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DOI: 10.1055/s-2007-1020935
Akustisch evozierte Potentiale bei der Multiplen Sklerose
Auditory Evoked Potentials in Multiple SclerosisPublication History
Publication Date:
30 January 2008 (online)

Zusammenfassung
Nach akustischer Reizung lassen sich ca. 15 postsynaptische Wellen auslösen, die entsprechend ihrem zeitlichen Auftreten in frühe, mittlere und späte akustisch evozierte Potentiale eingeteilt werden. Je kürzer die Latenz einer Welle ist, desto exakter gelingt deren Zuordnung zur definierten Struktur im ZNS. Dies trifft vor allem für die FAEP zu, die eine Aussage über einen Befall des Hörnerven und des Hirnstamms bei der MS zulassen. Die Wertigkeit der MAEP liegt derzeit noch deutlich unterhalb der FAEP. Bei den SAEP konnte kein signifikanter Prozentsatz an Wellenveränderungen nachgewiesen werden, so dass die Aussage der späten Wellen bei der MS nach wie vor als gering anzusehen ist.
Die FAEP und in begrenztem Umfang auch die MAEP werden bei der MS-Diagnostik als Zusatzuntersuchung empfohlen, da sowohl die Lokalisation eines demyelinisierenden Herdes als auch die Reklassifikation des Krankheitsbildes verbessert werden kann.
Summary
After acoustic triggering by means of a sound wave, approximately 15 small-amplitude potentials can be recorded postsynaptically, which are classified in accordance with their occurrence in terms of time, as early, middle and late auditory evoked potentials. The shorter the latency of the response, the more accurate is its classification within the defined structure in the central nervous system. This applies in particular to the early auditory evoked potentials (far-field potentials) which give information on an involvement of the acoustic nerve and the brain stem in multiple sclerosis. The diagnostic value of the middle auditory evoked potential (MAEP) is at present still clearly inferior to that of the early auditory evoked potentials (EAEP). No significant percentage of amplitude changes was seen in the late auditory evoked potentials (LAEP), so that the diagnostic value of such late responses must still be considered as low as far as multiple sclerosis is concerned.
EAEP and to a limited extent also MAEP, are recommended in multiple sclerosis diagnosis as additional examination methods, since both the localisation of a demyelinating focus and the reclassification of the presented pattern of the disease can be improved by these data.