Eur J Pediatr Surg 1997; 7(3): 180-183
DOI: 10.1055/s-2008-1071088
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Mesenteric Adenitis Caused by Yersinia Pseudotuberculosis Presenting as an Abdominal Mass*

L.  Jelloul1 , B.  Frémond1 , J. F. Dyon2 , R. L'E. Orme3 , J. M. Babut1
  • 1Department of Pediatric Surgery, University Hospital Pontchaillou, Rue Henri le Guilloux, Rennes Cedex, France
  • 2Department of Paediatric Surgery, University Hospital Albert Michallon, BP 217, Grenoble, France
  • 3Department of Child Health, Postgraduate Medical School - University of Exeter, Church Lane, Exeter UK EX2 5SQ, UK
* Presented at the 52th Meeting of the French Society of Pediatric Surgery, Paris, September 1995
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Infection by Yersinia pseudotuberculosis has become of increasing pathological importance. Patients normally present with symptoms similar to those of appendicitis, due to mesenteric adenitis. We present the case of 3 patients infected by Yersinia pseudotuberculosis who in addition to fever and abdominal pain had a palpable abdominal mass, so great was the enlargement of the mesenteric nodes.

In 2 patients a laparotomy was carried out, followed by biopsy of a mesenteric lymph node. The diagnosis of Yersinia infection was confirmed by bacterial culture of the biopsied material and also by serology. In the third patient, serological studies and ultrasonic imaging of the abdomen led to early diagnosis and surgery was avoided.

We suggest that a diagnosis of mesenteric adenitis due to Yersinia pseudotuberculosis should now be considered in all patients presenting with an abdominal mass, and in whom there is an appropriate clinical and epidemiological history. The diagnosis should be confirmed by abdominal ultrasound (alternatively Computerised Axial Tomography or Magnetic Resonance Imaging) and serological studies. In this way, unnecessary surgery can be avoided.

Zusammenfassung

Die Infektion mit Yersinia pseuciotuberculosis ist von zunehmender pathologischer Bedeutung. Die Patienten zeigen Symptome einer Appendizitis aufgrund einer mesenterialen Lymphknotenentzündung.

In der vorliegenden Arbeit werden 3 Fälle einer Infektion mit Yersinia pseudotuberculosis vorgestellt, bei denen neben Fieber und Bauchschmerzen ein tastbarer abdomineller Tumor nachzuweisen war. Es handelt sich um ungewöhnlich vergrößerte mesenteriale Lymphknoten.

Bei 2 Patienten wurde eine Laparotomie durchgeführt, einschließlich Biopsie der Lymphknoten, welche die Diagnose einer Yersinia-Infektion bestätigte. Bei dem 3. Patienten wurde die Diagnose per Ultraschall und serologisch gestellt, so daß eine Laparotomie vermieden werden konnte.

Die Autoren schlußfolgern, daß eine Infektion mit Yersinia pseudotuberculosis bei allen Patienten mit Bauchschmerzen und verdächtiger klinischer und epidemiologischer Anamnese in Betracht gezogen werden sollte. Die Diagnose kann dann per Ultraschall und insbesondere serologisch gestellt werden, eine unnötige CT oder NMR-Untersuchung oder eine Laparotomie sollten vermieden werden.