Klin Monbl Augenheilkd 2019; 236(04): 547-550
DOI: 10.1055/a-0786-7872
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Effect of Aflibercept on Cystoid Macular Edema Associated with Central Retinal Vein Occlusion. Results from a District Hospital in the United Kingdom

Wirkung von Aflibercept auf zystoides Makulaödem bei Zustand nach Zentralvenenverschluss. Befunde aus einer Studie in einem Spital der Maximalversorgung in Großbritannien
Georgios D. Panos
Department of Ophthalmology, The Ipswich Hospital NHS Trust (affiliated to the University of Cambridge), Ipswich, Suffolk, UK
,
Vassileios T. Kostakis
Department of Ophthalmology, The Ipswich Hospital NHS Trust (affiliated to the University of Cambridge), Ipswich, Suffolk, UK
,
Grazyna M. Porter
Department of Ophthalmology, The Ipswich Hospital NHS Trust (affiliated to the University of Cambridge), Ipswich, Suffolk, UK
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 23 June 2018

accepted 15 October 2018

Publication Date:
22 February 2019 (online)

Abstract

Purpose The purpose of this study was to report the efficiency and safety of intravitreal aflibercept for the treatment of cystoid macular edema (CME) secondary to central retinal vein occlusion (CRVO).

Methods This is a retrospective cohort study. Ten naive eyes of ten patients with CME secondary to CRVO were included. All eyes received a loading dose of 3 monthly aflibercept injections followed by as-needed injections at monthly follow-up visits. Best corrected visual acuity (BCVA) and central retinal thickness (CRT) were evaluated at baseline and at the end of the follow-up period.

Results The median follow-up period was 6 months (range: 6 – 9). The median number of injections was 4 (range: 3 – 5). Median BCVA improved from 1.05 LogMAR units (range: 0.7 – 1.6) at baseline to 0.65 (range: 0.4 – 1.6) at the end of the follow-up period (p = 0.02). Median CRT improved from 690 µm (range: 561 – 1235) at baseline to 243 µm (range: 207 – 531) at the end of the follow-up period (p = 0.002). The power of all statistical tests was greater than 0.8. No adverse effects or complications were documented.

Conclusion Intravitreal aflibercept treatment for CME secondary to CRVO significantly improved both macular anatomy and visual acuity without adverse effects.

Zusammenfassung

Ziel Prüfung der Effizienz und Sicherheit von intravitrealer Gabe von Aflibercept bei zystoidem Makulaödem (CMO) nach Zentralvenenverschluss (CRVO).

Methode Es handelt sich dabei um eine retrospektive Kohortenstudie. Zehn Augen von 10 Patienten mit CMO bei Zustand nach CRVO wurden untersucht. Alle Augen bekamen eine Initialdosis von 3 Aflibercept-Injektionen monatlich, mit weiteren monatlichen Injektionen nach Bedarf im Rahmen der Beobachtungsperiode. Die bestkorrigierte Sehschärfe (BCVA) und die zentrale Netzhautdicke (CRT) wurden präoperativ („Baseline“) und bei der letzten Nachkontrolle postoperativ („end of the follow-up period“) überprüft.

Befunde Der Median der Beobachtungszeit betrug 6 Monate (3 – 9). Der Median der Anzahl von Injektionen war 4 (3 – 5). Der Median der BCVA hat sich von 1,05 (0,7 – 1,6) LogMAR-Einheiten präoperativ auf 0,65 (0,4 – 1,6) am Ende der Beobachtungszeit (p = 0,02) verbessert. Die durchschnittliche CRT stieg von 690 µm (561 – 1235 µm) präoperativ auf 243 µm (Spektrum 207 – 531 µm) am Ende der Nachbeobachtungszeit an (p = 0,002). Die statistische Aussagekraft aller Tests war größer als 0,8. Es wurden keine Nebenwirkungen oder Komplikationen dokumentiert.

Schlussfolgerung Intravitreale Aflibercept-Therapie verbesserte signifikant sowohl die zentrale Netzhautdicke als auch den Visus der Patienten mit CMO bei Zustand nach CRVO, ohne Komplikationen.

 
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