Zusammenfassung
Hintergrund Die Dialektische Verhaltenstherapie (DBT) stellt zurzeit das am besten evaluierte Therapiekonzept in der Behandlung von Patienten mit Borderline-Persönlichkeitsstörung (BPS) dar. Allerdings weiß man nur wenig über die Kontinuität der Therapieerfolge über einen längeren Zeitraum und die Übertragbarkeit der Ergebnisse auf Patientengruppen mit hoher psychiatrischer Komorbidität. Methoden Wir führten eine katamnestische Untersuchung an 50 stationären psychiatrisch-multimorbiden Patienten mit BPS gemäß DSM-IV durch. Die Patienten wurden bei Aufnahme, bei Entlassung sowie 15 und 30 Monate nach Entlassung untersucht. Zur Diagnostik und zur Erhebung der allgemeinen und störungsspezifischen Symptomatik wurde zu jedem Messzeitpunkt ein Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV (SKID) durchgeführt, das psychosoziale Funktionsniveau eingeschätzt und verschiedene Selbstbeurteilungsinstrumente eingesetzt. Ergebnisse 30 Monate nach Entlassung zeigten sich im Vergleich zum Aufnahmezeitpunkt folgende Ergebnisse: Die Kriterien zur Diagnose einer BPS nach DSM-IV wurden deutlich seltener erfüllt, das Ausmaß der Komorbidität (v. a. affektive Störungen, Substanzabhängigkeiten und Essstörungen) wurde reduziert, das psychosoziale Funktionsniveau konnte gesteigert werden und die allgemeine und störungsspezifische Symptomatik nahm ab. Fazit Diese Befunde untermauern die Wirksamkeit der DBT für die stationäre Behandlung von Patienten mit BPS und zeigen, dass die erreichten Therapieerfolge auch auf Patientengruppen mit hoher Komorbidität übertragbar sind und über einen längeren Zeitraum stabil bleiben.
Abstract
Background The beneficial effects of Dialectical Behavior Therapy (DBT) for patients with borderline personality disorder (BPD) are well established. However, it is not well known whether this type of treatment relieves symptoms and signs of BPD in the long-term course thereafter and whether the results of DBT are transferable for patients with high comorbidity. Methods We conducted a follow-up examination of 50 consecutive inpatients with BPD as defined by DSM-IV. The patients were examined at admission, at discharge and 15 and 30 months after discharge. For the clinical diagnosis and to survey psychopathology we used the Structured Clinical Interview for DSM-IV (SCID), the Global Assessment of Functioning (GAF) and several self-rating-instruments. Results Compared to admission 30 months after discharge we observed the following results: A significant number of patients did not meet the DSM-IV criteria for BPD anymore, comorbidity (particularly mood disorders, drug or alcohol abuse/dependence and eating disorders) was reduced, psychosocial functioning was improved and general and BPD-typical symptoms were relieved. Conclusion Our findings support the efficacy of DBT in an inpatient setting and show that the achieved success of therapy is stable for a prolonged period of time. Patients with high comorbidity seem to profit from DBT as well.
Key words
borderline personality disorder - dialectical behavior therapy - inpatient setting - long-term course
Literatur
1
Coid J, Yang M, Tyrer P. et al .
Prevalence and correlates of personality disorder in Great Britain.
Br J Psychiatry.
2006;
188
423-431
2
Widiger T A, Weissman M M.
Epidemiology of borderline personality disorders.
Hosp Community Psychiatry.
1991;
42
1015-1021
3
Skodol A E, Gunderson J G, Pfohl B. et al .
The Borderline-Diagnosis I: psychopathology, co-morbidity and personality structure.
Biol Psychiatric.
2002;
51
936-950
4
Zimmerman M, Mattia J I.
Axis I diagnostic comorbidity and borderline personality disorder.
Compr Psychiatry.
1999;
40
245-252
5
Zanarini M C, Frankenburg F R, Dubo E D. et al .
Axis I comorbidity of borderline personality disorder.
Am J Psychiatry.
1998;
155
1733-1739
6 Gunderson J G. Borderline Personality disorder. Washington; American Psychiatric Press 2005
7
Phillips K A, Nierenberg A A.
The assessment and treatment of refractory depression.
J Clin Psychiatry suppl.
1994;
55
20-26
8
Shea M T, Pilkonis P A, Beckham E. et al .
Personality disorders and treatment outcome in the NIMH Treatment of Depression Collaborative Research Program.
Am J Psychiatry.
1990;
147
711-718
9
Sullivan P F, Joyce P R, Mulder R T.
Borderline personality disorder in major depression.
J Nerv Ment Diss.
1994;
182
508-516
10
Noyes Jr R, Reich J, Christiansen J. et al .
Outcome of panic disorder. Relationship to diagnostic subtypes and comorbidity.
Arch Gen Psychiatry.
1990;
47
809-818
11
Gartner A F, Marcus R N, Halmi K. et al .
DSM-III-R personality disorders in patients with eating disorders.
Am J Psychiatry.
1989;
146
1585-1591
12
Steiger H, Leung G, Thibaudeau J. et al .
Prognostic utility of subcomponents of borderline personality construct in bulimia nervosa.
Br J Clin Psychol.
1993;
32
187-197
13
Linehan M M, Schmidt H, Dimeff L A. et al .
Dialectical behavior therapy with borderline personality disorder and drug dependance.
Am J Addict.
1999;
8
279-292
14
Paris J.
Chronic Suicidality Among Patients With Borderline Personality Disorder.
Psychiatr Serv.
2002;
53
738-742
15
Zanarini M C, Frankenburg F R, Hennen J. et al .
The longitudinal Course of Borderline Psychopathology: 6-Year Prospective Follow-Up of the Phenomenology of Borderline Personality Disorder.
Am J Psychiatry.
2003;
160
274-283
16
Eckert J, Biermann-Ratjen E M, Wuchner M.
Die langfristigen Veränderungen der Borderline-Symptomatik bei Patienten nach klientenzentrierter Gruppenpsychotherapie.
Psychother Psych Med.
2000;
50
140-160
17
Lieb K, Zanarini M C, Schmahl C. et al .
Borderline Personality Disorder.
Lancet.
2004;
6, 364 (9432)
453-461
18
Linehan M M.
Dialectical behavior therapy for borderline personality disorder: theory and method.
Bull Menninger Clin.
1987;
51
261-276
19
Linehan M M.
Dialectical behavior therapy: a cognitive behavioral approach to parasuicide.
J Personal Disord.
1987;
1
328-333
20
Koons C R, Robins C J, Bishop G K. et al .
Efficacy of dialectical behaviour therapy in women veterans with borderline personality disorder: a randomized controlled trial.
Behav Ther.
2001;
32
371-390
21
Linehan M M, Armstrong H E, Suarez A. et al .
Cognitive-behavioral treatment of chronically parasuicidal borderline patients.
Arch Gen Psychiatry.
1991;
48
1060-1064
22
Linehan M M, Heard H L, Armstrong H E.
Naturalistic follow-up of a behavioral treatment for chronically parasuicidal borderline patients.
Arch Gen Psychiatry.
1993;
50
971-974
23
Linehan M M, Tutek D, Heard H L. et al .
Interpersonal Outcome of cognitive behavioral treatment for chronically parasuicidal borderline patients.
Am J Psychiatry.
1994;
151
1771-1776
24
Verheul R, Bosch L MC von den, Koeter M WJ. et al .
Dialectical behavior therapy for women with borderline personality disorder. 12-month randomized clinical trial in The Netherlands.
Br J Psychiatry.
2003;
182
135-140
25 Linehan M M. Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. New York; Guilford Press 1993 Dt. Dies: Dialektisch-behaviorale Therapie der Borderline-Persönlichkeitsstörung, München: CIP-Medien, 1996
26 Linehan M M. Skill training manual for treatment borderline personality disorder. New York; Guilford Press 1993 Dt. Dies: Trainingsmanual zur dialektischen behavioralen Therapie der Borderline-Persönlichkeitsstörung, München: CIP-Medien, 1996
27
Bosch L M Van den, Koeter M W, Stijnen T. et al .
Sustained efficacy of dialectical behaviour therapy for borderline personality disorder.
Behav Res Ther.
2005;
43
1231-1241
28
Hawkins K A, Sinha R.
Can line clinicians master the conceptual complexities of Dialectical Behavior Therapy? An evaluation of a State Department of Mental Health training program.
J Psychiatr Res.
1998;
32
379-384
29
Swenson C R, Sanderson C, Dulit R A. et al .
The application of dialectical behavior therapy for patients with borderline personality disorder on inpatient units.
Psychiatr Q.
2001;
72
307-324
30
Bohus M, Haaf B, Stiglmayr C. et al .
Evaluation of inpatient dialectical-behavioral therapy for borderline personality disorder - a prospective study.
Behav Res Ther.
2000;
38
875-887
31
Bohus M, Haaf B, Simms T. et al .
Effectiveness of inpatient dialectical behavioral therapy for borderline personality disorder: a controlled trial.
Behav Res Ther.
2004;
42
487-499
32
American Psychiatric Association .
Practice guidelines for the treatment of patients with borderline personality disorder.
Am J Psychiatry (Suppl).
2001;
168
1-52
33
Linehan M M, Dimeff L A, Reynolds S K. et al .
Dialectical behavior therapy versus comprehensive validation therapy plus 12-step for the treatment of opioid dependent women meeting criteria for borderline personality disorder.
Drug Alcohol Depend.
2002;
67
13-26
34
Kröger C, Schweiger U, Sipos V. et al .
Effectiveness of dialectical behaviour therapy for borderline personality disorder in an inpatient setting.
Behav Res Ther.
2006;
44
1211-1217
35 Wittchen H U, Wunderlich U, Gruschitz S. et al .Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV, Achse I (SKID-I). Göttingen; Hogrefe 1997
36 Fydrich T, Renneberg B, Schmitz B. et al .Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV, Achse II (SKID II). Göttingen; Hogrefe 1997
37 American Psychiatric Association .Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-IV). 4th ed. Washington; American Psychiatric Press 1994 Dt.: Saß H, Wittchen HU, Zaudig M. Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-IV. Dt. Bearbeitung und Einführung. Göttingen: Hogrefe, 1994
38 Franke G. Die Symptom-Checkliste von Derogatis. Dt. Version. Göttingen; Beltz 1995
39 Hautzinger M, Bailer M, Worral H. et al .Das Beck Depressions-Inventar (BDI). Bearbeitung der deutschen Ausgabe. Testhandbuch. Bern; Huber 1994
40
Freyberger H J, Spitzer C, Stieglitz R D. et al .
Fragebogen zu dissoziativen Symptomen (FDS). Deutsche Adaptation, Reliabilität und Validität der amerikanischen Dissociative Experiences Scale (DES).
Psychother Psych Med.
1998;
48
223-229
41
Thiel A, Jacobi C, Horstmann S. et al .
Eine deutschsprachige Version des Eating Disorder Inventory (EDI-2).
Psychother Psych Med.
1997;
47
365-376
42
Heitjan D F.
Annotation: What can be done about missing data? Approaches to imputation.
Am J Public Health.
1997;
87
548-549
43 Bühl A, Zöfel P. SPSS Version 12. Einführung in die moderne Datenanalyse unter Windows. 9. Aufl. München; Addison-Wesley 2005
44 Cohen J. Statistical power analysis fort he behavioural sciences (2nd ed). Hillsdale, NJ; Lawrence Earlbaum Associates 1988
45
Zanarini M C, Frankenburg F R, Hennen J. et al .
Axis I comorbidity in patients with borderline personality disorder: 6-year-follow-up and prediction of time to remission.
Am J Psychiatry.
2004;
161
2108-2114
46
Skodol A E, Buckley P, Charles E.
Is there a characteristic pattern to the treatment history of clinic outpatients with borderline personality?.
J Nerv Ment Dis.
1983;
171
405-413
47
Zanarini M C, Franenburg F R, Hennen J. et al .
Psychosocial functioning of borderline patients and axis II comparison subjects followed prospectively for six years.
J Personal Disord.
2005;
19
19-29
48
Spitzer C, Effler K, Freyberger H J.
Posttraumatische Belastungsstörung, Dissoziation und selbstverletzendes Verhalten bei Borderline-Patienten.
Z Psychosom Med.
2000;
46
273-285
Eva Fassbinder
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein - Campus Lübeck
Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck
Email: Eva.Fassbinder@psychiatrie.uk-sh.de