Aktuelle Ernährungsmedizin 2006; 31(4): 175-182
DOI: 10.1055/s-2006-940021
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Mit welcher Kost leben wir am längsten?

Is there a Longevity Diet?U.  Rabast1
  • 1Med. Klinik Kath. Kliniken Ruhrhalbinsel, Hattingen
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Publication Date:
02 August 2006 (online)

Zusammenfassung

Obwohl die Lebenserwartung sich seit der Antike mehr als verdoppelt hat, ist der Wunsch des Menschen, bei weitgehend erhaltener Leistungsfähigkeit, möglichst lange zu leben, ungebrochen. Ausgehend von Tierversuchen, die ein Arzt der Biosphere2 über mehr als 20 Jahre durchführte, hat er an sich selbst ein langjähriges Hungerexperiment vorgenommen. Sein Ziel war es 120 Jahre alt zu werden. Er war erfolglos. - Die positiven gesundheitlichen Effekte einer ovo-lakto-vegetabilen Kost sind gut bekannt. Der Beweis für ein verlängertes Leben aber steht aus. - Enttäuschend sind die bisherigen Ergebnisse der intensiv propagierten „5am Tag”-Kampagne. Die Rate koronarer Herzerkrankungen konnte um 12 % gesenkt, Tumorraten einzelner Tumoren aber nur gering gesenkt werden. - Die Einnahme hoch dosierter, antioxidativ wirksamer Vitaminpräparate führt zur erhöhten Mortalität, nicht jedoch zur verlängerten Lebenserwartung. Andererseits wird ein positiver Einfluss der mit der Nahrung zugeführten Antioxidanzien auf die Länge der Endstücke der Chromosomen, die Telomere, diskutiert. Diese verkürzen sich mit jeder Zellteilung und bestimmen letztendlich die Lebenszeit der Zelle. - Ob es mit der Analyse von Genvarianten gelingt, eine Ernährung so durchzuführen, dass sich Wege zur Lebensverlängerung eröffnen, muss offen bleiben. - Nachgewiesen ist diese bislang nur für die mediterrane Kost. Als ursächlich für die mitgeteilten positiven Auswirkungen angesehen werden der geringe Fleischverzehr bei mäßigem Fischverzehr, die Bevorzugung fettarmer Milchprodukte, von saisonalem Gemüse, von Obst, Nüssen, Samen, die Verwendung von Olivenöl und ein mäßiger Alkoholkonsum. - Letztendlich aber wird die Langlebigkeit von einer Fülle weiterer Faktoren (u. a. Genetik, Fehlen schwerer Erkrankungen etc.) mitbestimmt.

Abstract

Although life expectancy has more than doubled since antiquity, man still longs for life of maximum duration combined with greatest possible quality. A physician of biosphere 2 who had conducted relevant animal experiments tried out a hunger experiment on himself that lasted for many years, aiming at a life span of 120 years. The experiment failed. - The positive effects on health exercised by an ovo-lacto-vegetable diet are well known but so far there has been no proof of an extended life span. - The results obtained to date with the intensively propagated „5-per-day” campaign have been disappointing. Although the rate of coronary heart diseases dropped by 12 %, the tumour rates of some tumours decreased only slightly. - The intake of high doses of antioxidative vitamin preparations increases the mortality rate but not the life expectancy. On the other hand a discussion is under way concerning the influence exercised by antioxidants supplied by intake of food, on the length of the end portions of the chromosomes - the telomeres - but these become shorter with every cell division and finally determine the cell's duration of life. - It must remain undecided as to whether analysis of gene variants may result in establishing a diet possibly indicating greater longevity. Greater longevity has so far been established only for mediterranean diet. The possible reasons for this may be low meat consumption and moderate fish consumption, preferential use of low-fat milk products, of seasonal vegetables, fruits, nuts and seeds, the use of olive oil, and a moderate intake of alcohol. - Last but by no means least longevity is co-determined by a plethora of other factors as well, such as genetics, absence of severe diseases, etc.

Literatur

  • 1 Doll R, Peto R. The causes of cancer: quantitative estimative avoidable risks of cancer in the United States today.  J Natl Cancer Inst. 1981;  66 1191-1208
  • 2 Walford R, Walford L. The anti-aging plan. Strategies and recipes for extending your healthy years.  www.Amazon.com
  • 3 Kann P H. Wachstumshormontherapie beim Erwachsenen.  Internist. 2005;  46 1047-1052
  • 4 Troiano R P, Frongillo Jr E A, Sobal J, Levitsky D A. The relationship between body weight and mortality: a quantitative analysis of combined information from existing studies.  Int J Obesity. 1966;  20 63-75
  • 5 Thum T, Anker S D. Obesity and risk of myocardial infarktion: The INTERHEART study.  Lancet. 2006;  367 1051
  • 6 Rottka H, Herrmann-Kunz E, Hahn B, Lang H-P. Berliner Vegetarier Studie. - Erste Mitteilung. Lebensmittelverzehr, Nährstoff- und Energieaufnahme im Vergleich zu Nichtvegetariern.  Aktuel Ernaehr Med. 1988;  13 161-170
  • 7 Willet W. Lessons from dietary studies in Advetists and questions for the future.  Am Clin Nutr. 2003;  78 539-543
  • 8 Caroll K K. Dietary protein in relation to plasma cholesterin levels and atherosclerosis.  Nutr Rev. 1978;  36 1-5
  • 9 Salonen J T, Nyyssönen K, Korpela H. et al . High stored iron levels are associated with excess risk of myocardial infarction in eastern Finnish men.  Circulation. 1992;  86 1231-1248
  • 10 Thorogood M, Mann J, Appleby P, McPerson K. Risk of death from cancer in meat and non-meat eaters.  Brit Med J. 1994;  308 1667-1670
  • 11 American Dietetic association, Position of the American Dietetic Association . Vegetarien diets.  Amer Diet Assoc. 1993;  93 1313-1319
  • 12 Chang-Claude J, Herrmann S, Eilber U. Dietary and lifestyle determinants of mortality among German vegetarians.  Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2005;  14 963-968
  • 13 Hung H C, Joshipura K J, Jiang R. et al . Fruit and vegetable intake and risk of major chronic disease.  J Natl Cancer Inst. 2004;  96 1577-1584
  • 14 Tranah G J, Giovanucci E, Ma J. et al . Polymorphism and risk of colorectal adenoma.  Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2005;  14 863-870
  • 15 Bingham S H, Day N E, Luben R. et al . Dietary fibre in food and protection against colorectal cancer in the European prospective Investigation in Cancer and nutrition (EPIC); An observational study.  Lancet. 2003;  361 1496-1501
  • 16 Cutler R G. Antioxidants and ageing.  Amer J Clin Nutr. 1991;  53 373-378
  • 17 Sareztki G, Zglinicki T von. Replikative Seneszenz als Altersmodell: Die Rolle von oxidativem Stress und Telomerenverkürzung. - Eine Übersicht.  Z Gastroenterol Geriat. 1999;  32 69-75
  • 18 Valdes A M, Andrew T, Gardner J P, Kimara M. et al . Obesity, cigarette smoking, and telomere length in women.  Lancet. 2005;  366 662-664
  • 19 Beresford S A, Johnson K C, Ritenbaugh C. et al . Low-fat dietary pattern and risk of colorectal cancer. The womens health initiative. Randomized controlled dietary modification trial.  JAMA. 2006;  295 643-654
  • 20 Howard B K, Horn L van, Hsia L. et al . Low-fat dietary pattern and risk of cardiovaskular disease. The womens health initiative. Randomized controlled dietary modification trial. The womens health initiative. Randomized controlled dietary modification trial.  JAMA. 2006;  295 655-666
  • 21 Heyden S. Antioxidantien in der Krebstherapie und Prävention der Demenz.  Aktuel Ernähr Med. 2005;  30 88-92
  • 22 Vivekanathan D P, Penn M S, Sapp S K. et al . Use of antioxidant vitamins fort he prevention of cardiovascular disease: Metaanalysis of randomised trials.  Lancet. 2003;  361 2017-2023
  • 23 Lonn E. et al . The prevalence of high intake of vitamin E from the use of supplements among US adults. A randomized controlled trial.  Ann Intern Med. 2005;  143 116-120
  • 24 Joost H-J. Genotyp-basierte Ernährungsempfehlungen. Noch im experimentellen Stadium.  Dt Ärzteblatt. 2005;  102 B2204-2205
  • 25 Brennan P, Hsu C, Moullan N. et al . Effect of cruziferous vegetables on lung cancer in patients stratified by genetic status: a mendelian randomisation approach.  Lancet. 2005;  366 1558-1560
  • 26 Lorgeril M de, Salen P, Martin J L, Monjoud I, Delaye J, Mamelle N. Mediterranean diet, traditional risk factors, and the rate of complications after myocardial infarction: Final report of the Lyon Diet Heart Study.  Circulation. 1999;  99 779-785
  • 27 Trichopoulou A, Costacou T, Bamia C, Trichopopoulos D. Adherence to a mediterranean diet and survival in a greek population.  New Engl J Med. 2003;  348 2599-2608
  • 28 Trichopoulou A. et al . Consumption of olive oil and specific food groups in relation to breast cancer risk in Greece.  J Natl Cancer Inst. 1995;  87 110-116
  • 29 Renaud S. et al . Cretan Mediterranean diet for prevention of coronary heart disease.  Am J Clin Nutr. 1995;  61 1360-1370
  • 30 Keys A. et al . The diet and 15-year death rate in the Seven Counties Study.  Am J Epidemiol. 1986;  124 903-915
  • 31 Singh R B, Dubnov G, Niaz M A. et al . Effect of an Indo-Mediterranean diet and progression of coronary artery disease in high risk patients. (Indo-Mediterranean Diet Heart Study): a randomised single blind trial.  Lancet. 2005;  360 1455-1461
  • 32 Horton R. Expression of concern: Indo-mediterranean diet heart study.  Lancet. 2005;  366 354-356
  • 33 Mann J. The Indo-mediterranean diet revisited.  Lancet. 2005;  366 353-354
  • 34 Trichopoulou A. et al . European Prospective Investigation Study in Cancer and Nutrition.  BMJ. 2005;  330 991-995
  • 35 Kratz M, Cullen P, Kannenberg F. Effects of dietary acids on the consumption and oxidazibality of low density lipoproteins.  Eur Clin Nutr. 2002;  56 72-81
  • 36 Rabast U. Wie gesund ist Rapsöl?.  Arzneim-, Therapie-Kritik Internist Prax. 2003;  35 281-282
  • 37 Kasper H. Ernährungsmedizin und Diätetik. Urban & Fischer 2004
  • 38 Rabast U. Sekundäre Pflanzeninhaltsstoffe (Phytochemicals und Antioxidantien). Ihre Bedeutung in der Prävention maligner Tumoren.  Internist Prax. 2004;  44 915-927
  • 39 Nordoy A. n-3polyunsaturated fatty acids and cardiovaskular diseases.  Lipids. 2001;  36, Suppl S127-129
  • 40 Hu F B. et al . Frequent nut consumption and risk of coronary heart disease in women: prospective cohort study.  BMJ. 1998;  317 1341-1345
  • 41 Rimm E. et al . Moderate alcohol intake and lower risk of coronary heart disease Meta-analysis of effects on lipids and haemostatic factors.  BMJ. 1999;  319 1523-1528
  • 42 Fleisch M, Erdmann E, Böhm M. Alkohol und Myocardinfarkt.  Dtsch Med Wochenschr. 1998;  123 1490-1496
  • 43 Maxell S, Cruishank A, Thorpe G. Red wine and antioxidative activity in serum.  Lancet. 1994;  144 193-194
  • 44 International Conference on the Mediterranean diet: 2000 Consensus statement .Olive oil and the Mediterranean diet. - Implications for health in Europe. London; Royal College of Physicians 2000 www.chd-taskforce.de/2000 consensusstatement
  • 45 Luy M. Leben Frauen länger oder sterben Männer früher?.  Public Health Forum. 2006;  14 (50) 18-20
  • 46 Franke H. Hoch- und Höchstbetagte. Ursachen und Probleme des hohen Alters. Berlin, Heidelberg, New York; Springer-Verlag 1987

Prof. Dr. U. Rabast

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