Aktuelle Ernährungsmedizin 2007; 32(5): 229-232
DOI: 10.1055/s-2007-986170
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bedeutung der psychologischen Betreuung morbid Adipöser nach bariatrischer Operation

Significance of Psychological Treatment of Morbidly Obese Patients after Bariatric SurgeryJ.  F.  Kinzl1
  • 1Klinische Abteilung für Psychosomatische Medizin, Medizinische Universität Innsbruck, Österreich
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 September 2007 (online)

Zusammenfassung

Da die konservativen Therapiemethoden bei morbid Adipösen wenig effektiv sind, spielen bariatrische Operationen als Therapie der Wahl eine zunehmend wichtige Rolle. Die Bereitschaft der Adipösen, sich präoperativ aufgrund der häufigen Komorbiditäten wie Essstörungen und/oder psychische Störungen einer psychotherapeutischen Behandlung zu unterziehen, ist gering. Untersuchungen konnten aber zeigen, dass Adipöse mit einer psychischen Störung postoperativ oft größere Anpassungsprobleme aufweisen. Deswegen ist bei vielen Adipösen postoperativ eine psychologisch-psychotherapeutische Begleittherapie sinnvoll und notwendig, um frühzeitig eventuelle Fehlentwicklungen, psychische Probleme und/oder neue Essstörungen zu erfassen. Die Bereitschaft der Adipösen, an entsprechenden Therapieprogrammen teilzunehmen, ist aber eher gering.

Abstract

Conservative treatments are not very effective in morbidly obese patients. Because of that, bariatric surgery plays an increasing role in the treatment of these patients. Obese patients are rarely willing to undergo psychotherapy preoperatively despite frequent comorbidities such as eating disorders and/or mental disorders. Several studies, however, have demonstrated that obese patients with comorbid mental disorders show greater difficulties in adapting postoperatively. Therefore psychological or psychotherapeutic treatment seems to be needed to gain an early understanding of possible psychological or eating problems. However, the willingness to take part in psychological treatment programs is generally low.

Literatur

  • 1 Ogden C L, Carroll M D, Curtin L R, McDowell M A, Tabak C J. Prevalence of overweight and obesity in the United States.  JAMA. 2006;  295 1549-1555
  • 2 Stunkard A J, Wadden T A. Psychological aspects of human obesity. In: Bjorntorp P (eds) Obesity. Philadelphia; Lippincott 1993: 352-360
  • 3 Stunkard A J, Pudel V. Adipositas. In: Uexküll Th (Hrsg) Psychosomatische Medizin. München, Wien, Baltimore; Urban & Schwarzenberg 1996: 581-598
  • 4 Fox K M, Taylor S L, Jones J E. Understanding the bariatric surgery patient: A demographic, lifestyle and psychological profile.  Obes Surg. 2000;  10 477-480
  • 5 Buchwald H, Avidor Y, Braunnald E. Bariatric surgery: A systematic review and meta-analysis.  JAMA. 2004;  292 1724-1730
  • 6 Maddi S R, Khoshaba D M, Persico M. Psychological correlates of psychopathology in a national sample of the morbidly obese.  Obes Surg. 1997;  7 397-401
  • 7 O'Neil P M, Jarrell M P. Psychological aspects of obesity and very-low-calorie diets.  Am J Clin Nutr. 1992;  56 (1 Suppl) 185-190
  • 8 Kinzl J F, Schrattenecker M, Traweger C, Mattesich M, Fiala M, Biebl W. Psychosocial predictors of weight loss after bariatric surgery.  Obes Surg. 2006;  16 1609-1614
  • 9 Kinzl J F, Trefalt E, Fiala M, Biebl W. Psychotherapeutic treatment of morbidly obese patients after gastric banding.  Obes Surg. 2002;  12 292-294
  • 10 Kinzl J F, Traweger C, Trefalt E, Biebl W. Psychosocial consequences of weight loss following gastric banding for morbid obesity.  Obes Surg. 2003;  13 105-110
  • 11 Glinski J, Wetzler S, Goodman E. The psychology of gastric bypass surgery.  Obes Surg. 2001;  11 581-585
  • 12 van Hout G, van Oudheusden I, van Heck G. Psychological profile of the morbidly obese.  Obes Surg. 2004;  14 579-584
  • 13 Castelnuovo-Tedesco P. Bypass surgery for superobesity. In: Blacker RS (ed) The Psychological Experience of Surgery. New York; Wiley 1987: 161-193
  • 14 Horchner R, Tuinebreijer W E, Kelder H. Coping behavior and loneliness among obese patients.  Obes Surg. 2002;  12 864-868
  • 15 Kalarchian M A, Marcus M D, Wilson G T. Binge eating among gastric bypass patients at long-term follow-up.  Obes Surg. 2002;  12 270-275
  • 16 de Zwaan M. Binge eating disorder and obesity.  Int J Obes Relat Metab Disord. 2005;  25, Suppl 1 51-56
  • 17 van Gemert W G, Severeijns R M, Greve J W, Groenman N, Soeters P B. Psychological functioning of morbidly obese patients after surgical treatment.  Int J Obes Relat Metab Disord. 1998;  22 292-299
  • 18 Karlsson J, Sjostrom L, Sullivan M. Swedish Obese Subjects (SOS): An intervention study of obesity: Two-year follow-up of health-related quality of life and eating behavior after gastric surgery for severe obesity.  Int J obes Relat Metab Disord. 1998;  22 113-120
  • 19 Dymek M P, Le Grange D, Neven K, Alverdy J. Quality of life and psychosocial adjustments after Roux-enY gastric bypass: A brief report.  Obes Surg. 2001;  11 32-33
  • 20 Choban P S, Onyejekwe J, Burge J C, Flancbaum L. A health status assessment of the impact of weight loss following Roux-en-Y gastric bypass for clinically severe obesity.  J Am Coll Surg. 1999;  5 491-496
  • 21 Tolonen P, Victorzon M. Quality of life following laparoscopic adjustable gastric banding: The Swedish band and the Moorehead-Ardelt questionnaire.  Obes Surg. 2003;  13 424-430
  • 22 Smiertika J K, MacPherson B H. Beyond bariatric surgery: Complications we fail to address.  Obes Surg. 1995;  6 377-380
  • 23 Delin C R, Watts J M, Bassett D L. An exploration of the outcomes of gastric bypass surgery for morbid obesity: Patient characteristics and indices of success.  Obes Surg. 1995;  5 159-164
  • 24 Kinzl J F, Schrattenecker M, Traweger C, Aigner F, Fiala M, Biebl W. Quality of life in morbidly obese patients after surgical weight loss.  Obes Surg. 2007;  17 229-237

Prof. Dr. Johann F. Kinzl

Klinische Abteilung für Psychosomatische Medizin, Univ.-Klinik für Psychiatrie, Medizinische Universität Innsbruck

Anichstraße 35

6020 Innsbruck, Österreich

Email: johann.kinzl@uklibk.ac.at