Eur J Pediatr Surg 1997; 7(3): 156-157
DOI: 10.1055/s-2008-1071079
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Effect of Suturing Technique and Material on Complication Rate Following Hypospadias Repair

I.  Ulman , V.  Erikçi , A.  Avanoğlu , A.  Gökdemir
  • Department of Pediatric Surgery, Division of Urology, Ege University Faculty of Medicine, İzmir, Turkey
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Ninety-seven children with distal hypospadias were treated surgically using perimeatal-based flap urethroplasty (Mathieu procedure) in a two and a half years period. A review of the medical records revealed two distinct groups of patients according to the suturing type and suture material. In the first group of 36 patients (group I), neourethra was constructed using 6/0 polyglactine (Vicryl®) in a single layer, full-thickness, uninterrupted fashion. Skin flaps were approximated using interrupted simple 5/0 polyglactine (Vicryl®) sutures. In the second group of 61 patients (group II), 7/0 polydioxanone (PDS®) was used in the urethral anastomosis performed in a subcuticular, uninterrupted fashion. The skin flaps were closed using interrupted simple 5/0 rapidly absorbable polyglactine (Rapid Vicryl®) sutures. Patients were followed-up from 6 to 12 months. Urethral or meatal stenosis was not observed in any patient. There was no infectious complication. Urethrocutaneous fistula rate was significantly higher in group I (16.6%) compared to group II (4.9%) (p < 0.01). Complication rate following hypospadias repair can be reduced by the use of a subcutaneous suture technique utilizing polydioxanone suture material in urethroplasties.

Zusammenfassung

In einer 21/2jährigen Periode sind 97 Kinder mit der Technik einer perimeatalen Urethraplastik nach Mathieu operiert worden. Die Patienten wurden nach Nahtmaterial und Nahttechnik in 2 verschiedene Krankengruppen unterteilt. Die Gruppe I bestand aus 36 Patienten, bei denen die Neourethra mit 6/0 Polyglactine (Vicryl®) einschichtig fortlaufend genäht wurde. Für die Hautlappen wurde 5/0 Polyglactine (Vicryl®)-Einzelknopfnähte verwendet. In der Gruppe II wurde bei 61 Patienten die Neourethra mit 7/0 Polydioxanone (PDS®) subkutan fortlaufend genäht. Die Hautlappen wurden mit schneller absorbierbaren 5/0 Polyglactine( Rapid Vieryl®)-Einzelknopfnähten genäht. Die Patienten wurden nach 6 und 12 Monaten nachuntersucht. Bei keinem Patienten wurde eine Meatus- oder Urethralstenose beobachtet. Das Auftreten von urethrakutanen Fisteln lag bei der ersten Gruppe mit 16,6% höher als bei der zweiten Gruppe mit 4,9%. Die Komplikationsrate nach Hypospadieoperationen kann somit durch subkutane Nähte mit PDS reduziert werden.