Aktuelle Neurologie 2007; 34(9): 534-536
DOI: 10.1055/s-2007-986207
Aktueller Fall
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Asystolie nach Lumbalpunktion: Eine aufklärungsbedürftige Komplikation?

Cardiac Arrest Following Lumbar Puncture: Need to Inform the Patient?A.  Hufschmidt1 , I.  Broun1 , E.  Feifel2
  • 1Verbundkrankenhaus Bernkastel-Wittlich
  • 2Kanzlei Esper, Fritz & Partner, Stuttgart
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 October 2007 (online)

Zusammenfassung

Der Fall eines Patienten mit einer vasovagalen Synkope mit 30 s anhaltender Asystolie im Rahmen bei einer Lumbalpuntion wird berichtet. Der Patient erholte sich komplett. Die Implikationen des Falles im Hinblick auf die Risikoaufklärung werden diskutiert. Rechnet man die Asystolie als - wenn auch extrem seltene - Komplikation unmittelbar der Lumbalpunktion zu, so kann das zur Bejahung der Aufklärungspflicht führen. Gegen die Pflicht zur Aufklärung lässt sich argumentieren, dass die Asystolie als Komplikation der Komplikation (vasovagale Synkope) und nicht des Ersteingriffs nicht zum typischen Komplikationsspektrum der Lumbalpunktion zu zählen ist.

Abstract

The case of a patient suffering from a vasovagal syncope with a 30 s cardiac arrest during lumbar puncture is presented. The patient recovered completely. The implications of the case regarding patient information on the risks of lumbar puncture are discussed. If cardiac arrest is regarded as a direct complication - although rare - of lumbar puncture, the demand for specific information of the patient can be supported. Against an obligation to inform patients, one may argue that cardiac arrest, as a complication of a complication rather than of the primary procedure, cannot be counted as a typical risk of lumbar puncture.

Literatur

  • 1 Muller B, Adelt K, Reichmann H, Toyka K. Atraumatic needle reduces the incidence of post-lumbar puncture syndrome.  J Neurol. 1994;  241 376-380
  • 2 Strupp M, Schueler O, Straube A. et al . „Atraumatic” sprotte needle reduces the incidence of post-lumbar puncture headaches.  Neurology. 2001;  57 2310-2312
  • 3 Sciubba D M, Kretzer R M, Wang P P. Acute intracranial subdural hematoma following a lumbar CSF leak caused by spine surgery.  Spine. 2005;  30 E730-E732
  • 4 Martin-Millan M, Hernandez J L, Matorras P. et al . Multiple subdural haematomas following lumbar puncture.  Eur Neurol. 2005;  53 159-160
  • 5 Gaucher Jr D J, Perez Jr J A. Subdural hematoma following lumbar puncture.  Arch Intern Med. 2002;  162 1904-1905
  • 6 Nowak L, Nowak F G, Janko S. et al . Investigation of various types of neurocardiogenic response to head-up tilting by extended hemodynamic and neurohumoral monitoring.  Pacing Clin Electrophysiol. 2007;  30 623-630
  • 7 Deal B J, Strieper M, Scagliotti D. et al . The medical therapy of cardioinhibitory syncope in pediatric patients.  Pacing Clin Electrophysiol. 1997;  20 1759-1761
  • 8 Kouakam C, Vaksmann G, Lacroix D. et al . Value of the tilt-table test in the management of unexplained syncope in children and adolescents.  Arch Mal Coeur Vaiss. 1997;  90 679-686
  • 9 Soteriades E S, Evans J C, Larson M G. et al . Incidence and prognosis of syncope.  N Engl J Med. 2002;  347 878-885
  • 10 Matsushita K, Ishikawa T, Sumita S. et al . Neurally mediated syncope with significant cardiac arrest and asymptomatic multiple cerebral infarctions: a case report.  J Cardiol. 2005;  45 219-224

PD Dr. Andreas Hufschmidt

Verbundkrankenhaus Bernkastel-Wittlich, Abteilung für Neurologie

Koblenzer Str. 91

54516 Wittlich

Email: a.hufschmidt@kh-wittlich.de

Dr. Eckhart Feifel

Ratajczak und Partner Rechtsanwälte

Wegenerstr. 5

71063 Sindelfingen