Aktuelle Dermatologie 2006; 32(12): 523-526
DOI: 10.1055/s-2006-944931
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Myzetome in Ostafrika - Langzeitverläufe und späte Komplikationen

Mycetomas in East Africa - Long-Term Clinical Course and Late ComplicationsV.  Orfanos1 , J.  Masenga1 , M.  Ketema1 , C.  E.  Orfanos1
  • 1Regional Dermatology Training Centre (RDTC), Kilimanjaro Christian Medical College, Tumaini Universität, Moshi, Tansania
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 December 2006 (online)

Zusammenfassung

Es werden zwei Kranke mit Eumyzetom in Ostafrika beschrieben, die den langjährigen Verlauf und die damit verbundenen Komplikationen dieser Infektion mit Madurella mycetomatis und anderen Bodensaprophyten demonstrieren sollen. Kennzeichnend für beide war der harmlose Beginn mit indolenten Papeln an den Füßen, sowie der lange Verlauf bis zum Auftreten der ersten Beschwerden. In der Regel veranlassen erst letztere die Kranken den Arzt aufzusuchen, meist in einem fortgeschrittenen Stadium mit tumorösen Granulomen, die infiltrativ in die Tiefe wachsen. Die Behandlung wird dadurch für den Arzt schwierig und bleibt oft unbefriedigend. Ist noch keine Knochendestruktion nachweisbar, so sind Breitspektrum-Antimykotika aus der Gruppe der Azole bzw. Terbinafin das Mittel der Wahl, möglichst mit operativer Entfernung der tumorösen Granulome. Sind die darunter liegenden Knochen bereits angegriffen oder gar das Knochengerüst zerstört, kommt nur noch eine Amputation des nicht mehr funktionstüchtigen Körperteils infrage. Die Infektion ist in Ostafrika relativ häufig, insbesondere bei Farmern, Land- und Plantagenarbeitern, die oft barfuß in den Feldern ihre Arbeit verrichten. Eine entsprechende Aufklärung fehlt sowohl bei den Betroffenen als auch bei ihren Arbeitgebern.

Abstract

Two cases of eumycetoma seen in East Africa are reported, demonstrating the clinical course and the possible complications of this infection with Madurella mycetomatosis and other earth saprophytes. Most characteristic for both cases was the harmless onset of the disease, with indolent papules and nodules on the feet, and the progressive long-term course with tumorous granulomas growing in the deeper dermis and subcutis and increasing discomfort. Most patients consult a physician in progressed stages showing tumorous lesions infiltrating in deeper tissues. In these late cases management is difficult and often remains unsatisfactory. If no bone destruction has already occurred, long-term administration of broad spectrum azoles or terbinafine in higher dose levels are recommended for treatment. In cases with progressed tumorous infiltrates surgical removal should be also performed. If the underlying bone tissue is affected and destroy, however, amputation seems unavoidable. The infection appears rather common in East Africa, particularly in farmers, agricultural labor workers and planters, who work with unprotected feet in their fields. Appropriate information is obviously lacking both among the workers and their employers.

Literatur

  • 1 Bar-Oz B, Moretti M E, Bishai R, Mareels G, van Tittelboom T, Verspeelt J, Koren G. Pregnancy outcome after in utero exposure to itraconazole: a prospective cohort study.  Am J Obstet Gynecol. 2000;  183 617-620
  • 2 Brownell I, Pomeranz M, Ma L. Eumycetoma.  Dermatol Online J. 2005;  11 10
  • 3 Daoud M, Ezzine Sebai N, Badri T. et al . Mycetoma: retrospective study of 13 cases in Tunesia.  Acta Dermatovenerol Alp Panonica Adriat. 2005;  14 153-156
  • 4 Develoux M, Dieng M T, Kane A, Ndiaye B. Management of mycetoma in West-Africa.  Bull Soc Pathol Exot. 2003;  96 376-382
  • 5 Dieng M T, Niang S O, Diop B, Ndiaye B. Actinomycetomas in Senegal: a study of 90 cases.  Bull Soc Pathol Exot. 2005;  98 18-20
  • 6 Hay R J. Therapeutic potential of terbinafine in subcutaneous and systemic mycoses.  Br J Dermatol. 1999;  56 36-40
  • 7 Ndiaye B, Dieng M T, Perez A, Stockmeyer M, Bakshi R. Clinical efficacy and safety of oral terbinafine in fungal mycetoma.  Int J Dermatol. 2006;  45 154-157
  • 8 Negroni R. et al . Posaconazole treatment of refractory eumycetoma and chromoblastomycosis.  Rev Inst Med Trop Sao Paulo. 2005;  47 339-346
  • 9 Van Canteren H, Lampo A, Vandenberghe J. et al . Safety aspects of oral antifungal agents.  Br J Clin Pract suppl. 1990;  71 47-49

John Masenga, M.D., Principal

Regional Dermatology Training Centre, Kilimanjaro Christian Medical College (KCMC)

P.O. Box 8332
Moshi · Tanzania

Email: johnmasenga@yahoo.com