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DOI: 10.1055/s-2007-1017791
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Subjektive Schlafstörungen bei Early-onset-Parkinson-Patienten
Subjective Sleep Disturbances in Early Onset Parkinson's DiseasePublication History
Publication Date:
30 January 2008 (online)
Zusammenfassung
Mit einer Prävalenz von etwa 18% gehören Schlafstörungen zu den häufigsten Beschwerden der älteren Normalbevölkerung. Die Abgrenzung krankheitsspezifischer Schlafstörungen beim Parkinson-Syndrom (PD) wird dadurch erschwert. Um altersbedingte Schlafbeschwerden auszuschließen, untersuchten wir 31 Parkinson-Patienten (44,6 ± 10,0 Jahre), die vor dem 46. Lebensjahr erkrankten (Erkrankungsalter 33,3 ± 8,4 Jahre), und verglichen diese mit einem Referenzkollektiv (RK; Alter 46,0 ± 12,5 Jahre). Allen Probanden wurden Fragebogen zu Störungen des Schlafes und des autonomen Nervensystems, eine allgemeine Anamnese sowie die DS-Depressions-Skala vorgelegt. Ihrer subjektiven Schlafqualität gaben die PD-Patienten die „Schulnote” 3,2 + 1,3 gegenüber 1,8 + 0,8 im Referenzkollektiv (p < 0,001). PD-Patienten klagen signifikant häufiger über Ein-und Durchschlafstörungen, Symptome des Restless-Legs-Syn-droms (RLS), Tagesschläfrigkeit und Nykturie. Die subjektive Schlafqualität korreliert positiv mit Ein- aber nicht mit Durchschlafstörungen, mit einer nächtlichen Akinese und schlafbezogenen Atemstörungen. Sowohl Ein- als auch Durchschlafstörungen bei PD sind assoziiert mit nächtlicher Akinese und RLS, nicht aber mit Nykturie. Im RK fand sich nur ein Zusammenhang von Einschlafstörungen mit Depressionen.
Summary
Assessment of sleep disturbances in Parkinson's disease patients (PD) can be difficult, as sleep complaints are common in the healthy elderly population. To differentiate PD-related sleep disorders from those related to normal aging, we studied sleeping problems in 31 PD patients (mean age 44.6 ± 10.0 years) who had onset of PD before the age of 46 (mean age of PD onset 33.3 ± 8.4 years). Thirty healthy subjects (mean age 46.0 ± 12.5 years) served as reference group (RC). All subjects answered standardised questions concerning sleep complaints and disorders of the autonomic nervous system, on their medical histories and on the DS self-assessment depression scale. PD patients scored on average of 3.2 ± 1.3 in subjective rating of overall sleep quality on a scale from 1 (best) to 6 (worst). This is significantly higher than the mean score of 1.8 ± 0.8 (p < 0.001) in the RG. The PD group complained significantly more often about difficulties in falling asleep and maintaining sleep, about symptoms of the Restless-Legs Syndrome (RLS), about daytime sleepiness and nocturia. Poor sleep quality was related to difficulties in falling asleep but not in maintaining sleep, neither to nocturnal akinesia nor to symptoms of sleep-related breathing disturbances. In PD patients both difficulties of falling asleep and maintaining sleep correlated with nocturnal akinesia and RLS, but not with nocturia. The only interaction found in the RC was between difficulties in falling asleep and depression.