Eur J Pediatr Surg 1992; 2(3): 152-153
DOI: 10.1055/s-2008-1063427
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Treatment and Follow-Up of Vesico-Ureteral Reflux in Patients with Neuropathic Bladder

E.  Di Rovasenda1 , E.  Podestà1 , P.  Scarsi1 , L.  Sangiorgio1 , S.  Ferretti1 , P.  Buffa2
  • 1Pronto Soccorso Chirurgico, Istituto G. Gaslini, Genova
  • 2Divisione di Chirurgia Pediatrica, Istituto G. Gaslini, Genova, Italy
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Vesico-ureteral reflux (VUR) is a relatively frequent and severe complication in neuropathic bladder, therefore it must be ruled out in every case, and prevented whenever possible.

The Spina Bifida Center of our Institute is presently following 220 patients with neuropathic bladder, who undergo a periodical clinical and instrumental evaluation. Urodynamics has proved essential in detecting risk factors for VUR: small capacity bladders with reduced compliance, increased outlet resistance, and detrusor instability.

Forty-eight cases of VUR, 38 of which were severe, were detected in a total of 166 patients reviewed for this paper. All patients with VUR were treated conservatively, attaining complete remission or improvement in 21 cases. Ten underwent surgical treatment owing to recurrent pyelo-nephritis or pyelo-renal reflux with severe dilatation, despite a standard pharmacological trial.

Zusammenfassung

Der vesikoureterale Reflux ist eine schwere und bei neurogener Blase relativ häufig vorkommende Komplikation; eine Früherkennung ist daher erforderlich.

Im Forschungszentrum ,,Spina Bifida" unseres Instituts verfolgen wir 220 kleine Patienten mit neurogener Blase.

Die Patienten werden nach einem Schema beobachtet, das periodische klinische sowie urologische Untersuchungen vorsieht. Die Urodynamik hat sich als grundlegend zur Identifizierung der Risikofaktoren bei vesikoureteralem Reflux erwiesen: Von den untersuchten Fällen wiesen 48 einen vesikoureteralen Reflux auf.

Bei allen Patienten wurde eine konservative Behandlung eingeleitet und in 21 Fällen eine Heilung oder eindeutige Besserung erzielt.

Nach kurzer Behandlungsdauer wurde an 10 Patienten eine Operation vorgenommen.

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