RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2007-963215
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Cervical Ultrasound (US) and US-guided Lymph Node Biopsy as a Routine Procedure for Staging of Lung Cancer
Ultraschall (US) und US-gezielte Biopsie supraklavikulärer Lymphknotenmetastasen beim BronchuskarzinomPublikationsverlauf
received: 22.11.2006
accepted: 6.4.2007
Publikationsdatum:
29. Juni 2007 (online)
Zusammenfassung
Ziel: In dieser prospektiven Studie wurde der Einfluss einer routinemäßigen US-Untersuchung und US-gezielten Aspirationsbiopsie suspekter supraklavikulärer Lymphknoten auf das Staging und die Therapie bei Patienten mit Bronchuskarzinom untersucht. Material und Methoden: 300 konsekutive Patient/Innen mit einem Bronchuskarzinom wurden mit hochauflösendem US auf das Vorhandensein pathologischer Lymphknoten (Kriterien: Querdurchmesser 5 mm, runde Form, kein abgrenzbarer Hilus) untersucht. Suspekte Lymphknoten wurden biopsiert, wenn das Ergebnis einen möglichen Einfluss auf die Therapie hatte. Ergebnisse: Pathologisch vergrößerte Lymphknoten wurden in 41 von 257 NSCLC Patienten (16 %) und 15 von 43 SCLC Patienten (35 %) gefunden, besonders bei CT N2 und N3 (NSCLC) und extensive disease (SCLC). 16 Biopsien erbrachten den Nachweis von malignen Zellen, 4 der Biopsien waren für Malignität negativ oder nicht diagnostisch. US war der CT in der Erfassung pathologischer Lymphknoten überlegen. Schlussfolgerung: Routinemäßiger US der Supraklavikularregion erbringt bei einer hohen Anzahl von Patienten mit Bronchuskarzinom den Nachweis suspekter Lymphknoten. Die hochauflösende Sonografie ist der CT in der Erkennung pathologischer Lymphknoten überlegen. Die US-gezielte Biopsie verifiziert den Metastasenverdacht und das N3- bzw. M1-Stadium. Dadurch wird invasivere und teurere Diagnostik vermieden.
Abstract
Purpose: To assess the value of routine ultrasound evaluation and US-guided fine-needle aspiration biopsy of supraclavicular lymph nodes for the diagnosis, staging and treatment of patients with lung cancer. Materials and Methods: 300 consecutive patients with lung cancer were evaluated with high-resolution ultrasound for the presence of pathological lymph nodes (criteria: short-axis ≥ 5 mm, rounded shape, missing echogenic hilum). Suspicious lymph nodes were biopsied under ultrasound guidance if the result could influence further patient managementResults: In 41 of 257 NSCLC patients (16 %) and 15 of 43 (35 %) SCLC patients, enlarged lymph nodes were detected, in particular in patients with a CT stage N2 or N3 (NSCLC) or extensive disease (SCLC). 16 lymph node biopsies were positive for malignancy, 4 biopsies were negative for malignancy or not diagnostic. US had a higher sensitivity for the detection of pathological lymph nodes than CT. Conclusion: Routine ultrasound evaluation of supraclavicular lymph nodes reveals suspicious lymph nodes in a high number of patients with lung cancer. High-resolution US is superior to CT in the detection of pathological lymph nodes. Ultrasound-guided biopsy proves malignancy and thereby a N3 or M1 stage. Thus, more invasive and expensive diagnostic procedures can be avoided.
Key words
thorax - biopsy - head/neck - neoplasms - staging
References
- 1 Silvestri G A, Tanoue L T, Margolis M L. et al . The noninvasive staging of non-small cell lung cancer: the guidelines. Chest. 2003; 123 147S-156S
- 2 Mathis G, Bitschnau R, Gehmacher O. et al . Ultrasound-guided transthoracic puncture. Ultraschall in Med. 1999; 20 226-235
- 3 Gorg C, Seifart U, Holzinger I. et al . Bronchioloalveolar carcinoma: sonographic pattern of ‘pneumonia’. Eur J Ultrasound. 2002; 15 109-117
- 4 Gorg C, Kring R, Bert T. Transcutaneous contrast-enhanced sonography of peripheral lung lesions. AJR Am J Roentgenol. 2006; 187 W420-429
- 5 Fultz P J, Feins R H, Strang J G. et al . Detection and Diagnosis of Nonpalpable Supraclavicular Lymph Nodes in Lung Cancer at CT and US. Radiology. 2002; 222 245-251
- 6 Sihoe A D, Lee T W, Ahuja A T. et al . Should cervical ultrasonography be a routine staging investigation for lung cancer patients with impalpable cervical lymph nodes?. Eur J Cardiothorac Surg. 2004; 25 486-491
- 7 Overhagen van H, Brakel K, Heijenbrok M W. et al . Metastases in supraclavicular lymph nodes in lung cancer: assessment with palpation, US, and CT. Radiology. 2004; 232 75-80
- 8 Kumaran M, Benamore R E, Vaidhyanath R. et al . Ultrasound guided cytological aspiration of supraclavicular lymph nodes in patients with suspected lung cancer. Thorax. 2005; 60 229-233
- 9 Zelen M. Keynote address on biostatistics and data retrieval. Cancer Chemother Rep 3. 1973; 4 31-42
- 10 Gritzmann N. Sonography of the neck: current potentials and limitations. Ultraschall in Med. 2005; 26 185-196
- 11 American College of Chest Physicians . Diagnosis and Management of Lung Cancer. ACCP Evidence-Based Guidelines Chest. 2003; 123 (Suppl) 1S-337S
- 12 Vassallo P, Wernecke K, Roos N. et al . Differentiation of benign from malignant superficial lymphadenopathy: the role of high-resolution US. Radiology. 1992; 183 215-220
- 13 Fultz P J, Harrow A R, Elvey S P. et al . Sonographically Guided Biopsy of Supraclavicular Lymph Nodes: A Simple Alternative to Lung Biopsy and Other More Invasive Procedures. American Journal of Roentgenology. 2003; 180 1403-1409
- 14 Mountain C F. Revisions in the International System for Staging Lung Cancer. Chest. 1997; 111 1710-1717
- 15 Tschammler A, Beer M, Hahn D. Differential diagnosis of lymphadenopathy: power Doppler vs color Doppler sonography. Eur Radiol. 2002; 12 1794-1799
- 16 Gorg C, Weide R, Gorg K. et al . Ultrasound manifestations of abdominal lymphomas. An overview. Ultraschall in Med. 1996; 17 179-184
- 17 Detterbeck F C, DeCamp M M, Kohman L J. et al . Lung cancer. Invasive staging: the guidelines. Chest. 2003; 123 167S-175S
- 18 Rivera M P, Detterbeck Jr F, Mehta A C. Diagnosis of lung cancer: the guidelines. Chest. 2003; 123 129S-136S
- 19 Deslauriers J, Gregoire J. Clinical and surgical staging of non-small cell lung cancer. Chest. 2000; 117 96S-103S
Prof. Gerhard H. Mostbeck
Institut f. Röntgendiagnostik, SMZ/Baumgartner H. m. Pflege z. Otto-Wagner-Spital
Sanatoriumstr. 1
1140 Vienna
Telefon: ++43/1/9 10 60/4 62 06
Fax: ++43/1/9 10 60/4 98 31
eMail: gerhard.mostbeck@wienkav.at