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DOI: 10.1055/a-0819-6331
Aszites und erhöhte Nierenretentionsparameter bei einer 25-jährigen Frau
Ascites and Renal Insufficiency in a 25 Year Old WomanPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
15. April 2019 (online)

Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund 25-jährige Patientin mit akuten dysurischen Beschwerden, 3 Monate zuvor war eine komplikationslose Spontangeburt erfolgt.
Untersuchungen Es zeigte sich ein zunehmender Aszites und laborchemische Zeichen eines akuten Nierenversagens.
Diagnose Hohe Kreatininwerte im Aszites ließen auf eine Fistelung von Urin in den Peritonealraum schließen.
Therapie und Verlauf Im Rahmen einer explorativen Laparotomie konnte eine kleine Blasenläsion geschlossen werden.
Folgerungen Spontane Rupturen der Harnblase sind selten und können sich klinisch als Aszites mit laborchemischen Hinweisen für ein akutes Nierenversagen darstellen. Die Ursachenabklärung kann sich schwierig gestalten.
Abstract
Clinical case We report of a 25 year old woman who presented with acute dysuria. She had a normal vaginal delivery three months earlier. She developed increasing ascites and laboratory findings were indicative for acute renal failure.
Diagnosis and therapy An explorative laparotomy revealed a tiny leak of the urinary bladder that was sutured.
Conclusion Spontaneous intraperitoneal bladder rupture is rare and clinically present as ascites and acute renal failure. The evaluation of the cause for atraumatic bladder ruptures may be challenging.
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Literatur
- 1 Cass AS, Luxenberg M. Features of 164 bladder ruptures. J Urol 1987; 138: 743-745
- 2 Bastable JR, De Jode LR, Warren RP. Spontaneous rupture of the bladder. Br J Urol 1959; 31: 78-86
- 3 Ahmed J, Mallick IH, Ahmad SM. Rupture of urinary bladder: a case report and review of literature. Cases J 2009; 2: 7004
- 4 Albino G, Bilardi F, Gattulli D. et al. Spontaneous rupture of urinary bladder: a case report and review. Arch Ital Urol Androl 2012; 84: 224-226
- 5 Crawford R, Oliver TRW, Abboudi H. et al. Spontaneous rupture of the bladder during vomiting. BMJ Case Rep 2017;
- 6 Maruschke M, Kreutzer HJ, Seiter H. Bladder rupture caused by spontaneous perforation of an infected urachal cyst. Urologe A 2003; 42: 834-839
- 7 Muneer M, Abdelrahman H, El-Menyar A. et al. Spontaneous Atraumatic Urinary Bladder Rupture Secondary to Alcohol Intoxication: A Case Report and Review of Literature. Am J Case Rep 2015; 16: 778-781
- 8 Abirami K, Sivaramakrishna G, Lakshmi AY. et al. Urinary ascites. Indian J Nephro 2012; 22: 143-144
- 9 Gerbes AL, Gulberg V, Sauerbruch T. et al. German S 3-guideline “ascites, spontaneous bacterial peritonitis, hepatorenal syndrome”. Z Gastroenterol 2011; 49: 749-779
- 10 Charalampidis S, Petrides C, Charalampous C. et al. Hyponatremic renal pseudofailure and massive ascites following normal vaginal delivery: a diagnostic and therapeutic challenge. Renal failure 2012; 34: 237-240
- 11 Dubey IB, Mohanty D, Jain BK. Diverse presentation of spontaneous rupture of urinary bladder: review of two cases and literature. Am J Emerg Med 2012; 30: 832
- 12 Habek D, Marton I, Luetic AT. et al. Acute Abdomen Syndrome Due To Spontaneous Intraperitoneal Bladder Rupture Following Vaginal Delivery. Z Geburtshilfe Neonatol 2018; 222: 34-36
- 13 Protzel C, Hakenberg OW. Diagnosis and treatment of lower urinary tract trauma. Unfallchirurg 2010; 113: 313-324
- 14 Corriere Jr JN, Sandler CM. Diagnosis and management of bladder injuries. Urol Clin North Am 2006; 33: 67-71
- 15 Craggs B, Michielsen D. Conservative treatment of an intraperitoneal bladder perforation. Cent European J Urol 2011; 64: 47-49