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DOI: 10.1055/s-2008-1043405
Klinik und Problematik der Kiel- und Trichterbrust*
Clinical Aspects and Problems in Chest Wall Protrusion and Depression DeformitiesPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Abstract
Chest wall protrusion and depression deformities, also known as funnel chest and pigeon
chest, are nosologically a uniform entity. Our own histopathological studies revealed
secondary changes, found likewise in arthroses, scolioses, aseptic osteonecroses and
inflammatory processes, as well as changes found in so-called primary collagenous
diseases of unknown aetiology.
Investigation of the collagen metabolism did not disclose differences from the normal
II-type collagen either qualitatively or quantitatively. The aetiology of funnel chest
and pigeon chest can be defined as follows:
A hereditary disturbance of metabolism results in weakening of the wall of the parasternal
cartilage, effecting a deformation secondary to mechanical strain by respiration and
growth. Psychocosmetic reasons are recognised as indication for operation. In our
opinion, the optimal age for operation is the second to the sixth year of life.
During 20 years, 765 patients were operated on at our hospital without lethality.
Postoperative complications were pneumothorax (4 %), pneumonia (2 %), afterbleeding
(2 %) and disturbed wound healing (7 %).
Late results 5 years following surgery were excellent in 57 %, good in 27 %, satisfactory
in 10 % and unsatisfactory in 6 % of the cases, thus adding up to 84 % good results.
Zusammenfassung
Kiel- und Trichterbrust sind eine nosologische Einheit. Eigene pathologisch anatomische
Befunde erbrachten Veränderungen, die sekundärer Natur waren, wie man sie in gleicher
Weise auch bei Arthrosen, Skoliosen, aseptischen Knochennekrosen und im Rahmen entzündlicher
Veränderungen, wie auch bei ursächlich unbekannten, sogenannten primären Kollagenerkrankungen
findet.
Untersuchungen des Kollagenstoffwechsels zeigten weder qualitative noch quantitative
Unterschiede im Vergleich zum normalen Kollagentyp II. Die formale Genese von Kiel-
und Trichterbrust kann wie folgt definiert werden:
Durch eine erbliche Stoffwechselstörung resultiert ein wandgeschwächter parasternaler
Rippenknorpel, der sich infolge mechanischer Beanspruchung durch Atmung und Wachstumsschub
deformiert.
Als Operationsindikation wird auch die sogenannte psychisch kosmetische Anzeige anerkannt.
Das beste Operationsalter ist unserer Meinung nach das 2. bis 6. Lebensjahr.
In 20 Jahren wurden in der eigenen Klinik 765 Patienten ohne Letalität operiert. An
postoperativen Komplikationen wurden in 4 % ein Pneumothorax, in 2 % eine Pneumonie,
in 2 % eine Nachblutung und in 7 % Wundheilungsstörungen registriert.
Als Spätresultate, 5 Jahre nach dem Eingriff, waren die Ergebnisse in 57 % sehr gut,
in 27 % gut, in 10 % befriedigend, in 6 % unzureichend. Insgesamt also 84 % voll befriedigende
Resultate.
Key words
Funnel chest - Pigeon chest - Pathogenesis of funnel and pigeon chest
Schlüsselwörter
Trichterbrust - Kielbrust - Pathogenese der Kiel- und Trichterbrust
