Ultraschall Med 1988; 9(1): 41-44
DOI: 10.1055/s-2007-1011592
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Perkutane Schichtdifferenzierung der Kolonwand durch Ultraschall

Klinische Fallbeispiele und experimentelle ErgebnissePercutaneous Assessment of the Large Bowel Wall Structure by UltrasonographyCase Reports and Experimental StudiesG. Meiser, K. Meissner, P. Sattlegger
  • Chirurgische Abteilung, A. ö. Krankenhaus Tamsweg (Direktor: Univ. Prof. Dr. med. K. Meissner)
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Publication History

1987

1987

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Anhand von 3 Einzelbeispielen wird erstmals über die Möglichkeit einer sonographisch-perkutan faßbaren 5-Schichtung der Kolonwand mit 5-MHz-Linear-Transducer berichtet. Diese Stratifizierung war aufgrund begünstigender “Schallfenster” und/oder kontrastgebenden Grenzflächenechos möglich. Durch experimentelle Schichtpräparation und vergleichender In-Vitro-Sonographie konnten - entsprechend der sonographischen Magenwandanalyse - die hypodensen Zonen 2 und 4 als Mukosa respektive Muskularis identifiziert werden, welche von der reflektierenden Submukosa (Zone 3) getrennt wurden. Die reflexreichen Banden 1 und 5 wurden als Grenzflächenechos ausgewiesen. Diese vorläufige Mitteilung wird als Grundlage eines derzeit noch visionären perkutanen Tumorstagings im Dickdarmbereich gewertet.

Abstract

Based on 3 case observations, the feasibility of the percutaneous sonographic objectivation of a five-layer image of the colon wall using a 5 Mhz linear transducer is reported for the first time. Sonographic stratification is promoted by means of “ultrasound Windows” or contrasting borderlines. Employing stepwise dissection of autoptic specimens and ultrasonic comparison, it was possible to identify the hypodense zones 2 and 4 as mucous membrane and muscle layer, divided by the reflecting submucous layer (zone 3). The hyperdense bands 1 and 5 were found to represent borderline echos of the large bowel wall. This preliminary report is a step towards an eventual percutaneous staging of colon neoplasms.