Eur J Pediatr Surg 1991; 1(2): 88-91
DOI: 10.1055/s-2008-1042466
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Short-Term and Long-Term Problems After Duraplastic Enlargement of Anterior Abdominal Wall

P.  Klein , H. P. Hümmer , S.  Wellert , Th.  Faber
  • Department of Pediatric Surgery of the University of Erlangen (Director: Professor Dr. F. P. Gall)
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Between 1974 and 1989, 49 out of 83 children with gastroschisis or omphalocele underwent duraplastic enlargement of the anterior abdominal wall. The solvent dried dura proved to be the most useful material, which could be left in place even after a scar had formed. Abdominal complications depend on preexisting damage of the intestine and on the intraabdominal pressure resulting from closure. Long-term disturbances of the gastrointestinal and abdominal wall function are comparable to the results of other reconstructive methods.

Zusammenfassung

49 von 83 operierten Kindern wurden in den Jahren 1974 bis 1989 wegen zu kleiner Kapazität der Bauchhöhle bei Gastroschisis oder Omphalozele mit einer duraplastischen Erweiterung der vorderen Bauchwand versorgt. Dabei erwies sich die lösungsmittelgetrocknete Dura als geeignetes Material, das sogar nach seinem narbigen Umbau belassen werden kann. Die chirurgischen Komplikationen sind unter anderem abhängig von der Vorschädigung des Darmes und der Erhöhung des Bauchinnendruckes. Langfristige gastrointestinale Störungen traten dabei in einem Prozentsatz (20 %) und Schweregrad auf, vergleichbar mit anderen Rekonstruktionsverfahren. Wegen zunehmender Straffung der Implantatzone kann auf Sekundäroperationen meist verzichtet werden.