Eur J Pediatr Surg 1992; 2(3): 137-140
DOI: 10.1055/s-2008-1063422
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Splenic Cysts in Pediatric Patients - A Report on 8 Cases and Review of the Literature

P. -A. Musy1 , B.  Roche1 , D.  Belli1 , Ph.  Bugmann1 , D.  Nussle2 , C.  Le Coultre1
  • 1Clinique de Chirurgie Pédiatrique, Hôpital Cantonal Universitaire, Genéve, Suisse
  • 2Unité de Radiopédiatrie, Hôpital Cantonal Universitaire, Genéve, Suisse
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

8 cases of splenic cysts are reported: treatment was surgical in 4 large cysts (> 5 cm, 3 epidermoids and 1 pseudocyst), and non-operative in 4 small cysts (< 5 cm, 3 post-traumatic pseudocysts and 1 congenital cyst, probably epidermoid). Follow-up was over a period of 3 months to 7 years.

3 among the 4 post-traumatic pseudocysts were followed up by ultrasound until resolution (3 months to 3 years), and 1 large pseudocyst was operated on due to rupture following benign trauma.

3 large cysts were epidermoid in origin, 1 was electively operated, and 2 were discovered and operated on because of complications (rupture, infection).

Only one total splenectomy was performed; surgery preserved the spleen in all other cases; but 1 epidermoid cyst presents now with a recurrence.

Based on this experience, we suggest frozen section of the cyst wall during surgery, to decide the type of partial splenectomy to be performed: total cystectomy or marsupialization.

Zusammenfassung

8 Fälle von Milzzysten werden vorgestellt: 4 große Zysten (> 5 cm) wurden operiert (3 Epidermoid, 1 Pseudozyste) und 4 kleine Zysten (< 5 cm) wurden durch Ultraschall (US) konservativ behandelt und über 3 Monate bis 7 Jahre (3 posttraumatische Pseudozysten und 1 kongenitale Zyste, wahrscheinlich ein Epidermoid) weiter kontrolliert.

3 der 4 posttraumatischen Pseudozysten wurden durch US bis zum vollständigen Verschwinden weiterverfolgt (3 Monate bis 3 Jahre). Eine große posttraumatische Pseudozyste wurde wegen einer Ruptur nach einem unwesentlichen Trauma operiert.

Von den 3 großen Epidermoidzysten wurde 1 elektiv, die 2 anderen wegen Komplikationen akut operiert (Ruptur, Infektion).

Nur 1 vollständige Splenektomie wurde durchgeführt. In allen anderen Fällen war eine konservative Milzchirurgie möglich, jedoch rezidivierte eine Epidermoidzyste.

Aufgrund dieser Erfahrung schlagen wir vor, eine Gefrierschnitthistologie der Zystenwand während der Operation durchzuführen, um die Frage Marsupialisation oder totale Zystektomie klären zu können.

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