Zentralbl Chir 2007; 132(2): 155-157
DOI: 10.1055/s-2007-960660
Der besondere Fall

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Mediastinal Necrosis in Acute Pancreatitis - Case Report

Mediastinalnekrose bei akuter Pankreatitis - ein FallberichtD. Štimac1 , M. Nikšić1 , B. Sinčić Mijandrušić1 , A. Depolo3 , M. Uravić3 , H. Grbas3 , R. Perić1 , D. Miletić4 , L. Bulat Kardum2
  • 1Department of Internal Medicine, Division of Gastroenterology, Clinical Hospital Center, Rijeka, Croatia
  • 2Department of Internal Medicine, Division of Pulmonology, Clinical Hospital Center, Rijeka, Croatia
  • 3Department of Chirurgie, Clinical Hospital Center, Rijeka, Croatia
  • 4Department of Radiology, Clinical Hospital Center, Rijeka, Croatia
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Publication History

Publication Date:
22 May 2007 (online)

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Abstract

Ascites, pseudocyst, necrosis of the retroperitoneal fat tissue and pancreatopleural fistula with left sided pleural effusion may complicate pancreatitis. However, steatonecrosis of the mediastinum and right side pleural effusion are rather rare complications of pancreatitis. We present a case of a patient with alcohol induced pancreatitis. Chest x-ray showed right sided pleural effusion. Although high levels of amylase in pleural fluid made the diagnosis of pancreatopleural fistula most likely, necrosis of the mediastinal fat tissue with right side pleural effusion was found postmortem.

Zusammenfassung

Aszites, Pseudozyste, Nekrose des retroperitonealen Fettgewebes oder eine pankreatopleurale Fistel mit linksseitigem Pleuraerguss können eine akute Pankreatitis komplizieren. Selten hingegen sind die Fettnekrose des Mediastinums und der rechtsseitige Pleuraerguss, wie hier beschrieben. Wir berichten über einen Patienten mit alkoholinduzierter Pankreatitis. Die Röntgen-Thoraxübersichtsaufnahme zeigte einen rechtsseitigen Pleuraerguss. Obwohl in dem Pleurapunktat eine hohe Amylasekonzentration gefunden wurde, was die Diagnose einer pankrea-topleuralen Fistel wahrscheinlich machte, konnte die endgültige Diagnose erst post mortem gestellt werden. Die Autopsie zeigte dabei eine Fettgewebsnekrose des gesamten Mediastinums mit rechtsseitiger pleuraler Ergussbildung. Es lässt sich folgern, dass bei hohen Amylasespiegeln im Pleuraerguss auch an eine mediastinale Fettgewebsnekrose gedacht werden muss.

References

A. DepoloM. D., Ph. D. 

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