Aktuelle Neurologie 2008; 35(1): 2-7
DOI: 10.1055/s-2007-971018
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kognitive Defizite in frühen Stadien der schubförmigen multiplen Sklerose

Cognitive Deficits in Early Relapsing-Remitting Multiple SclerosisM.  Tinnefeld1 , 2 , 3 , H.  Wilhelm1 , I.  Daum2 , P.  M.  Faustmann3 , C.  G.  Haase1 , 4
  • 1Klinik für Neurologie, Universitätsklinikum Duisburg-Essen
  • 2Institut für Kognitive Neurowissenschaft, Ruhr-Universität Bochum
  • 3Abteilung für Neuroanatomie und molekulare Hirnforschung, Ruhr-Universität Bochum
  • 4Klinik für Neurologie und klinische Neurophysiologie, Knappschafts-Krankenhaus Recklinghausen
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 September 2007 (online)

Zusammenfassung

Einleitung Neuropsychologische Defizite werden im Rahmen der neurologischen Routine-Untersuchungen von Patienten mit multipler Sklerose häufig erst in fortgeschrittenen Stadien diagnostiziert. Jedoch können bereits geringe kognitive Defizite, insbesondere von Gedächtnis, Aufmerksamkeit und visuell-räumlichen Fähigkeiten zusammen mit affektiven Veränderungen im schub- und behinderungsfreien Frühstadium der MS zu erheblicher Einschränkung der Lebensqualität führen. Patienten und Methoden Wir untersuchten mittels einer umfangreichen neuropsychologischen Testbatterie eine homogene Gruppe von MS-Patientinnen (n = 27; Alter 24 - 46 Jahre) im Frühstadium ihrer Erkrankung mit schubförmigem Verlauf ohne Behinderungen (n = 13; EDSS ≤ 0 - 1,5) oder mit geringen bis mittelgradigen Behinderungen (n = 13; EDSS ≥ 2 - 5,5) und verglichen sie mit einer alters- und IQ-entsprechenden Gruppe von Kontrollpersonen (n = 16). Ergebnisse Alle Patientinnen wiesen im Wesentlichen Aufmerksamkeitsdefizite (phasische Alertnessreaktion, geteilte Aufmerksamkeit) auf. Patientinnen mit geringem Behinderungsgrad zeigten im Vergleich zu den gesunden Kontrollpersonen vor allem Störungen der visuell-räumlichen Fähigkeiten, der nonverbalen Merkfähigkeit sowie der Aufmerksamkeit (phasische Alertness, selektive und geteilte Aufmerksamkeit). Diskussion Bereits im Frühstadium ohne Behinderungen kann die neuropsychologische Diagnostik relevante Defizite bei Patientinnen mit multipler Sklerose nachweisen, die in die Bewertung von Lebensqualität, Therapie und Verlauf der MS einbezogen werden müssen.

Abstract

Introduction Awareness of neuropsychological deficits during routine neurological examination appears to be limited in patients with early stage multiple sclerosis. However, cognitive deficits, in particular of memory, attention and visual-spatial abilities can substantially influence the quality of life despite the absence of physical disability. Patients and Methods We evaluated a homogeneous group of female patients (n = 27, 24 - 46-years old) with relapsing-remitting MS with minor (EDSS ≥ 2 - 5.5) or no (EDSS ≤ 1.5) physical disabilities using an extensive neuropsychological test battery and compared them with age- and IQ-matched healthy women (n = 16). Results Cognitive deficits were present with respect to attention, phasic alertness-reactions and shared attention. Visuo-spatial abilities were impaired in patients with low scores on the expanded disability status scale (EDSS) compared to normal control subjects, as well as non-verbal memory, recognition of faces and subcomponents of attention. Discussion Detection of neuropsychological deficits in patients at an early stage of multiple sclerosis has to be taken into account with respect to assessment of quality of life, therapies and course of the disease.

Literatur

  • 1 Engel C, Greim B, Zettl U K. Kognitive Defizite bei Multipler Sklerose.  Nervenarzt. 2005;  76 943-953
  • 2 Haase C G, Tinnefeld M, Lienemann M. et al . Depression and cognitive impairment in disability-free early multiple sclerosis.  Behav Neurol. 2003;  14 39-45
  • 3 Rao S M. Neuropsychology of multiple sclerosis.  Curr Opin Neurol. 1995;  8 216-220
  • 4 Hämälainen P, Ruutiainen J. Cognitive decline in multiple sclerosis.  Int Mult Scl J. 1999;  6 51-57
  • 5 Hutchinson J, Burke T, Hutchinson M. Neuropsychological assessment in multiple sclerosis: methodological issues and concerns.  Mult Scler. 1996;  2 57-65
  • 6 Amato M P, Ponziani G, Pracucci G. et al . Cognitive impairment in early-onset multiple sclerosis. Pattern, predictors, and impact on everyday life in 4-year follow-up.  Arch Neurol. 1995;  52 168-172
  • 7 Amato M P, Ponziani G, Siracusa G, Sorbi S. Cognitive dysfunction in early-onset multiple sclerosis.  Arch Neurol. 2001;  58 1602-1606
  • 8 Camp S J, Stevenson V L, Thompson A J. et al . Cognitive function in primary progressive and transitional progressive multiple sclerosis. A controlled study with MRI correlates.  Brain. 1999;  122 1341-1348
  • 9 Haase C G, Tinnefeld M, Ganz R E. et al . Cognitive but not mood dysfunction develops in multiple sclerosis during 7-years of follow-up.  Eur Neurol. 2004;  52 92-95
  • 10 Hawkins S A, McDonnell G V. Benign multiple sclerosis? Clinical course, long-term follow-up, and assessment of prognostic factors.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1999;  67 148-152
  • 11 Huijbregts S CJ, Kalkers B F, de Sonneville L MJ. et al . Differences in cognitive impairment of relapsing remitting, secondary, and primary progressive MS.  Neurology. 2004;  63 335-339
  • 12 Kujala P, Portin R, Ruutiainen J. The progress of cognitive decline in multiple sclerosis. A controlled 3-year follow-up.  Brain. 1997;  120 289-297
  • 13 Landro N I, Sletvold H, Gulowsen Celius E. Memory functioning and emotional changes in early phase multiple sclerosis.  Arch Clin Neuropsych. 2000;  15 37-46
  • 14 Ruggieri R M, Palermo R, Vitello G. et al . Cognitive impairment in patients suffering from relapsing-remitting multiple sclerosis with EDSS ≤ 3.5.  Acta Neurol Scand. 2003;  108 323-326
  • 15 Randolph J J, Arnett P A, Freska P. Metamemory in multiple sclerosis: exploring affective and executive contributors.  Arch Clin Neuropsychol. 2004;  19 259-279
  • 16 Armstrong C, Onishi K, Robinson K. et al . Serial position and temporal cue effects in multiple sclerosis: Two subtypes of defective memory mechanisms.  Neuropsychologia. 1996;  34 853-862
  • 17 Demaree H A, Gaudino E A, De Luca J, Ricker J H. Learning impairments is associated with recall ability in multiple sclerosis.  J Clin Exp Neuropsychol. 2000;  10 51-56
  • 18 Coolidge F L, Middleton P A, Griego J A, Schmidt M M. The effects of interference on verbal learning in multiple sclerosis.  Arch Clin Neuropsych. 1996;  11 605-611
  • 19 DeLuca J, Barbieri-Berger S, Johnson S K. The nature of memory impairments in multiple sclerosis: acquisition versus retrieval.  J Clin Exp Neuropsych. 1994;  16 183-189
  • 20 DeLuca J, Gaudino E A, Diamond B J. et al . Acquisition and storage deficits in multiple sclerosis.  J Clin Exp Neuropsych. 1998;  20 376-390
  • 21 D'Esposito M, Onishi K, Thompson H. et al . Working memory impairments in multiple sclerosis: Evidence from a dual-task paradigm.  Neuropsychology. 1996;  10 51-56
  • 22 Beatty W W, Monson N. Problem solving by patients with multiple sclerosis: Comparison of performance on the Wisconsin and California Card Sorting tests.  J Int Neuropsych Soc. 1996;  2 134-140
  • 23 Dressel A. Verlauf, Symptome und Prognose der Multiplen Sklerose.  Nervenheilkunde. 2000;  19 295-302
  • 24 Arnett P A, Rao S M, Bernardin L. et al . Relationship between frontal lobe lesions and Wisconsin Card Sorting Test performance in patients with multiple sclerosis.  Neurology. 1994;  44 420-425
  • 25 Berg D, Supprian T, Thomae J. et al . Lesion pattern in patients with multiple sclerosis and depression.  Mult Scler. 2000;  6 156-162
  • 26 Rueckert L, Grafman J. Sustained attention deficits in patients with right frontal lesions.  Neuropsychologia. 1996;  34 953-963
  • 27 Ryan L, Clark C M, Klonoff H. et al . Patterns of cognitive impairment in relapsing-remitting multiple sclerosis and their relationship to neuropathology on magnetic resonance images.  Neuropsychology. 1996;  10 176-193
  • 28 Zivadinov R, Sepic J, Nasuelli D. et al . A longitudinal study of brain atrophy and cognitive disturbances in the early phase of multiple sclerosis.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2001;  70 773-780
  • 29 Brex P A, Ciccarelli O, O'Riordan J I. et al . A longitudinal study of abnormalities on MRI and disability from multiple sclerosis.  N Eng J Med. 2002;  346 158-164
  • 30 Sperling R A, Guttmann R G, Hohol M J. et al . Regional magnetic resonance imaging lesion burden and cognitive function in multiple sclerosis.  Arch Neurol. 2001;  58 115-121
  • 31 Tinnefeld M, Treitz K, Haase C G. et al . Attention and memory dysfunctions in mild multiple sclerosis.  Eur Arch Psych Clin Neurosci. 2005;  55 319-326
  • 32 Faustmann P M, Ganz R E. Depressiveness and memory impairment prior to significant physical disability in early multiple sclerosis.  J Neurol. 1997;  244 S75
  • 33 Jennekens-Schinkel A, Lanser J B, van der Velde E A, Sanders E A. Performances of multiple sclerosis patients in tasks requiring language and visuoconstruction. Assessment of outpatients in quiescent disease stages.  J Neurol Sci. 1990;  95 89-103
  • 34 Paul R H, Beatty W W, Schneider R, Blanco C. et al . Impairments of attention in individuals with multiple sclerosis.  Mult Scler. 1998;  4 433-439
  • 35 Haase C G, Tinnefeld M, Faustmann P M. The influence of immuno-modulation on psycho-neuro-immunological functions in benign multiple sclerosis.  NeuroImmunoModulation. 2004;  11 365-372
  • 36 Barak Y, Achiron A. Effect of interferon-beta-1b on cognitive dysfunction in multiple sclerosis.  Eur Neurol. 2002;  47 11-14

Priv.-Doz. Dr. med. Claus G. Haase

Klinik für Neurologie und klinische Neurophysiologie, Knappschafts-Krankenhaus Recklinghausen

Dorstener Straße 151

45657 Recklinghausen

Email: haase.claus@kk-recklinghausen.de

    >