Aktuelle Neurologie 1996; 23(1): 26-29
DOI: 10.1055/s-2007-1017828
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Restless Legs Syndrom: Therapie mit L-Dopa bzw. L-Dopa-Retardformen

Restless Legs Syndrome: Treatment with L-Dopa or L-Dopa Slow Release PreparationsJohannes Schwarz1 , Claudia Trenkwalder2
  • 1Ludwig-Maximilians-Universität München, Klinikum Großhadern, Neurologische Klinik und Poliklinik (Direktor: Prof. Dr. Thomas Brandt), München
  • 2Max-Planck-Institut für Psychiatrie Deutsche Forschungsanstalt für Psychiatrie, Psychiatrische Klinik (Direktor: Prof. Dr. Dr. Florian Holsboer), München
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Publication Date:
30 January 2008 (online)

Summary

The restless legs syndrome (RLS) is characterised by leg paraesthesia primarily at rest, in the evening or at night, associated with restlessness in the legs and an irresistible urge to move them. The discomfort is usually felt deep within the muscles primarily between the knee and the ankle. In severe cases, arm paraesthesia may also occur. Although massaging, stretching or moving the legs while lying or sitting may reduce the symptoms, walking is often the only way to obtain complete relief. Almost all patients have additional periodic movements during sleep (PMS). Insomnia, leading to daytime lassitude, is a common consequence.

In this paper we report on anamnesis, diagnosis and therapy of five patients with RLS. The L-Dopa/carbidopa standard formulation as well as the sustained-release formulation appear to be an effective option in the management of RLS.

Zusammenfassung

Charakteristisch für das Restless legs Syndrom (RLS) sind in Ruhe auftretende Mißempfindungen der Beine, meist zwischen Knöchel und Knie lokalisiert. In seltenen Fällen können auch die oberen Extremitäten betroffen sein. Massagen und Beinbewegungen im Sitzen oder Liegen vermögen die Mißempfindungen nur leicht zu lindern, eine wirkliche Reduktion der Beschwerden ist meist nur durch Umhergehen herbeizuführen. Fast alle Patienten leiden zudem an periodischen Beinbewegungen im Schlaf (periodic movements in sleep, PMS), die zu Arousal-Reaktionen führen. Hierdurch kommt es zu Schlafstörungen und Tagesmüdigkeit.

Im folgenden soll das therapeutische Vorgehen anhand von fünf Fallbeispielen dargestellt werden. Hierbei erwies sich die L-Dopa/Carbidopa-Therapie mittels Standard- bzw. Retard-Zubereitung als wirksam.