Deutsche Zeitschrift für Onkologie 2019; 51(01): 6-12
DOI: 10.1055/a-0623-7377
Forschung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Personalisierte Krebsmedizin im klinischen Alltag – Reflektion und Perspektive

Personalized Cancer Medicine in Clinical Practice – Reflection and Perspective
Dominik Denschlag
1   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Hochtaunus-Kliniken gGmbH, Bad Homburg
,
Gunther Jansen
4   Molecular Health GmbH, Heidelberg
,
Carolin Huelsewig
4   Molecular Health GmbH, Heidelberg
,
Anna Laib
4   Molecular Health GmbH, Heidelberg
,
Katrin Stecker
4   Molecular Health GmbH, Heidelberg
,
Dagmar Giesecke
1   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Hochtaunus-Kliniken gGmbH, Bad Homburg
,
Bernd Knoblauch
2   Praxis für Pathologie, Hochtaunus-Kliniken gGmbH, Bad Homburg
,
J.-Matthias Löhr
5   Gastrocentrum, Karolinska University Hospital und Karolinska Institute, Stockholm, Schweden
,
Stefan Heringlake
3   Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie, gastroenterologische Onkologie, Infektiologie und Endoskopie, Hochtaunus-Kliniken gGmbH, Bad Homburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 March 2019 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Präzisionsmedizin will die richtige Medikation zur richtigen Zeit an den richtigen Patienten bringen, basierend auf dem molekularen Profil des jeweiligen individuellen Tumors. Trotz dieses großartigen Versprechens ist die Umsetzung in die klinische Praxis sehr ernüchternd.

Material und Methodik Im Rahmen eines Präzisionsmedizinprogramms in einem kommunalen Krankenhaus der Maximalversorgung wurden insgesamt 11 Patienten/Patientinnen (9 mit gynäkologischen Tumoren und 2 mit gastrointestinalen Karzinomen) mittels Hochdurchsatzsequenzierung und einer evidenzbasierten Software analysiert. Sämtliche Patienten/-innen waren zum Zeitpunkt der Analyse bereits multipel vorbehandelt und ohne Chance auf einen kurativen Therapieansatz.

Ergebnisse Im Vergleich zur bisherigen konventionellen Analyse konnte insgesamt in 8 Fällen ein Zugewinn an Information festgestellt werden. In der jeweiligen Tumorkonferenz wurden basierend auf der Software-gestützten Analyse insgesamt 6 Therapieempfehlungen ausgesprochen, hiervon allerdings lediglich 1 zugelassene Medikation bzw. 5 off-label-use Empfehlungen. Zwei Patientinnen sind an fulminant progredientem Tumorleiden verstorben, ohne dass eine Empfehlung umgesetzt werden konnte. Bei 3 Patienten/-innen wurden keine Hinweise auf spezifisch wirksame Medikamente gefunden.

Schlussfolgerungen Der personalisierte Zugang in der Tumortherapie ist im Rahmen der klinischen Routineversorgung machbar, obwohl die meisten Therapieempfehlungen off-label sind in der jeweiligen Indikation. Von Vorteil ist daher ein molekulares Tumorboard, in dem alle onkologischen Disziplinen zusammen mit der Pathologie die Fälle besprechen und die Therapieentscheidung gemeinsam tragen.

Abstract

Background Precision medicine promises to revolutionize healthcare by bringing the right medicine to the right patient at the right time, precisely considering the unique genetic makeup of the patient and, in the case of oncology, its tumor. Despite this great promise, delivering precision medicine into daily clinical practice faces several obstacles.

Material and methods In the context of a precision medicine program in a large German community hospital, 9 gynecological and 2 gastrointestinal cancer cases were sequenced and analyzed using a clinical precision medicine decision support software system. At the time of the analysis, all patients had gone through multiple lines of treatment and could not be cured any more.

Results In comparison to the traditional approach, the analysis yielded additional clinical information for 8 cases. In the respective multidisciplinary tumor board, 6 specific treatment recommendations were given in total based on the above-mentioned analyses. The majority of the recommendations (5 out of 6) were off-label use medications. Two patients died without recommendation due to rapid progressive disease. In 3 patients, we found no evidence relevant for targeted therapies.

Conclusions The analysis shows that the automated evidence-based analysis of NGS-based tumor samples yielded clinically useful information, yet most recommendations were off-label. It is therefore advantageous to discuss each case in a multidisciplinary molecular tumor board, where oncologists and pathologists can share experiences and come to joint treatment decisions.

 
  • Literatur

  • 1 Naito Y, Takahashi H, Shitara K. et al. Feasibility study of cancer genome alterations identified by next generation sequencing: ABC study. Jpn J Clin Oncol 2018; 48: 559-564
  • 2 Lindeman NI, Cagle PT, Beasley MB. et al. Molecular testing guideline for selection of lung cancer patients for EGFR and ALK tyrosine kinase inhibitors: guideline from the College of American Pathologists, International Association for the Study of Lung Cancer, and Association for Molecular Pathology. J Thorac Oncol 2013; 8: 823-859
  • 3 Hagemann IS. Molecular testing in breast cancer: a guide to current practices. Arch Pathol Lab Med 2016; 140: 15-24
  • 4 Karapetis CS, Khambata-Ford S, Jonker DJ. et al. K-ras mutations and benefit from cetuximab in advanced colorectal cancer. N Engl J Med 2008; 359: 1757-1765
  • 5 Leskela S, Jara C, Leandro-Garcia LJ. et al. Polymorphisms in cytochromes P450 2C8 and 3A5 are associated with paclitaxel neurotoxicity. Pharmacogenomics J 2011; 11: 121-129
  • 6 Le Tourneau C, Paoletti X, Servant N. et al. Randomised proof-of-concept phase II trial comparing targeted therapy based on tumour molecular profiling vs conventional therapy in patients with refractory cancer: results of the feasibility part of the SHIVA trial. Br J Cancer 2014; 111: 17-24
  • 7 Chantrill LA, Nagrial AM, Watson C. et al. Precision medicine for advanced pancreas cancer: the Individualized Molecular Pancreatic Cancer Therapy (IMPaCT) Trial. Clin Cancer Res 2015; 21: 2029-2037
  • 8 Stockley TL, Oza AM, Berman HK. et al. Molecular profiling of advanced solid tumors and patient outcomes with genotype-matched clinical trials: the Princess Margaret IMPACT/COMPACT trial. Genome Med 2016; 8: 109
  • 9 Papadimitrakopoulou V, Lee JJ, Wistuba II. et al. The BATTLE-2 Study: A Biomarker-Integrated Targeted Therapy Study in Previously Treated Patients With Advanced Non-Small-Cell Lung Cancer. J Clin Oncol 2016; 34: 3638-3647
  • 10 Kris MG, Johnson BE, Berry LD. et al. Using multiplexed assays of oncogenic drivers in lung cancers to select targeted drugs. JAMA 2014; 311: 1998-2006
  • 11 Haslem DS, Van Norman SB, Fulde GA. et al. Retrospective analysis of precision medicine outcomes in patients with advanced cancer reveals improved progression-free survival without increased health care costs. J Oncol Pract 2017; 13: e108-e119
  • 12 Malgerud L, Lindberg J, Wirta V. et al. Bioinformatory-assisted analysis of next-generation sequencing data for precision medicine in pancreatic cancer. Mol Oncol 2017; 11: 1413-1429
  • 13 Hu-Lieskovan S, Mok S, Homet Moreno B. et al. Improved antitumor activity of immunotherapy with BRAF and MEK inhibitors in BRAF(V600E) melanoma. Sci Transl Med 2015; 7: 279ra41