Eur J Pediatr Surg 1988; 43(1): 23-26
DOI: 10.1055/s-2008-1043406
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Selective Devascularisation of Stomach and Lienopulmopexy for Prevention of Bleedings in Portal Hypertension in Children

Selektive Devaskularisation des Magens und Lienopulmopexie als Prophylaxe der Blutung bei kindlichen Patienten mit portaler HypertonieP. K. Sarkar , N.  Samanta , S.  Dasgupta , S. K. Biswas
  • Sisur Nibas Surgical, Medical College Hospitals, Calcutta, India
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Dissatisfied with different operative procedures for prevention of recurrent bleedings in childhood portal hypertension, many surgeons nowadays treat their patients conservatively during episodic attacks and advocate one of the shunt procedures in adolescence when the splenic vein becomes sufficiently widened (more than 1 cm). Even then mortality cannot be avoided in some bad risk patients especially those living in remote villages lacking facilities for blood transfusion and high speed transport service. In this situation thoracic transposition of spleen and lienopulmopexy was advocated by Nylander and Turumen, Auvert, M. Bettex and others. We prefer a further simpler procedure and perform selective devascularisation of stomach and lienopulmopexy. It allows rapid development of collaterals between splenic pulps on the portal side and subpleural venous plexus on the systemic side to achieve effective gastric devascularisation to prevent further bleeding without hindering the existing portal flow through the liver to avoid the possible occurrence of encephalopathy. Of 21 operated cases one died on the 5th postoperative day and the remaining 20 are doing well. œ-5œ years' follow-up revealed negligible morbidity and no recurrence of bleeding in any of them. Both procedures work on the same principle.

Zusammenfassung

Trotz verschiedener operativer Behandlungsmethoden der portalen Hypertension im Kindesalter und der dabei vorkommenden Ösophagusvarizenblutung gibt es derzeit kein definitives Behandlungsverfahren.
Neben den operativen Verfahren, bei denen Shunttechniken erst bei einem Gefäßdurchmeser der Milzvene von mehr als 1 cm sinnvoll erscheinen und daher häufig erst in der Adoleszenz durchgeführt werden können, sind konservativere Methoden wie die Ösophagusvarizensklerosierung durchaus angezeigt. Darüber hinaus muß jedoch insbesondere in ländlichen Gebieten, bei denen Bluttransfusionen oder ein hochtechnisierter Transportservice nicht gegeben sind, zu älteren Verfahren wie der thorakalen Transposition der Milz oder der Lienopulmopexie zurückgegriffen werden. Ein solches Verfahren wird vorgestellt, wobei, nach Devaskularisation des Magens bis auf die Arteria gastrica dextra, Exzision eines Teiles des Zwerchfelles, Anrauhen der Milzkapsel sowie der Pleura eine Splenopulmopexie durchgeführt wird. Die Ergebnisse von 21 so behandelten Patienten, von denen ein Kind am 5. postoperativen Tag verstarb, werden vorgestellt.