Eur J Pediatr Surg 1986; 41(2): 114-118
DOI: 10.1055/s-2008-1043325
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Moderne Diagnostik und Therapie der traumatischen Hämobilie im Kindesalter

Modern Diagnostics and Treatment of Traumatic Haematobilia in ChildhoodG.  Pistor , R.  Grüßner , S.  Hofmann-v. Kap-herr , I. L. Koltai
  • Kinderchirurgische Universitätsklinik Mainz
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Publication Date:
19 May 2008 (online)

Abstract

The authors report on the first case of haematobilia diagnosed in childhood by means of sonography.

Massive haematemesis occurred in a six-year-old boy on the 57th postoperative day after an oversewn rupture of the liver.

Sonography revealed an atonic gallbladder with stratification phenomena and free floating highly reflecting coagulates, as well as pulsations and flow phenomena in an area of the size of a bean at the floor of a necrotic cavity of the liver (aneurysm).

Relaparotomy was done by locating the aneurysm via sonography and performing a purse-string ligature.

The high mortality rate of 10 to 20% can be reduced if the gradually evolving condition is identified at an early stage, which means that regular sonographic examinations should be conducted in the postoperative control of liver rupture. Intraoperative sonography with sterilisable sound heads enables accurate location of the source of bleeding.

Zusammenfassung

Es wird über einen erstmals im Kindesalter mit Ultraschall diagnostizierten Fall einer Hämobilie berichtet.

Bei einem 6jährigen Knaben kam es am 57. postoperativen Tag nach einer übernähten Leberruptur zur massiven Hämatemesis.

Der sonographische Befund zeigte eine atonische Gallenblase mit Schichtungsphänomenen und frei flottierenden reflexreichen Koagula sowie Pulsationen und Strömungsphänomene in einem bohnengroßen Areal am Boden einer Lebernekrosehöhle (Aneurysma).

Bei der Relaparotomie wurde das Aneurysma ultraschallgeführt aufgesucht und umstochen.

Eine Senkung der hohen Letalitätsrate von 10 bis 20% kann durch eine frühe Erfassung des sich anbahnenden Befundes erreicht werden. Deshalb sollten in der postoperativen Überwachung der Leberruptur regelmäßig Ultraschalluntersuchungen erfolgen. Die intraoperative Sonographie mit sterilisierbaren Schallköpfen ermöglicht eine exakte Lokalisation der Blutungsquelle.