Eur J Pediatr Surg 1993; 3(5): 281-283
DOI: 10.1055/s-2008-1063560
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Double Pigtail Ureteral Stent in Pediatric Urology

D.  Aubert , P.  Rigaud , G.  Zoupanos
  • Service de Chirurgie Pédiatrique, Hôpital St-Jacques, Besançon, France
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We used a double pigtail ureteral stent in 16 children (aged 15 days to 13 years). Indications included: pyeloplasty (12 cases with 2 anastomotic leakages and 1 acute post-operative renal retention), renal trauma (1 case), difficult ureterocystoneostomy (1 case), urinary ascites (1 case), and abdominal tumor compression (1 case).

This drainage procedure provides a useful alternative to an external tube diversion (standard ureteral stent or nephrostomy). In pediatric urology, the double stent offers the advantages of exceptional patient tolerance, drainage security and efficiency, and short hospital stay.

In our experience, stents were removed on an out-patient basis under general anesthesia but nonendoscopic removal will be possible when smaller magnetic retrievers become available in the urologic armamentarium.

Zusammenfassung

Bei 16 Kindern wurde ein Doppel-Pigtail-Urethralkatheter verwandt. Das Alter der Kinder schwankte zwischen 15 Tagen und 13 Jahren. Die Indikation für die Anwendung des Katheters umfaßte Pyeloplastiken (n = 12) mit zwei Anastomoseninsuffizienzen und einer akuten postoperativen Harnretention, Nierentrauma (1), eine schwierige Ureterozystoneostomie (1), ein Urinaszites (1) und eine Ureterkompression durch einen Bauchtumor (1). Dieses in der Erwachsenen-Urologie weit verbreitete Verfahren läßt sich auch im Kindesalter gut anwenden und bietet eine nützliche Alternative zur Nephrostomie oder Standard-Ureterschienung. In der pädiatrischen Urologie hat das Verfahren zusätzlich den Vorteil einer ausgezeichneten Patientenverträglichkeit, Drainagesicherheit und der Möglichkeit eines kürzeren Krankenhausaufenthaltes. Die Stents wurden immer ambulant unter Vollnarkose entfernt. Möglicherweise lassen sich die Stents eines Tages auch ohne Endoskopie entfernen, wenn kleine Miniaturmagnetsysteme entwickelt werden können.