Nuklearmedizin 2007; 46(04): 135-140
DOI: 10.1160/nukmed-0063
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Schattauer GmbH

Scintigraphy with 99mTc-labeled heat-altered erythrocytes in diagnosing hyposplenia

Prospective comparison to 99mTc-labeled colloids and colour-coded duplex ultrasonographySzintigraphie mit 99mTcmarkierten thermisch veränderten Erythrozyten zur Diagnose der HyposplenieProspektiver Vergleich mit 99mTc-markierten Kolloiden und farbkodiertem Duplex-Ultraschall
M. Gotthardt
1   Department of Nuclear Medicine, Radboud University Nijmegen, The Netherlands
,
S. Bröker
2   Department of 2Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. T. M. Behr)
,
A. Schlieck
2   Department of 2Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. T. M. Behr)
,
A. Bauhofer
3   Institute of Theoretical Surgery (Director: Prof. Dr. W. Lorenz), Philipps-University of Marburg, Germany
,
B. Herbst
2   Department of 2Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. T. M. Behr)
,
M. Béhé
2   Department of 2Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. T. M. Behr)
,
F. H. Corstens
1   Department of Nuclear Medicine, Radboud University Nijmegen, The Netherlands
,
T. M. Behr
2   Department of 2Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. T. M. Behr)
,
C. Görg
4   Gastroenterology and Endocrinology (Director: Prof. Dr. R. Arnold)
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Publikationsverlauf

Received: 11. November 2006

accepted in revised form: 15. Februar 2007

Publikationsdatum:
28. Dezember 2017 (online)

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Summary

Aim: Ultrasound may be a cheap alternative to scintigraphic determination of splenic function. We directly compared nanocolloid scintigraphy (NS), scintigraphy with heat-altered erythrocytes (ES), and colour-coded Doppler sonography (DS) in patients with chronic inflammatory bowel disease (CIBD). Patients, methods: 35 patients were included into the study. Clearance rates were determined in ES, spleen/liver ratios (SLR) were measured scintigraphically in ES/NS. In DS, spleen size, echogenicity, and vascular resistance indices (RI) were determined. The results were compared to each other, to the clinical activity scores for CIBD, and to the course of the disease. Results: Based on the blood erythrocyte clearance serving as standard, patients had a good (19 patients), impaired (5), or missing splenic function (11). There was a good correlation of the clearance to SLR in ES (0.63, p <0.01). The 10 min / 45 min ES clearance showed a high correlation (Spearman- Rho 0.87, p <0.01). The SLR in ES at 2, 5, 10 and 45 min also correlated well with each other (Spearman- Rho >0.9, p <0.01; SLR >3.45 normal splenic function, SLR <1.22 indicated hyposplenia). There were no correlations between the results of NS, DS, Howell-Jollybodies, or clinical parameters. Only ES and the erythrocyte clearance correlated well. Howell-Jolly-Bodies detected 1 of 11 patients with hyposplenia while false-positive in 4. Conclusion: Ultrasound and colloid scintigraphy show a low correlation with clearance of heat-altered erythrocytes. Only ES shows a good correlation in patients with CIBD. The clearance at 10 min already reliably determines splenic function. SLR may be determined after 10 minutes and is predictive of normal function if above 3.45 while SLR <1.2 indicated hyposplenia.

Zusammenfassung

Ziel: Ultraschall könnte eine kostensparende Alternative zur szintigraphischen Bestimmung der Milzfunktion sein. Wir verglichen die Szintigraphie mit Nanokolloiden (NS)/ hitzealterierten Erythrozyten (ES) mit der farbcodierten Doppler-Sonographie (DS) in Patienten mit chronisch entzündlichen Darmerkrankungen (CEDE). Patienten, Methoden: 35 Patienten nahmen an der Studie teil. Milz-Leber- Ratios (MLR) (szintigraphisch (NS, ES)) und Erythrozyten- Clearance wurden bestimmt. Bei der DS wurden Milzgröße, Echogenität und Gefäßwiderstandsindices (WI) bestimmt. Die Resultate wurden untereinander und mit den klinischen Aktivitäts-Scores für CEDE verglichen. Ergebnisse: Auf Basis der Erythrozyten-Clearance, die als Standard diente, wurde die Milzfunktion als gut (19 Patienten), eingeschränkt (5) oder schlecht (11) klassifiziert. Bei der ES fand sich eine gute Korrelation zwischen Clearance und MLR (0,63, p <0,01). Die 10 min/45 min Clearancewerte korrelierten gut miteinander (Spearman-Rho 0,87, p <0,01) wie auch die MLRs der ES nach 2, 5, 10 und 45 min (Spearman- Rho >0,9, p <0,01; MLR >3,45 normale Milzfunktion, MLR <1,22 Hyposplenie). Die Resultate von DS, NS und ES zeigten weder untereinander eine Korrelation noch mit den klinischen Parametern. Lediglich die ES korrelierte mit der Erythrozyten-Clearance. Durch Nachweis von Howell-Jolly-Körpern wurde ein Patient von 11 mit einer Hyposplenie diagnostiziert während fünf falsch-positive Resultate auftraten. Schlussfolgerung: Ultraschall und Kolloidszintigraphie zeigten eine schlechte Korrelation mit den Ergebnissen der Clearance der hitzealterierten Erythrozyten. Lediglich die ES korrelierte gut mit der Clearance. Clearance und MLR der ES nach 10 min erlauben bereits eine verlässliche Aussage: MLR >3,45 ist prädiktiv für die normale Milzfunktion während MLR <1,2 auf Hyposplenie deutet.