Klin Padiatr 1980; 192(6): 523-525
DOI: 10.1055/s-2008-1035637
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Lokalisation eines extraadrenalen Phäochromozytoms mit Nierenarterienstenose

Localisation of an Extra-Adrenal Phaeochromocytoma with Stenosis of The Renal ArteryF.  Schindera , W.  Rau , H.  Reinwein
  • Universitäts-Kinderklinik Freiburg und Sektion pädiatrische Radiologie, Abteilung Röntgendiagnostik, Klinikum der Albert-Ludwig-Universität Freiburg
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Compression of the left renal artery occurred in an eleven-year old girl with arterial hypertension, the compression being caused by an extra-adrenal phaeochromocytoma. Localisation of the arteriographically not identifiable phaeochromocytoma was achieved by examining the blood in stages for the presence of catecholamines from the vena cava. This examination revealed enhanced norepinephrine levels in the left renal vein. Today the following possibilities are utilisable for localising a phaeochromocytoma: diagnosis via ultrasound, axial computer tomography, stepwise withdrawal of blood from the tributaries to the vena cava superior and inferior for determining the catecholamine content. The indication for performing arteriography after preliminary treatment of the patient with alpha-receptor blockers, has become an exception.

Zusammenfassung

Bei einem 11jährigen Mädchen mit einem arteriellen Hochdruck kam es durch ein extraadrenales Phäochromozytom zur Kompression der linken Nierenarterie. Die Lokalisation des arteriographisch nicht nachweisbaren Phäochromozytoms gelang durch die etagenweise Untersuchung des Blutes auf Katecholamine aus der Vena cava. Mit dieser Untersuchung konnten erhöhte Noradrenalin-Konzentrationen in der linken Nierenvene nachgewiesen werden. Die Möglichkeiten zur Lokalisation eines Phäochromozytoms sind heute folgende: Ultraschalldiagnostik, axiale Computer-Tomographie, etagenweise Blutentnahmen aus den Zuflüssen der Vena cava superior und inferior zur Katecholaminbestimmung. Nur in Ausnahmefällen sind heute Arteriographien nach vorheriger Vorbereitung der Patienten mit Alpha-Rezeptorenblocker noch indiziert.