Laryngorhinootologie 1993; 72(10): 506-510
DOI: 10.1055/s-2007-997946
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zur Zuverlässigkeit diagnostischer Verfahren bei der Fazialisparese unter besonderer Berücksichtigung der Kernspintomographie

Reliability of Diagnostic Procedures in Facial Palsy with Special Reference to MRIF. J. Brügel1 , G. Grevers1 , T. Vogl2 , M. Jürgens2
  • 1Klinik und Poliklinik für Hals-, Nasen- und Ohrenkranke der Universität München (Direktor: Prof. Dr. med. E. Kastenbauer)
  • 2Radiologische Klinik im Klinikum Rudolf Virchow der Freien Universität Berlin (Direktor: Prof. Dr. med. R. Felix)
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Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

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Zusammenfassung

Unter Verwendung spezieller Oberflächenspulen und Schnittfuhrungen gelang bei einer Untersuchung an 30 Patienten mit peripherer Fazialisparese in allen Fällen eine Darstellung von Kontrastmittelaufnahme des Nerven. Eine Optimierung der Darstellung wurde durch die neu eingeführte 30°-parasagittale Schnittführung für die tympanal-mastoidale Verlaufsstrecke erreicht. Bei allen Patienten wurden parallel zur kernspintomographischen Untersuchung auch die gängigen klinischen topodiagnostisehen Tests durchgeführt. Der Vergleich der prognostischen Aussagekraft der Kernspintomographie mit der Topodiagnostik ergab deutliche Vorteile für die Kernspintomographie mit Gadolinium-DTPA. Weitere Untersuchungen müssen zeigen, ob sich die Kernspintomographie als aussagefahige diagnostische Methode bei Fazialisparese etablieren kann.

Summary

Facial nerve palsy is commonly examined using a variety of topodiagnostic and electrophysiological tests. More recently, MRI has also been used to study lesions of the facial nerve. Due to varying time intervals between the onset of symptoms and clinical examination, however, the diagnostic value of these procedures remains limited. In the present study, 30 patients with facial nerve palsy of diverse origin were examined with MRI (1.5 Tesla magnetom) using a special surface coil and 30° parasagittal slices of 3 mm thickness. These special modifications enabled us to visualize the nerve in its entire course through the temporal bone. After the application of Gd-DTPA the enhancement of the contrast medium could be verified in all cases. A moderate enhancement in the geniculate ganglion as well as in the labyrinthine segment correlated with a good prognosis in terms of complete restoration of facial nerve activity, while an increased enhancement correlated with a poor prognosis. Our results indicate that MRI is of superior diagnostic value as compared to clinical and electrodiagnostic tests, at least in the patients we examined in this study. Still, further evaluations are necessary to justify a possible routine clinical use of this procedure.

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