Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-0747-6189
Häufigkeit der Revisionsoperationen aufgrund einer (Re-)Ablatio retinae nach operativer Entfernung der Silikonölendotamponade: Untersuchung des zeitlichen Verlaufes
Incidence of Revision Operations due to Retinal (Re-)Detachment Following Removal of the Silicone Oil Tamponade with Special Emphasis on the Time CoursePublication History
eingereicht 19 December 2017
akzeptiert 07 September 2018
Publication Date:
19 December 2018 (online)

Zusammenfassung
In einer retrospektiven Analyse klinischer Daten wurden die Häufigkeit und der zeitliche Verlauf von Revisionsoperationen aufgrund einer (Re-)Ablatio retinae bei Patienten untersucht, bei denen 2005, 2010 und 2015 in unserer Klinik mittels Vitrektomie das in den Glaskörperraum eingebrachte Silikonöl erstmals wieder komplett entfernt wurde. Insgesamt wurden die klinischen Daten von 512 Patienten (1,7 : 1 – Männer : Frauen) über einen Nachbeobachtungszeitraum von 1 Jahr bis 11 Jahren ausgewertet. Geschlechtsspezifisch fanden sich mit 15,4 : 14,4% – Männer : Frauen keine auffälligen Unterschiede in der Häufigkeit für das Auftreten einer (Wieder-)Ablösung der Netzhaut. Während das Alter der eingeschlossenen Patienten beider Geschlechter ähnlich war (Frauen: 61,9 Jahre; Männer: 58,1 Jahre), lag das Alter der Frauen, die revidiert werden mussten, deutlich über demjenigen der Männer (67,1 vs. 52,9 Jahre). Insgesamt wurden 77/512 Patienten (15%) wegen einer (erneuten) Netzhautablösung nach vollständiger Silikonölentfernung revidiert. In den ersten 90 postoperativen Tagen betraf dies 58 (75%) der 77 Patienten, im 1. postoperativen Jahr 69 (89%) der 77 Patienten. Die exemplarische Berechnung der Kaplan-Meier-Analyse für das Jahr 2010 bestätigte die Häufigkeit von 75% an Revisionsoperationen in den ersten 90 Tagen nach der Silikonölentfernung. Patienten im Vorfeld einer geplanten Silikonölendotamponade sollten hinsichtlich der Risikoverlagerung einer Netzhautablösung auf den Zeitraum nach der Silikonölentfernung aufgeklärt und auch hinsichtlich des zeitlichen Risikoprofils und der notwendigen engeren Kontrollintervalle innerhalb der ersten 90 Tage nach der Silikonölentfernung beraten werden.
Abstract
In a retrospective analysis of the clinical data, the frequency and timing of revision surgery due to retinal (re-)detachment was studied in patients undergoing complete silicone oil removal surgery for the first time, in 2005, 2010 and 2015. Overall, the clinical data from 512 patients (1.7 : 1 – men : women) were evaluated over a follow-up period of 1 year to 11 years. The gender ratio was 15.4 : 14.4% – men : women; there were no clear gender differences in the incidence of retinal (re-)detachments. A total of 77/512 patients (15%) were reviewed for retinal detachment after complete silicone oil removal. During the first 90 postoperative days, this affected 58 (75%) of the 77 patients, and during the first postoperative year, 69 (89%) of the 77 patients. The Kaplan-Meier-analysis for 2010 confirmed that 75% of the revision surgeries were performed in the first 90 days after silicone oil removal. Patients prior to scheduled silicone oil tamponade should be advised on the shift in the risk profile for retinal (re-)detachment during the period after silicone oil removal and on necessary narrow control intervals within the first 90 days of silicone oil removal.
-
Literatur
- 1 Abrams GW, Azen SP, McCuen 2nd BW. et al. Vitrectomy with silicone oil or long-acting gas in eyes with severe proliferative vitreoretinopathy: results of additional and long-term follow-up. Silicone Study report 11. Arch Ophthalmol 1997; 115: 335-344
- 2 Falkner-Radler CI, Smretschnig E, Graf A. et al. Outcome after silicone oil removal and simultaneous 360 degrees endolaser treatment. Acta Ophthalmol 2011; 89: e46-e51 doi:10.1111/j.1755-3768.2010.02059.x
- 3 [Anonymous] Vitrectomy with silicone oil or sulfur hexafluoride gas in eyes with severe proliferative vitreoretinopathy: results of a randomized clinical trial. Silicone Study Report 1. Arch Ophthalmol 1992; 110: 770-779
- 4 Hammer M, Margo CE, Grizzard WS. Complex retinal detachment treated with silicone oil or sulfur hexafluoride gas: a randomized clinical trial. Ophthalmic Surg Lasers 1997; 28: 926-931
- 5 Lemmen KD, Heimann K. [Early vitrectomy with primary silicone oil injection in very severely injured eyes]. Klin Monatsbl Augenheilkd 1988; 193: 594-601 doi:10.1055/s-2008-1050303
- 6 Fang W, Li J, Jin X. et al. Refractive shift of silicone oil tamponade in pseudophakic eye. BMC Ophthalmol 2016; 16: 144 doi:10.1186/s12886-016-0243-z
- 7 Szurman P, Bartz-Schmidt KU. [Silicone oils in retinal surgery]. Ophthalmologe 2000; 97: 514-525
- 8 Watzke RC. Silicone retinopiesis for retinal detachment. A long-term clinical evaluation. Arch Ophthalmol 1967; 77: 185-196
- 9 Ni C, Wang WJ, Albert DM. et al. Intravitreous silicone injection. Histopathologic findings in a human eye after 12 years. Arch Ophthalmol 1983; 101: 1399-1401
- 10 Foulks GN, Hatchell DL, Proia AD. et al. Histopathology of silicone oil keratopathy in humans. Cornea 1991; 10: 29-37
- 11 Donahue SP, Friberg TR, Johnson BL. Intraconjunctival cavitary inclusions of silicone oil complicating retinal detachment repair. Am J Ophthalmol 1992; 114: 639-640
- 12 Honavar SG, Goyal M, Majji AB. et al. Glaucoma after pars plana vitrectomy and silicone oil injection for complicated retinal detachments. Ophthalmology 1999; 106: 169-176 doi:10.1016/s0161-6420(99)90017-9
- 13 Eller AW, Friberg TR, Mah F. Migration of silicone oil into the brain: a complication of intraocular silicone oil for retinal tamponade. Am J Ophthalmol 2000; 129: 685-688
- 14 Nagpal MP, Videkar RP, Nagpal KM. Factors having implications on re-retinal detachments after silicone oil removal. Indian J Ophthalmol 2013; 61: 534 doi:10.4103/0301-4738.119463
- 15 Jonas JB, Budde WM, Knorr HL. Timing of retinal redetachment after removal of intraocular silicone oil tamponade. Am J Ophthalmol 1999; 128: 628-631
- 16 Choudhary MM, Choudhary MM, Saeed MU. et al. Removal of silicone oil: prognostic factors and incidence of retinal redetachment. Retina 2012; 32: 2034-2038 doi:10.1097/IAE.0b013e3182562045
- 17 Scholda C, Egger S, Lakits A. et al. Retinal detachment after silicone oil removal. Acta Ophthalmol Scand 2000; 78: 182-186
- 18 Jonas JB, Knorr HL, Rank RM. et al. Retinal redetachment after removal of intraocular silicone oil tamponade. Br J Ophthalmol 2001; 85: 1203-1207
- 19 Goezinne F, La Heij EC, Berendschot TT. et al. Risk factors for redetachment and worse visual outcome after silicone oil removal in eyes with complicated retinal detachment. Eur J Ophthalmol 2007; 17: 627-637
- 20 Teke MY, Balikoglu-Yilmaz M, Yuksekkaya P. et al. Surgical outcomes and incidence of retinal redetachment in cases with complicated retinal detachment after silicone oil removal: univariate and multiple risk factors analysis. Retina 2014; 34: 1926-1938 doi:10.1097/iae.0000000000000204
- 21 Banaee T, Ansari-Astaneh MR. Re: Removal of silicone oil: prognostic factors and incidence of retinal redetachment. Retina 2013; 33: 1995 doi:10.1097/IAE.0b013e318296f69e
- 22 Tavares RLP, Nóbrega MJ, Nóbrega FAJ. et al. Timing and outcomes after silicone oil removal in proliferative vitreoretinopathy: a retrospective clinical series. Int J Retina Vitreous 2015; 1: 2 doi:10.1186/s40942-015-0002-y
- 23 Bassat IB, Desatnik H, Alhalel A. et al. Reduced rate of retinal detachment following silicone oil removal. Retina 2000; 20: 597-603
- 24 Unlü N, Kocaoğlan H, Acar MA. et al. Outcome of complex retinal detachment surgery after silicone oil removal. Int Ophthalmol 2004; 25: 33-36
- 25 Feltgen N, Walter P. Rissbedingte Netzhautablösung – ein ophthalmologischer Notfall. Dtsch Arztebl Int 2014; 111: 12-22 doi:10.3238/arztebl.2014.0012
- 26 Van de Put MAJ, Hooymans JMM, Los LI. The incidence of rhegmatogenous retinal detachment in The Netherlands. Ophthalmology 2013; 120: 616-622 doi:10.1016/j.ophtha.2012.09.001
- 27 Schepens CL, Marden D. Data on the natural history of retinal detachment. I. Age and sex relationships. Arch Ophthalmol 1961; 66: 631-642
- 28 Sheu SJ, Ger LP, Ho WL. Late increased risk of retinal detachment after cataract extraction. Am J Ophthalmol 2010; 149: 113-119 doi:10.1016/j.ajo.2009.08.006
- 29 Chen SN, Lian IeB, Wei YJ. Epidemiology and clinical characteristics of rhegmatogenous retinal detachment in Taiwan. Br J Ophthalmol 2016; 100: 1216-1220 doi:10.1136/bjophthalmol-2015-307481
- 30 Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e.V.. Wann zum Augenarzt. Im Internet: http://cms.augeninfo.de/hauptmenu/gesunde-augen/wann-zum-augenarzt.html Stand: 22.06.2016