Notfall & Hausarztmedizin 2007; 33(12): 563-565
DOI: 10.1055/s-2008-1040332
Schwerpunkt

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Verständnis für die Nöte Demenzkranker - Erfahrungen eines Leipziger Seminars im Rahmen des Didaktiktrainings für Lehrbeauftragte

Appreciating the worries of dementia patients - experiences in a Leipzig Seminar as part of a training in didactics for teaching personnelHagen Sandholzer1 , Ulrich Rendenbach1 , Kirstin Hermann1 , Claudia Mügge1 , Andrea Klöpper Sadowski1 , Melanie Keyser1 , Anne Hecht1 , Uta Wippermann1
  • 1Selbständige Abteilung für Allgemeinmedizin, Universität Leipzig
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Publication Date:
21 January 2008 (online)

Im Anfangsstadium einer Demenzerkrankung treten häufig gravierende emotionale Probleme und Alltagsschwierigkeiten auf. Andererseits werden die Belastungen durch falsch positive Demenz-Diagnosen oft unterschätzt, beispielsweise wenn man die Minimal-Mental-Status-Examination (MMSE) unkritisch anwendet. In Leipzig wurde ein Trainingsprogramm entwickelt, aufgrund dessen jeder Medizinstudent erfährt, was es für Patienten und Angehörige bedeutet, als Demenzkranker von einem Arzt untersucht zu werden. Auch Lehrärzte werden im Rahmen des Qualifizierungsprogramms damit konfrontiert. So gelingt es tatsächlich, einen Arzt damit zu konfrontieren, dass er einen Mini-Mental-Score von 12 und einen Bartel-Index von 20 von einem anderen Seminarteilnehmer erhält. Ein „Medikamentendosierer” macht dem Arzt klar, welche Schwierigkeiten multimorbide ältere Menschen mit ärztlichen Verordnungen haben.

Severe emotional upsets, problems and everyday difficulties are frequently encountered duting the initial stages of dementia. The patient's cognitive problems and the social repercussions for the family members and relatives of dementia patients are often undisclosed. On the other hand the mental worries caused by falsely positive dementia diagnoses are frequently underrated. Such wrong diagnoses occur if the Minimal Mental Status Examination (MMSE) is uncritically applied. A training programme was drafted in Leipzig which informs every student of medicine about the significance to patients and their relatives of being examined by a physician as a dementia patient. Teaching physicians are also made to face these new didactc methods. This makes it possible to confront a physician with a Mini-Mental Score of 12 and a Bartel index of 20 allocated to him by another seminar participant. A ”medicament dosage” device shows the physician mercilessly the difficulties which confront multimorbid elderly patients when they must come to grips with medical prescriptions.

Literatur

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Korrespondenz

Prof. Dr. med. Hagen Sandholzer

Selbständige Abteilung für Allgemeinmedizin Universität Leipzig

Philipp-Rosenthal-Straße 55

04103 Leipzig

Email: haeb@medizin.uni-leipzig.de