Eur J Pediatr Surg 1983; 38(6): 425-428
DOI: 10.1055/s-2008-1060026
TECHNIK-OPERATIVE TECHNIQUE

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

New Operative Approach for Large Mediastinal Teratoma in Children - Complete Median Sternotomy with Lateral Incision

Ein neuer operativer Zugang bei großen mediastinalen Teratomen im Kindesalter - Die komplette mediane Sternotomie mit lateraler InzisionT.  Ito , M.  Nagaya
  • Division of Paediatric Surgery, First Department of Surgery, Nagoya University School of Medicine and Department of Paediatric Surgery, Aichi Colony Central Hospital, Nagoya, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Experience on a large mediastinal teratoma which almost occupied one side of the entire thoracic cavity is reported. The first patient was operated on by standard thoracotomy incision and considerable difficulty was encountered in dissecting the tumour because of a narrow space between the large tumour and the rigid thoracic cage. The second and the third patients were operated on by complete median sternotomy with lateral incision (a T-shaped incision) and no difficulty was encountered. This new approach allows all aspects of the large tumour to be reached under direct vision. Dissecting the median side of the tumour which might adhere to the important mediastinal structures would be carried out with minimum risk. No respiratory and circulatory impairment by compression of the healthy lung and mediastinum by the tumour would result from placing the patient in supine position by this approach.

Zusammenfassung

Es wird über die Erfahrungen mit großen mediastinalen Teratomen, welche eine gesamte Thoraxseite einnehmen, berichtet. Bei dem ersten Patienten wurde als Zugang die übliche laterale Thorakotomie gewählt, was zu erheblichen Schwierigkeiten bei der Präparation und Resektion des Tumors führte. Beim zweiten und dritten Patienten wurde deshalb eine komplette mediane Sternotomie mit lateraler Inzision in Form einer T-förmigen Inzision durchgeführt, wobei keinerlei Schwierigkeiten auftraten. Dieser neue Zugang erlaubt bei einem großen Tumor, alle Bereiche des Tumors einzusehen und zu erreichen. Die Präparation der medialen Tumorseite, die oft in engen Beziehungen zu wichtigen mediastinalen Organen steht, kann leicht und ohne Risiko ausgeführt werden. Respiratorische Schwierigkeiten oder Kreislaufstörungen durch Kompression der gesunden Lunge bei Lagerung des Kindes auf die gesunde Seite können so vermieden werden.