Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1027196
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Quantification of Colour Doppler Activity in the Wrist in Patients with Rheumatoid Arthritis – the Reliability of Different Methods for Image Selection and Evaluation
Quantifizierung der Farbdoppler-Aktivität im Handgelenk bei Patienten mit rheumatoider Arthritis – Zuverlässigkeit verschiedener Methoden für Bildauswahl und AuswertungPublication History
received: 2.4.2007
accepted: 18.11.2007
Publication Date:
15 August 2008 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Das Ausmaß der Farbdoppler-Aktivität in der entzündeten Synovia wird als Anhaltspunkt für die Quantifizierung der entzündlichen Aktivität verwendet. Die Messungen können aufgrund der Bildauswahl, der Quantifizierungsmethode und des Zeitpunkts im Herzzyklus unterschiedlich ausfallen. Diese Studie untersuchte die Test-Retest-Zuverlässigkeit von Ultraschall-Dopplermessungen am Handgelenk von Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) mithilfe verschiedener Auswahl- und Quantifizierungsmethoden. Material und Methoden: Die Handgelenke von 4 Patienten mit RA wurden im Abstand von 30 Minuten zweimal vom selben Untersucher geschallt. Die für die Analyse herangezogenen Bilder wurden entweder nur anhand der anatomischen Position oder anhand derjenigen anatomischen Position mit der größten Farbdoppler-Aktivität ausgewählt. Anschließend wurde das Ausmaß der Farbdoppler-Aktivität in einem Gebiet gemessen, das sich entweder an der Synovia oder an spezifischen, das Synovialgewebe umgebenden anatomischen Strukturen orientierte. Ergebnisse: Die beste Test-Retest-Zuverlässigkeit wurde erzielt, wenn die Bilder aufgrund der Farbdoppler-Ergebnisse ausgewählt wurden und die anschließende Quantifizierung in einem Gebiet erfolgte, das von anatomischen Strukturen definiert wurde. Mit dieser Methode lag die Intra-Klassen-Korrelation ICC (2,1) bei 0,95 und der „Within-Subject”-SD (SW) bei 0,017, was für eine hohe Zuverlässigkeit spricht. Im Gegensatz dazu bestand eine schlechte Test-Retest-Zuverlässigkeit, wenn die Bilder aufgrund der anatomischen Position allein ausgesucht wurden und die Quantifizierung in einem durch das Synovialgewebe definierten Gebiet durchgeführt wurde (ICC [2,1] = 0,48 und SW 0 0,049). Schlussfolgerung: Die Studie zeigt, dass Farbdoppler-Messungen zuverlässig sind, wenn die für die Analyse herangezogenen Bilder anhand der anatomischen Position in Kombination mit der Doppler-Aktivität ausgewählt werden und die anschließende Analyse in einem Gebiet vorgenommen wird, das sich an anatomischen Strukturen orientiert.
Abstract
Purpose: The amount of colour Doppler activity in the inflamed synovium is used to quantify inflammatory activity. The measurements may vary due to image selection, quantification method, and point in cardiac cycle. This study investigated the test-retest reliability of ultrasound colour Doppler measurements in the wrist of patients with rheumatoid arthritis (RA) using different selection and quantification methods. Materials and Methods: 14 patients with RA had their wrist scanned twice by the same investigator with an interval of 30 minutes. The images for analysis were selected either by the anatomical position only or by the anatomical position with maximum colour Doppler activity. Subsequently, the amount of colour Doppler was measured in an area defined by either the synovial tissue or by specific anatomical structures surrounding the synovial tissue. Results: The best test-retest reliability was obtained when the images were selected guided by colour Doppler and the subsequent quantification was done in an area defined by anatomical structures. With this method, the intra-class coefficient ICC (2.1) was 0.95 and the within-subject SD (SW) was 0.017, indicating good reliability. In contrast, poor test-retest reliability was found if the images were selected by anatomical position only and the quantification was done in an area defined by the synovial tissue (ICC [2.1] = 0.48 and SW = 0.049). Conclusion: The study showed that colour Doppler measurements are reliable if the images for analysis are selected by anatomical position in combination with colour Doppler activity and the subsequent analysis is performed in an area defined by anatomical structures.
Key words
colour doppler - ultrasound - rheumatoid arthritis
References
- 1
Koenig M J, Torp-Pedersen S T, Christensen R. et al .
Effect of Knee Position on Ultrasound Doppler Findings in Patients with Patellar Tendon
Hyperaemia (Jumper’s Knee).
Ultraschall in Med.
2007;
28
479-483
MissingFormLabel
- 2
Ostergaard M, Szkudlarek M.
Ultrasonography: a valid method for assessing rheumatoid arthritis?.
Arthritis Rheum.
2005;
52
681-686
MissingFormLabel
- 3
Terslev L, Torp-Pedersen S, Qvistgaard E. et al .
Effects of treatment with etanercept (Enbrel, TNRF:Fc) on rheumatoid arthritis evaluated
by Doppler ultrasonography.
Ann Rheum Dis.
2003;
62
178-181
MissingFormLabel
- 4
Filippucci E, Iagnocco A, Salaffi F. et al .
Power Doppler sonography monitoring of synovial perfusion at wrist joint in rheumatoid
patients treated with adalimumab.
Ann Rheum Dis.
2006;
65
1433-1437
MissingFormLabel
- 5
Ribbens C, Andre B, Marcelis S. et al .
Rheumatoid hand joint synovitis: gray-scale and power Doppler US quantifications following
anti-tumor necrosis factor-alpha treatment: pilot study.
Radiology.
2003;
229
562-569
MissingFormLabel
- 6
Filippucci E, Farina A, Carotti M. et al .
Grey scale and power Doppler sonographic changes induced by intra-articular steroid
injection treatment.
Ann Rheum Dis.
2004;
63
740-743
MissingFormLabel
- 7
Terslev L, Torp-Pedersen S, Qvistgaard E. et al .
Estimation of inflammation by Doppler ultrasound: quantitative changes after intra-articular
treatment in rheumatoid arthritis.
Ann Rheum Dis.
2003;
62
1049-1053
MissingFormLabel
- 8
Stone M, Bergin D, Whelan B. et al .
Power Doppler ultrasound assessment of rheumatoid hand synovitis.
J Rheumatol.
2001;
28
1979-1982
MissingFormLabel
- 9
Taylor P C, Steuer A, Gruber J. et al .
Comparison of ultrasonographic assessment of synovitis and joint vascularity with
radiographic evaluation in a randomized, placebo-controlled study of infliximab therapy
in early rheumatoid arthritis.
Arthritis Rheum.
2004;
50
1107-1116
MissingFormLabel
- 10
Strunk J, Heinemann E, Neeck G. et al .
A new approach to studying angiogenesis in rheumatoid arthritis by means of power
Doppler ultrasonography and measurement of serum vascular endothelial growth factor.
Rheumatology.
2004;
43
1480-1483
MissingFormLabel
- 11
Weidekamm C, Koller M, Weber M. et al .
Diagnostic value of high-resolution B-mode and doppler sonography for imaging of hand
and finger joints in rheumatoid arthritis.
Arthritis Rheum.
2003;
48
325-333
MissingFormLabel
- 12
Qvistgaard E, Rogind H, Torp-Pedersen S. et al .
Quantitative ultrasonography in rheumatoid arthritis: evaluation of inflammation by
Doppler technique.
Ann Rheum Dis.
2001;
60
690-693
MissingFormLabel
- 13
Naredo E, Bonilla G, Gamero F. et al .
Assessment of inflammatory activity in rheumatoid arthritis: a comparative study of
clinical evaluation with grey scale and power Doppler ultrasonography.
Ann Rheum Dis.
2005;
64
375-381
MissingFormLabel
- 14
Szkudlarek M, Court-Payen, Jacobsen S. et al .
Interobserver agreement in ultrasonography of the finger and toe joints in rheumatoid
arthritis.
Arthritis Rheum.
2003;
48
955-962
MissingFormLabel
- 15
Rooney M, Condell D, Quinlan W. et al .
Analysis of the histologic variation of synovitis in rheumatoid arthritis.
Arthritis Rheum.
1988;
31
956-963
MissingFormLabel
- 16
Wakefield R J, Brown A K, O’Connor P J. et al .
Power Doppler sonography: improving disease activity assessment in inflammatory musculoskeletal
disease.
Arthritis Rheum.
2003;
48
285-288
MissingFormLabel
- 17
Schmidt W A.
Doppler sonography in rheumatology.
Best Pract Res Clin Rheumatol.
2004;
18
827-846
MissingFormLabel
- 18
Joshua F, Edmonds J, Lassere M.
Power Doppler ultrasound in musculoskeletal disease: a systematic review.
Semin Arthritis Rheum.
2006;
36
99-108
MissingFormLabel
- 19
Schmidt W A, Volker L, Zacher J. et al .
Colour Doppler ultrasonography to detect pannus in knee joint synovitis.
Clin Exp Rheumatol.
2000;
18
439-444
MissingFormLabel
- 20
Walther M, Harms H, Krenn V. et al .
Correlation of power Doppler sonography with vascularity of the synovial tissue of
the knee joint in patients with osteoarthritis and rheumatoid arthritis.
Arthritis Rheum.
2001;
44
331-338
MissingFormLabel
- 21
Koski J M, Saarakkala S, Helle M. et al .
Power Doppler ultrasonography and synovitis. Correlating ultrasound imaging with histopathological
findings and evaluating the performance of ultrasound equipments.
Ann Rheum Dis.
2006;
65
1590-1595
MissingFormLabel
- 22
Landis J R, Koch G G.
The measurements of observer agreement for categorical data.
Biometrics.
1977;
33
159-174
MissingFormLabel
- 23 Fleiss J L. The design and analysis of clinical experiments. New York; Wiley 1986
MissingFormLabel
- 24
Arnett F C, Edworthy S M, Bloch D A. et al .
The American Rheumatism Association 1987 revised criteria for the classification of
rheumatoid arthritis.
Arthritis Rheum.
1988;
31
315-324
MissingFormLabel
- 25
Bland J M, Altman D G.
Measurement error.
BMJ.
1996;
313
744
MissingFormLabel
- 26
Strunk J, Strube K, Klingenberger P. et al .
Two- and three-dimensional Doppler sonographic evaluation of the effect of local cryotherapy
on synovial perfusion in wrist arthritis.
Rheumatology.
2006;
45
637-640
MissingFormLabel
- 27
Teh J, Stevens K, Williamson L. et al .
Power Doppler ultrasound of rheumatoid synovitis: quantification of therapeutic response.
Br J Radiol.
2003;
76
875-879
MissingFormLabel
Karen Ellegaard
The Parker Institute, Frederiksberg Hospital
Nordre Fasanvej 57
2000 Frederiksberg
Phone: ++ 45/38/16 41 58
Fax: ++ 45/38/16 41 59
Email: karen.ellegaard@frh.regionh.dk