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DOI: 10.1055/s-2007-985348
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Die Bedeutung des metabolischen Syndroms im klinischen Alltag - Muss die Diagnose 'metabolisches Syndrom' im Arztbrief stehen?
Significance of the metabolic syndrome in everyday clinical practice - Is it mandatory to include the diagnosis 'metabolic syndrome' in the medical report?Publication History
Publication Date:
26 July 2007 (online)
Der Begriff 'metabolisches Syndrom' bezeichnet ein Cluster von verschiedenen Risikofaktoren für Arteriosklerose und Herz-Kreislauf-Krankheiten. An anderer Stelle in diesem Heft wird auf die Pathogenese, das frühe Auftreten des metabolischen Syndroms schon bei Kindern und Jugendlichen sowie die Aspekte einer modernen Therapie eingegangen. Im Folgenden soll den Fragen nachgegangen werden, warum die Bedeutung des metabolischen Syndroms kontrovers diskutiert wird und ob das Konzept in seiner gegenwärtigen Form für den Kliniker hilfreich ist oder für den Alltagsgebrauch modifiziert werden muss.
The concept 'metabolic syndrome' denotes a plethora of risk factors in arteriosclerosis and cardiovascular diseases. In the present issue we shall be dealing with the pathogenesis, the early occurrence of the metabolic syndrome even in children and adolescents and with the aspects of an update treatment. This contribution deals with the question why the significance of the metabolic syndrome is under discussion and whether this concept is clinically helpful in its present form or whether it requires to be modified for general use.
Key words
metabolic syndrome - definition - prevalence - cardiovascular risk - evidence-based treatment
Literatur
- 1 Alberti KG, Zimmet P, Shaw J.. Diabet Med. 2006; 23 469-480
- 2 Alberti KG, Zimmet PZ.. Diabet Med. 1998; 15 539-553
- 3 Assmann G, Cullen P, Schulte H.. Circulation. 2002; 105 310-315
- 4 Assmann G, Nofer JR, Schulte H.. Endocrinol Metab. Clin North Am. 2004; 33
- 5 Baigent C, Keech A, Kearney PM. et al. . Lancet. 2005; 366 1267-1278
- 6 Bosch J, Yusuf S, Gerstein HC. et al. . N Engl J Med. 2006; 355 1551-1562
- 7 Dormandy JA, Charbonnel B, Eckland DJ. et al. . Lancet. 2005; 366 1279-1289
- 8 Grundy SM.. J Am Coll Cardiol. 2006; 47 1093-1100
- 9 Grundy SM, Cleeman JI, Daniels SR. et al. . Circulation. 2005; 112 2735-2752
- 10 Hunt KJ, Resendez RG, Williams K. et al. . Circulation. 2004; 110 1251-1257
- 11 Isomaa B, Almgren P, Tuomi T. et al. . Diabetes Care. 2001; 24 683-689
- 12 Kahn R, Buse J, Ferrannini E, Stern M.. Diabetologia. 2005; 48 1684-1699
- 13 Malik S, Wong ND, Franklin SS. et al. . Circulation. 2004; 110 1245-1250
- 14 Neal B, MacMahon S, Chapman N.. Lancet. 2000; 356 1955-1964
- 15 No authors listed. . Lancet. 1998; 352 854-865
- 16 Rathmann W, Haastert B, Icks A. et al. . Diabetes Care. 2006; 29
- 17 Sattar N, Gaw A, Scherbakova O. et al. . Circulation. 2003; 108 414-419
- 18 Sjostrom L, Lindroos AK, Peltonen M. et al. . N Engl J Med. 2004; 351 2683-2693
- 19 Stern MP, Williams K, Hunt KJ.. Atheroscler Suppl. 2005; 6 3-6
-
20
Torgerson JS, Hauptman J, Boldrin MN. et al. .
Diabetes Care.
2004;
27
2005;
92
155-161
- 21 Tuomilehto J, Lindstrom J, Eriksson JG. et al. . N Engl J Med. 2001; 344 1343-1350
- 22 von Eynatten M, Hamann A, Twardella D. et al. . Clin Chem. 2006; 52 853-859
1 National Cholesterol Education Programm - Adult Treatment Panel III
3 PROspective CArdiovascular Münster study
4 United Kingdom Prospective Diabetes Study
5 PROspective pioglitAzone Clinical Trial In macroVascular Events
Korrespondenz
Prof. Dr. Andreas Hamann
Diabetes-Klinik Bad Nauheim
Ludwigstraße 37-39
61231 Bad Nauheim
Email: a.hamann.diabetes@pitzer-kliniken.de