Eur J Pediatr Surg 2000; 10(6): 382-386
DOI: 10.1055/s-2008-1072396
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Quantitation of Defecation Function Using Radionuclide Artificial Stool in Children with Chronic Constipation*

İ.  . Kiriştioğlu1 , T.  Akbunar2 , N.  Kiliç1 , İ.  Özel1 , E.  Alper2 , H.  Doğruyol1
  • 1Department of Pediatric Surgery, Uludağ University, Medical Faculty, Bursa, Turkey
  • 2Department of Nuclear Medicine, Uludağ University, Medical Faculty, Bursa, Turkey
* Presented at the Vth Pediatric Colorectal Club Meeting, Cologne, Germany,July 19 - 21, 1998.
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We aimed to investigate the value of scintigraphically determined evacuation fraction (EVF) as an objective follow-up criterion in medically treated children with chronic constipation, and to evaluate the relation between patients' symptoms and rectal emptying rate. Thirty children (m: 22, f: 8, mean age: 8.9±0.9 year) suffering from chronic constipation were assessed by scintigraphic evacuation study. All patients underwent anal manometric and scintigraphic examinations before their therapy was started. During 3 months, they received conventional laxative treatment for constipation, and scintigraphic studies were repeated in 20 of 30 patients. Scintigraphic examinations consisted of instillation of artificial stool into the rectum up to the volume impending rectal evacuation, and acquisition of pre-and post-evacuation images. EVF values were then calculated from the images using a fixed region of interest. All of the patients had high resting anal canal pressure (75±12 mmHg) and had positive rectoanal inhibitory reflex. In 14/20 patients (70%) who benefited from therapy, mean EVF changed from 43.6% to 62.2% (p<0.001), while decreasing in 6/20 who did not benefit. The volume arousing rectal evacuation was significantly lower at the second scintigraphic study (261±98 ml) than the first study (354±138 ml) (p<0.05).
As a conclusion: 1) EVF was low in chronically constipated children, 2) it was improved after conventional laxative treatment and, 3) radionuclide EVF determination may be a useful method for follow-up.

Zusammenfassung

Der Wert der szintigraphischen Defäkographie als Nachuntersuchungskriterium bei konservativ behandelten Kindern mit chronischer Obstipation wurde überprüft und das Verhältnis der Symptome zur rektalen Entleerung bei diesen Patienten bestimmt. Bei 30 Kindern (22 Jungen, 8 Mädchen, Durchschnittsalter: 8,9±0,9 Jahre) mit chronischer Obstipation wurde eine szintigraphische Defäkographie durchgeführt. Bei allen Kindern wurden vor Einleitung der Therapie eine anorektale Manometrie sowie die Szintigraphie vorgenommen, dann erhielten die Patienten 3 Monate lang eine laxative Behandlung, anschließend wurden die szintigraphischen Studien bei 20 von 30 Patienten wiederholt. Die Szintigraphie bestand in der Instillation von künstlichem Stuhl in das Rektum bis zu einem Volumen, das eine rektale Entleerung auslöste. Der Vorgang wurde durch Prä- und Postdefäkographiebilder belegt. Über festgelegte Regions of Interest wurden die Evakuationsraten berechnet. Alle Patienten zeigten einen erhöhten analen Ruhedruck (75±12 mm Hg) und einen positiven Internusrelaxationsreflex. 14 der 20 Kinder (70%), bei denen die konservative Behandlung erfolgreich war, zeigten eine Verbesserung der Entleerungsfunktion von 43,6 auf 62,2% (p<0,001), während sich die Entleerungsfunktion bei 6 der 20 Kinder, bei denen die konservative Therapie nicht anschlug, verschlechterte. Das Volumen, das eine rektale Entleerung auslöste, war nach Therapie signifikant geringer (261±98 ml) als bei der ersten Untersuchung (354±138 ml, p<0,05).
Schlussfolgerung: Die Entleerung war bei chronisch obstipierten Kindern herabgesetzt, verbesserte sich jedoch nach konventioneller, laxativer Behandlung. Eine Radionuklid-Defäkographie kann als nützliche Nachuntersuchungsmethode angesehen werden.