austria. Method: A questionnaire was sent to 60 ophthalmological hospitals. Results: Within one year the responding centres (n = 48) performed 3171 penetrating and 166 lamellar keratoplasties, 224 limbal stem cell- and 817 amniotic-membrane transplantations. In high-risk cases, 33 % of the centres did not use HLA-matched grafts. Predominantly manual trephine systems were used. Of the responding institutions 96 % used 10.0 nylon sutures and 64 % used a double running anti-torque technique for normal-risk keratoplasty. In tectonic and high-risk keratoplasties, interrupted sutures were used predominantly (70 % and 56 %). Suture removal was performed between one month (first suture) and up to 36 months (last suture) postoperatively. Conclusions: Procedures considered to be standard - such as penetrating keratoplasty - are performed with numerous and significant technical variations. The likely influence of such variations on the long-term outcome should be further evaluated.
Schlüsselwörter
Kornea - Operationstechnik - Umfrage - Keratoplastik - Amnionmembran - Transplantation - Trepan - Nahttechnik
Key words
cornea - surgical techniques - questionnaire - keratoplasty - amniotic membrane - transplantation - trephine - suture management
Literatur
1
The Australian Graft Registry.
Adelaide.
1999;
14-21
2
Batchelor J R. et al .
HLA matching and corneal grafting.
Lancet.
1976;
1 (7959)
551-554
3
Beekhuis W H. et al .
Degree of compatibility for HLA-A and -B affects outcome in high-risk corneal transplantation.
Dev Ophthalmol.
2003;
36
12-21
4
Boisjoly H M. et al .
Risk factors of corneal graft failure.
Ophthalmology.
1993;
100 (11)
1728-1735
5
Burk L L. et al .
Simultaneous and sequential selective suture removal to reduce astigmatism after penetrating keratoplasty.
Refract Corneal Surg.
1990;
6 (3)
179-187
6
Busin M. et al .
Different suturing techniques variously affect the regularity of postkeratoplasty astigmatism.
Ophthalmology.
1998;
105 (7)
1200-1205
7
Foulks G N, Sanfilippo F.
Beneficial effects of histocompatibility in high-risk corneal transplantation.
Am J Ophthalmol.
1982;
94 (5)
622-629
8
Geerling G. et al .
Lamelläre Keratoplastik - Zurück in die Zukunft?.
Ophthalmologe.
2005;
102 (12)
1140-1148, 1150 - 1151
9
Gore S M. et al .
HLA-DR matching in corneal transplantation. Systematic review of published evidence. Corneal Transplant Follow-up Study Collaborators.
Transplantation.
1995;
15 (60)
1033-1039
10
Hoffmann F.
Suture technique for perforating keratoplasty.
Klin Monatsbl Augenheilk.
1976;
169
584-590
11
Jonas J B, Budde W M.
Loosening of single versus double running sutures in penetrating keratoplasty for keratoconus.
Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol.
1999;
237 (6)
522-523
12
Kinoshita S, Friend J, Thoft R A.
Sex chromatin of donor corneal epithelium in rabbits.
Inv Ophthalmol Vis Sci.
1981;
21
434-441
13
Khaireddin R. et al .
HLA-A, HLA-B and HLA-DR matching reduces the rate of corneal allograft rejection.
Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol.
2003;
241 (12)
1020-1038.
, Epub 29.8.2003
14
Krachmer J H, Allredege O C.
Subepithelial infiltrates - a probable sign of corneal transplant rejection.
Arch Ophthalmol.
1978;
96
2234-2237
15
Mader T H. et al .
Changes in keratometric astigmatism after suture removal more than one year after penetrating keratoplasty.
Ophthalmology.
1993;
100 (1)
119-126; discussion 127
16
Ozdemir O.
A prospective study of histocompatibility testing for keratoplasty in high-risk patients.
Br J Ophthalmol.
1986;
70 (3)
183-186
17
Reinhard T. et al .
HLA class I and II matching improves prognosis in penetrating normal-risk keratoplasty.
Dev Ophthalmol.
2003;
36
42-49
18
Sanfilippo F. et al .
Reduced graft rejection with good HLA-A and B matching in high-risk corneal transplantation.
N Engl J Med.
1986;
315 (1)
29-35
19
Seitz B. et al .
Results of the first 1,000 consecutive elective nonmechanical keratoplasties using the excimer laser. A prospective study over more than 12 years.
Ophthalmologe.
2004;
101 (5)
478-488
20
Seitz B. et al .
Hornhauttransplantation - Zu geringe Spendenbereitschaft.
Deutsches Ärzteblatt.
2004;
101 (49)
3326-3330
21
Solano J M. et al .
Keratometric astigmatism after suture removal in penetrating keratoplasty: double running versus single running suture techniques.
Cornea.
2003;
22 (8)
716-720
22
Vail A. et al .
Influence of donor and histocompatibility factors on corneal graft outcome.
Transplantation.
1994;
58 (11)
1210-1216
23 Van Meter W. Suturing Techniques. Krachmer JH, Hollan EJ Cornea, Surgery of the Cornea and Conjunctiva St. Louis; Mosby-Year Book Inc 3 1997: 1635-1637
24
Volker-Dieben H J. et al .
The effect of prospective HLA-A and -B matching in 288 penetrating keratoplasties for herpes simplex keratitis.
Acta Ophthalmol (Copenh).
1984;
62 (4)
513-523
25
Wachtlin J. et al .
Tissue typing in perforating corneal transplantation.
Ophthalmologe.
2003;
100 (12)
1021-1030
26 William K A. et al .The Australian corneal graft registry 1999 Report. Adelaide; Snap Printing 2000
Dr. med. P. Steven
Klinik für Augenheilkunde, UK S-H, Campus Lübeck
Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck
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