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DOI: 10.1055/s-2007-1020896
Chirurgie der extrakraniellen Karotis
Surgery of the Extracranial Carotid ArteryPublication History
Publication Date:
30 January 2008 (online)
Zusammenfassung
Die retrospektive Analyse der Früh- und Spätergebnisse von 296 Karotisrekonstruktionen belegt, dass die prophylaktische Operation der medikamentösen Prophylaxe deutlich überlegen ist. Mit einer perioperativen Morbidität von 2,4% und einer Hospitalletalität von 0,7% stellt die operative Beseitigung hämodynamisch aktiver oder embolisierender Strombahnhindernisse an der Karotisgabel ein sicheres und risikoarmes Verfahren dar. Es erscheint daher auch gerechtfertigt, bei geringem Narkoserisiko bereits im asymptomatischen Stadium I zu intervenieren.
Die kumulative Überlebenszeit nach Karotisrekonstruktion liegt bei 74% nach 60 Monaten. Die Gefahr einer letalen Hirnischämie läßt sich innerhalb dieses Zeitraumes auf 5% begrenzen. Hämodynamisch relevante Rezidivstenosen wurden bei Kontrolluntersuchungen mit dem Doppler bislang zweimal beobachtet. Dies entspricht einer Rezidivquote von unter 1%.
Summary
Retrospective analysis of early and late results obtained in 296 reconstructions of the carotid artery shows that prophylactic surgery is definitely superior to chemotherapeutic prophylaxis. Surgical removal of haemodynamically active or embolising blood flow obstructions at the bifurcation of the carotid artery is a safe and low-risk procedure, since perioperative morbidity is 2.4% and hospital lethality is 0.7% only. Hence, it appears justified to effect surgery even in the asymptomatic stage I, the risk of anaesthesia being low.
Cumulative survival time after reconstruction of the carotid artery is about 74% after 60 months. The danger of lethal cerebral ischaemia during this period can be limited to 5%. Haemodynamically relevant relapsing stenoses have been observed twice so far during follow-up examinations by the Doppler method. This represents a relapse rate of less than 1%.
