Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-985679
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Differenzialdiagnose akuter Bewusstseinsstörungen - Den „Zustand nach...”, retrospektiv diagnostisch einordnen
Differential diagnosis of acute consciousness disturbances - Retrospective diagnostic realization of ”the condition subsequent to...”Publication History
Publication Date:
07 August 2007 (online)

Trotz moderner diagnostischer Methoden bleiben Anamnese und Fremdanamnese zur Einordnung akuter Bewusstseinsstörungen die Schlüsseldiagnostik. Zu den häufigsten neurologischen Ursachen transienter Bewusstseinsstörungen gehören im Erwachsenenalter Synkopen, epileptische aber auch psychogene Anfälle. Von größter Bedeutung für die Diagnose ist die Dauer der Bewusstseinsstörung und der konsekutiven Reorientierungsphase. Neben der Bedeutung der Begleitsymptome und der möglichst gezielten Zusatzdiagnostik ist die Aufklärung der Patienten ein oft unterschätzter Therapieschritt. Außerdem sollten wenig hilfreiche Diagnosen wie „Kollaps” vermieden werden, um konsekutiv eine möglichst spezifische Therapie einleiten zu können. Der folgende Beitrag fasst die wichtigsten neurologischen Erkrankungen mit transienten Bewusstseinsstörungen und handlungsorientierte Hilfen zur Diagnostik zusammen.
Summary
Anamnesis and extraneously determined anamnesis are still the keys to determine the correct classification of acute disturbances of consciousness. Syncopes, epileptic or even psychogenic fits are among the most frequent neurological causes of transitory disturbances of consciousness in adults. Most significant for the diagnosis is the duration of the disturbance and of the subsequent reorientation. A frequently underestimated therapeutic measure is to keep the patients fully informed about everything besides paying attention to concomitant symptoms and to maximum on-target additional diagnosis. Avoid fairly useless and imprecise diagnoses such as ”collapse” because these are obstacles to on-target treatment. The following article sums up the most important neurological diseases involving transitory disturbances of consciousness and gives action-centered advice for correct diagnosis.
Key words
Transient loss of consciousness - syncopes - epileptic and psychogenic fits - neurological causes
Literatur
- 1 Comission on classification and terminology of the international league against epilepsy. . Proposal for revised clinical and electroencephalographic classification of epileptic seizures. Epilepsia. 1981; 22 489-501
- 2 Grubb BP.. Clinical practice. Neurocardiogenic syncope. N Engl J Med. 2005; 352 1004-1010
- 3 Lempert T.. Syncope. Phenomenology and differentiation from epileptic seizures. Nervenarzt. 1997; 68 620-624
- 4 Reuber M, Elger CE.. Psychogenic nonepileptic seizures: review and update. Epilepsy Behav. 2003; 4 205-216
- 5 Sheldon RS, Rose S, Conolly S. et al. . Diagnostic criteria for vasovagal syncope based on a quantitative history. Eur heart J. 2006; 27 344-350
- 6 Sitzer M, Stuckrad-Barre S, Schmutzhard E.. Neurologische Notfall- und Intensivmedizin. Elsevier 2004
Korrespondenz
Dr. med. Sebastian v. Stuckrad-Barre
Oberarzt Fachbereich Neurologie Deutsche Klinik für Diagnostik
Aukammallee 33
65191 Wiesbaden
Fax: 0611/577-311
Email: stuckrad.neuro@dkd-wiesbaden.de