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DOI: 10.1055/s-2008-1059904
Urodynamische Untersuchungen von Blasenentleerungsstörungen bei Analatresie und Morbus Hirschsprung1,2
Urodynamic Investigations of Bladder Disturbances in Imperforate Anus and Hirschsprung's Disease1 Durchgeführt mit Hilfe der DFG.2 Herrn Prof. Dr. W. Ch. Hecker zum 60. Geburtstag gewidmet.Publication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Abstract
104 children with imperforate anus and 68 children with megacolon congenitum were
subjected to careful analysis in respect of postoperative incontinence of urine. This
was observed in 20 patients with imperforate anus (19.2%) and 15 patients with Hirschsprung's
disease (22%). In children with imperforate anus urine incontinence showed a slight
tendency only to spontaneous cure. For example, 19.1 % of the children with imperforate
anus still showed signs of incontinence 11 years after the first operation. On the
other hand, there was often a spontaneous cure of incontinence of urine in children
with Hirschsprung's disease, so that 5.8 % only of the patients had incontinence after
the same period.
The causes of incontinence are of a multifactorial nature. Rectourethral fistulas,
which can damage the sphincter vesicae externus, play an important part. This is likewise
true of sequel operations in the pelvis minor with iatrogenic lesions of the sacral
nerve fibres; of associate malformations of the urogenital tract and of the vertebral
column; and of chronic relapsing infections of the urinary tract caused by an accompanying
encopresis (incontinence of faeces).
Zusammenfassung
104 Patienten mit einer Analatresie sowie 68 Kinder mit einem Megacolon congenitum
werden hinsichtlich des Auftretens einer postoperativen Urininkontinenz näher analysiert.
Eine Urininkontinenz konnte bei 20 Patienten mit Analatresie (19,2 %) sowie bei 15
Patienten mit einem Morbus Hirschsprung (22 %) beobachtet werden. Sie zeigte bei den
Kindern mit Analatresie nur eine geringe Tendenz zur Spontanheilung. So fanden sich
durchschnittlich 11 Jahre nach der Erstoperation noch bei 19,1 % der Kinder mit Analatresie
Inkontinenzerscheinungen. Beim Morbus Hirschsprung hingegen sistierte die Urininkontinenz
häufig spontan, so daß nach demselben Zeitraum nur noch 5,8 % der Patienten unter
einer Urininkontinenz litten.
Die Ursachen für eine Urininkontinenz sind multifaktorieller Natur. Eine besondere
Rolle spielen rektourethrale Fisteln, welche den Sphincter vesicae externus schädigen
können, Folgeoperationen im kleinen Becken mit iatrogener Läsion der sakralen Nervenfasern,
begleitende Fehlbildungen des Urogenitaltraktes und der Wirbelsäule und der chronisch
rezidivierende Harnwegsinfekt als Folge einer begleitenden Enkopresis.
Key words
Incontinence of urine - Incontinence of faeces - Imperforate anus - Hirschsprung's disease
Schlüsselwörter
Urininkontinenz - Stuhlinkontinenz - Analatresie - Morbus Hirschsprung
